#1 Skrevet Desember 30, 2010 hei. har akkurat kjøpt med en audi coupe, med 2,6 og quattro, dette er min første audi, og er stort sett kjempe fornøyd. det er bare en ting, og det er forbruket! hadde tenkt meg at den ville ha en liter på mila, muligens 1,2 på vinter, ved normal kjøring. men min bruker ikke under 1.8 uansett hvor pent jeg kjører. har montert to nye lambdaer, sjekket for vakuum lekkasjer, nye plugger og pluggkabler. jeg trenger gode råd nå, for med dagens bensinpriser holder ikke lønna lenge med sånn forbruk hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2010 hei. har akkurat kjøpt med en audi coupe, med 2,6 og quattro, dette er min første audi, og er stort sett kjempe fornøyd. det er bare en ting, og det er forbruket! hadde tenkt meg at den ville ha en liter på mila, muligens 1,2 på vinter, ved normal kjøring. men min bruker ikke under 1.8 uansett hvor pent jeg kjører. har montert to nye lambdaer, sjekket for vakuum lekkasjer, nye plugger og pluggkabler. jeg trenger gode råd nå, for med dagens bensinpriser holder ikke lønna lenge med sånn forbruk hehe hei har du sjekka lmm ,luftfilter? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2010 luftfilter er nytt. men det sitter ikke lmm på luftfilterboksen på denne, kan ikke se noe som ligner noen plass heler. kan det være mapføler her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 31, 2010 bumpibump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 31, 2010 Er det ved små turerer eller langkjøring då har sånnt forbruk ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2010 Les ut feilkoder, sjekk tempsensorer... andre ting kan være bensinfilter feks.. men det er vel lmm på denne er det ikke? Tror det.. hvis ikke se etter en kontakt til den... om lmm er fjerna så er det jo ikke rart den bruke MYE bensin (nødmodus) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 31, 2010 bensinforbruket er generelt høyt. kjører jeg pent og bruker lite gass osv så bruker den rundt 2 liter, skulle jeg finne på å gasse på litt, leke litt, så er det rask MYE mer. har vært på lokale møller og lest ut feilkoder. fikk feil på begge lambdaer og noe med et aktivt kullfilter. ser ikke ut til at det er lmm der, ser ikke ut som det har sittet noen der heller. kunne ikke svare på det på det på møller heller, hva som skulle være der. men mener som du sier, at det er lmm det skal være der, og ikke noe mapføler. nysgjerrig, hvordan kan bensinfilter ha innvirkning på forbruket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2010 Bensinfilter har ikke noe med forbruk å gjøre, småturer og kaldt vær gir høyt forbruk, relativ stor bil, 4wd øker også..... Ikke alltid tempføler gir feilkode, mulig årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2010 de kan vel testes ved å måle motstand ved forskjellige temp? er det noen plass å finne hidden på hva motstand den skal ha ved forskjellige tempereaturer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2010 Motstands måling er en dårlig kontroll, spenning over giver er mye bedre, husker ikke i farten ved kald motor, men ved varm rundt 0,4v, kan sjekke det opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2010 måle spenning sier du, hvordan da? avgir giveren spenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2010 Nei, motstanden varierer alt etter temp, ecu "sender spenning" til føler, ved å måle spenningen når stik er tilkoblet får en sjekket giver, ledningsnett og ecu, måler du motstanden sjekker du kun giveren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2010 jeg skjønner, da skal jeg prøve det. hvor sitter temp sensoren på disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 1, 2011 Nei, motstanden varierer alt etter temp, ecu "sender spenning" til føler, ved å måle spenningen når stik er tilkoblet får en sjekket giver, ledningsnett og ecu, måler du motstanden sjekker du kun giveren. sensorene har som regel en standard motstand som varm og kald, eksempelvis 0 og 50 grader. + når det er to pins så er det ofte fordi det er to motstander i måleren og de trenger ikke være tilkoblet strøm for å kunne avleses. Derfor ville jeg nok tatt av de sensorene, istedenfor å prøve å tolke noe av spenninga annet enn at det er 12v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 1, 2011 bensinforbruket er generelt høyt. kjører jeg pent og bruker lite gass osv så bruker den rundt 2 liter, skulle jeg finne på å gasse på litt, leke litt, så er det rask MYE mer. har vært på lokale møller og lest ut feilkoder. fikk feil på begge lambdaer og noe med et aktivt kullfilter. ser ikke ut til at det er lmm der, ser ikke ut som det har sittet noen der heller. kunne ikke svare på det på det på møller heller, hva som skulle være der. men mener som du sier, at det er lmm det skal være der, og ikke noe mapføler. nysgjerrig, hvordan kan bensinfilter ha innvirkning på forbruket? Hei, Det er ikke noen LMM på 2.6, så avslutt den jakten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 1, 2011 bensinforbruket er generelt høyt. kjører jeg pent og bruker lite gass osv så bruker den rundt 2 liter, skulle jeg finne på å gasse på litt, leke litt, så er det rask MYE mer. har vært på lokale møller og lest ut feilkoder.fikk feil på begge lambdaer og noe med et aktivt kullfilter. ser ikke ut til at det er lmm der, ser ikke ut som det har sittet noen der heller. kunne ikke svare på det på det på møller heller, hva som skulle være der. men mener som du sier, at det er lmm det skal være der, og ikke noe mapføler. nysgjerrig, hvordan kan bensinfilter ha innvirkning på forbruket? Hva indikerte feilkoden da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 1, 2011 har ikke arket med kodene på for øyeblikket, men den ene var det iallefall at avga feil verdi, store variasjoner. den andre husker jeg ikke. men begge sondene er nye nå. forresten, er en svart ledning på dem, og to hvite, kan det gå ann å få plasset de to hvite feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 1, 2011 Dei to kvite er likegyldige, er vel berre temperatur dei måler om ikkje eg husker feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 1, 2011 var det jeg tenkte meg også. så da får jeg ta en kontroll på tempsensorer og se:P hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 11, 2011 Funnet ut noe mer på det saken her?.. Fått ned forbruket `? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...