#1 Skrevet Desember 31, 2010 Hei! Trenger sårt litt hjelp her. Kvinnfolket sin 99mod Bora 1.9TDI slet litt i 22 minus her om dagen, så batteriet tok kvelden. Dette fikk jeg skaffet fort og fikk byttet det like fort. Men...Jeg er jo vant til gamle VAG uten særlig med elektronikk, så jeg tenkte overhodet ikke noe på backup-strøm eller lignende, så nå får jeg selvfølgelig ikke start på den: bh : Problemet virker som det er innslaget på starteren. Den går i rundt som vanlig, men den slår ikke inn, så jeg får ikke start. Har søkt å lest igjennom alle slags forum i hele dag/natt uten noe hell, men tror jeg har skjønnt såpass mye at det mest trolig er startsperren som er problemet? Hvis så, må jeg da til med VAG-Com eller lignende for å fjerne sperren, eller er det noen andre "fikse" løsninger for å fjerne denne? (en kompis nevnte noe om å holde inn knappen på fjernkontrollen så å så lenge, eller noe lignende, er dette en mulighet?) Dette måtte jo selvfølgelig skje i dag når alt av slike verksteder og butikker er stengt, så håper noen kan hjelpe meg så jeg slipper å låne bort bilen min til dama flere dager:nana: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 31, 2010 Skal ikke være noe problem å bytte batteri på disse, og de trenger heller ikke backupstrøm ved batteribytte. Startsperren virker ikke inn på innslaget til/ -eller funksjonen til startmotoren, så her må det være en annen feil en plass. Kan for eksempel være en sliten starter, innslaget selv, eller strømstyringen (relé, ledningsnett, brytere, sikringer...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 31, 2010 hva mener du med dette? Problemet virker som det er innslaget på starteren. Den går i rundt som vanlig, men den slår ikke inn har du prøvd med startkabler for og se om det nye batteriet er helt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 31, 2010 Evt sjekk hovedsikringer... Har bytta på både Golfen og Caddyn, 02 og 01 mod.. _Bare koblet fra, byttet, koblet til og startet.. Startsperra her gjør at bilen starter for så å stoppe etter 2 sekunder.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 31, 2010 Om bilen har manuelt gir, prøv å slepe den igang. Kjør til motoren er varm og se om den starter som den skal da. Det hender innslaget blir tregt i kulda om starteren ikke er helt i form eller om det kan ha kommet inn litt fuktighet, så om man kjører bilen vil starteren bli litt varm etterhvert og fungere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2010 Dette høres or som om problemet kun ligger i startmotoren. Høres det ut som om starteren treffer startkransen eller går den bare rundt? Om den treffer startkransen så er det bendixdrevet til startmotoren som ikke fungerer. Står litt om det HER. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 31, 2010 Ah, det hørtes mer logisk ut at det er noe galt med innslaget ja..Skjønnte ikke hvorfor startsperren skulle "koble ut" bare innslaget! Men det som da blir litt snodig er at alt fungerte på den før batteriet tok kvelden. Eneste som jeg merket var at en av de 3stk 30amp sikringene som sitter i sikringsholderen på toppen av batteriet var svidd av. Selve innfestningen til sikringen er også smeltet, så jeg lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre? (søkte på delenr, men fant ikke ut hva den sikringsholderen brukes til) Ellers så har jeg målt batteriet (12,4V), brukt "booster" funksjon for så å prøve å starte bilen og sjekket ledningene til starteren, etc, men ingen ting som hjalp der.. Når det gjelder starteren, så går den rundt, men det høres ikke ut som den treffer startkransen..Men som sagt så fungerte alt før jeg byttet batteri, så syns det er snodig at det skulle bli sånn! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2010 Har du byttet sikringen da? Den hadde ryki på bilen min også, da gikk den ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2010 Nei, for jeg må ha ny sikringsholder og...Å det var selvfølgelig bestillingsvare! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2010 Gi startmotoren et par slag på kortsiden, vær forsiktig så du ikke treffer eventuelle kontakter. Prøv så å nøkkelstarte den. Dette "trikset" virker stort sett hver eneste gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...