#1 Skrevet Desember 31, 2010 (endret) Heisann. Har koblet opp sentrallås i bilen, en 91 modell golf 2 1.8L. Prøvde å se litt i koblingsskjema i haynes manualen, men ble ikke helt klok på hva som var til min bil, spesifikt. Lurer på om noen av dere har noen tips til hvor jeg finner lederne som går til blinklys høyre og venstre side. Jeg har 2 ledere som skal kobles til blinklysene, en til hver side. Noe hjelp er bedre enn ingen hjelp På forhånd takk. LØST: Siden jeg sikkert ikke er den eneste som kommer til å lure på dette så skriver jeg opp her. Koblet meg på ledningene som går til baklampene. De kommer opp fra gulvet på førersiden og går opp til sikringsboksen. Som Rolf nevnte er det en som er svart/grønn og en som er svart/hvit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 31, 2010 Regner med dette er for å få et lite blink i blinklyset når du låser/låser opp. Ser for meg da at den vel må gå an å bruke lederne fra nødblinkbryteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 31, 2010 Regner med dette er for å få et lite blink i blinklyset når du låser/låser opp. Ser for meg da at den vel må gå an å bruke lederne fra nødblinkbryteren? Men styrer ikke den bryteren bare releet til nødblinken da? Sentrallåsboksen sender ut 2 korte pulser når jeg låser opp og en lengre når jeg låser. Releet til blinklys/nødlys blinker med en fast takt, så skulle helst ha koblet meg direkte inn på lederne til blinklysene, the devil is in the details Hvis noen vet hvilket rele som styrer blinklysene så kan jeg kanskje bare følge ledningene derfra. Takk for hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 31, 2010 Har koblet alarm på en Golf 1 for mange år siden og der bare koblet jeg en ledning til hver sideblinklys ledning og da virket alle blinklysene på alarmen. Vil tro du kan gjøre det her å? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 31, 2010 Men styrer ikke den bryteren bare releet til nødblinken da? Sentrallåsboksen sender ut 2 korte pulser når jeg låser opp og en lengre når jeg låser. Releet til blinklys/nødlys blinker med en fast takt, så skulle helst ha koblet meg direkte inn på lederne til blinklysene, the devil is in the details Hvis noen vet hvilket rele som styrer blinklysene så kan jeg kanskje bare følge ledningene derfra. Takk for hjelp Ja okei skjønner, godt poeng hvis enheten sender ut to korte impulser, kan det hende relèet ikke rekker å kople inn to ganger, å at du pga dette da får kun ètt blink både når du låser og når du låser opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2010 Har koblet alarm på en Golf 1 for mange år siden og der bare koblet jeg en ledning til hver sideblinklys ledning og da virket alle blinklysene på alarmen.Vil tro du kan gjøre det her å? Hvor koplet du deg inn på disse da? I sikringsboksen eller etter relèet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 31, 2010 Hvor koplet du deg inn på disse da? I sikringsboksen eller etter relèet? Mener å huske det var i ledningene ut fra sikringsboksen: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2010 Mener å huske det var i ledningene ut fra sikringsboksen: klø : ja tror nesten det. Men det som man bør være obs på er vel om det er kun signal, eller om det skal koples direkte på ledningene til pærene. Hvis det er kun signal, skal det være et relè imellom. Blir vel totalt ca 30W belastning (6x5W) om man går rett på pærene. Har aldri koplet alarm, så jeg bare prøver å bidra best mulig Uansett; hvis det skal koples på relè, men du istedet kopler det rett på pærene, er det verste som skjer at det går en sikring på hovedenheten. Den er enkel å bytte, men det blir jo ekstraarbeid hvis det er feil å gjøre det slik. Følger det med koplingsskjema til det du driver å kopler, kan du jo legge ut bilde her av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2010 Mener å huske det var i ledningene ut fra sikringsboksen: klø : Noen tips til hvor jeg kan finne ut hvilket av releene jeg skal koble meg inn på? Ja okei skjønner, godt poeng hvis enheten sender ut to korte impulser, kan det hende relèet ikke rekker å kople inn to ganger, å at du pga dette da får kun ètt blink både når du låser og når du låser opp. Nettopp ja tror nesten det. Men det som man bør være obs på er vel om det er kun signal, eller om det skal koples direkte på ledningene til pærene. Hvis det er kun signal, skal det være et relè imellom. Blir vel totalt ca 30W belastning (6x5W) om man går rett på pærene. Har aldri koplet alarm, så jeg bare prøver å bidra best mulig Uansett; hvis det skal koples på relè, men du istedet kopler det rett på pærene, er det verste som skjer at det går en sikring på hovedenheten. Den er enkel å bytte, men det blir jo ekstraarbeid hvis det er feil å gjøre det slik. Følger det med koplingsskjema til det du driver å kopler, kan du jo legge ut bilde her av det? Det kan jeg sjekke når jeg skal koble til, tror det skal kobles direkte til ledningene. Ligger noen releer inne i sentrallåsboksen som jeg hører slår inn 2 ganger når jeg låser opp og en gang når jeg låser igjen. Går jeg utifra at det er (6x5W) 30W effekt tilsammen utgjør det 2,5A om jeg ikke tar helt feil. Hvis det allerede er et rele inne i boksen til sentrallåsen burde vel den tåle det. Her er koblingsskjema for boksen. Nederst til høyre ser du "Direction indicator". De to andre på den pluggen mener jeg er for baklukeåpner, om man vil legge opp til det. Det er jo samme jording som på resten av bilen (herunder blinklys), så i teorien skulle det fungere fint, men spørsmålet er hvor jeg finner de rette ledningene! Det er vel egentlig bare det jeg lurer på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2010 Noen tips til hvor jeg kan finne ut hvilket av releene jeg skal koble meg inn på? Nettopp Det kan jeg sjekke når jeg skal koble til, tror det skal kobles direkte til ledningene. Ligger noen releer inne i sentrallåsboksen som jeg hører slår inn 2 ganger når jeg låser opp og en gang når jeg låser igjen. Går jeg utifra at det er (6x5W) 30W effekt tilsammen utgjør det 2,5A om jeg ikke tar helt feil. Hvis det allerede er et rele inne i boksen til sentrallåsen burde vel den tåle det. Her er koblingsskjema for boksen. Nederst til høyre ser du "Direction indicator". De to andre på den pluggen mener jeg er for baklukeåpner, om man vil legge opp til det. Det er jo samme jording som på resten av bilen (herunder blinklys), så i teorien skulle det fungere fint, men spørsmålet er hvor jeg finner de rette ledningene! Det er vel egentlig bare det jeg lurer på Tips til å finne blinklysrele er jo bare å sette på blinker/varselblink å kjenne på rele'ene:) Hvis det er pærene dere har summert til 6X5Watt så er nok det feil. Vil tro det er 4X21W + 2X5W = 94Watt. Var rele innebygd i alarmenheten som jeg koblet så skulle bare rett på ledningene til blinkerene. Her har du koblingsskjema og releplasseringer http://icelord.net/vw/doc/1081-12.pdf Edit: Rele nummer 12 i linken jeg la ut og diagram 12-41 mener jeg skal stemme med din bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2010 på golf 2 kobles dette inn på ledningsnettet som går fra blinkerhendelen. I hvertfall gjort det på samtlige biler jeg har koblet opp / fjernet defa fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 2, 2011 Tips til å finne blinklysrele er jo bare å sette på blinker/varselblink å kjenne på rele'ene:)Hvis det er pærene dere har summert til 6X5Watt så er nok det feil. Vil tro det er 4X21W + 2X5W = 94Watt. Var rele innebygd i alarmenheten som jeg koblet så skulle bare rett på ledningene til blinkerene. Her har du koblingsskjema og releplasseringer http://icelord.net/vw/doc/1081-12.pdf Edit: Rele nummer 12 i linken jeg la ut og diagram 12-41 mener jeg skal stemme med din bil. Det var et lurt tips, takk! Hvis jeg har forstått det riktig (Nå snakker jeg om diagram 12-41), så kan jeg koble meg inn på A7 & A20? Det du nevner om effekt er vel mer riktig, da utgjør dette en strøm på knapt 8A. Det sitter en sikring før sentrallåsboksen, mener den er 10 eller 15A, så det kan jo stemme. Tusen takk for hjelp, da skal jeg ut å kike litt i morgen, blir kjekt med blink også på golf 2 kobles dette inn på ledningsnettet som går fra blinkerhendelen. I hvertfall gjort det på samtlige biler jeg har koblet opp / fjernet defa fra. Ok, skal som sagt se på dette i morgen Har en defa som ikke er i bruk som jeg skulle fjernet også, den ligger bare over sikringsboksen og tar opp plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 28, 2013 Heisann, holder på å koble opp dette på nytt igjen nå, men finner fremdeles ikke ut av dette med ledningene til blinklysene. Har sett litt på styrekolonnen, der er 2 plugger ved blinklyshendelen. Har sjekket disse kablene opp mot dette skjemaet som ble nevnt over her (her er ny link til skjemaet), men klarer ikke helt å få det til å stemme. Releet som er til blinklysene mine har nummer 21 og ikke 12 som i skjemaet. Er vanvittig trangt på baksiden av sikringsboksen så jeg kommer ikke noe særlig til der bak for å måle. Skal bare koble meg på to ledninger, men må jo vite hvilke to det er først. Det finner jeg altså ikke ut av. Hvis noen vet hvilke to ledninger dette er hadde jeg vært evig takknemlig, etter en god stund med å prøve å finne ut av dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 28, 2013 Mener disse er svart/grønne altså svart med grønn stripe. Og grønn med svart stripe. Som nevnt tidligere er det enkleste punktet å koble seg opp under rattstammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 28, 2013 Ok, den ene pluggen hadde 2 ledninger med de fargene du beskriver, så da prøver jeg det. Tusen takk! Av skjemaet så er ledningene til høyre og venstre henholdsvis: sw/gn - schwarz/grun - svart/grønn sw/ws - schwarz/weiss - svart/hvit Hvis jeg har forstått fargekodene riktig. Derfor jeg ble litt forvirret, men skal teste de du nevnte i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 28, 2013 Ok, den ene pluggen hadde 2 ledninger med de fargene du beskriver, så da prøver jeg det. Tusen takk! Av skjemaet så er ledningene til høyre og venstre henholdsvis: sw/gn - schwarz/grun - svart/grønn sw/ws - schwarz/weiss - svart/hvit Hvis jeg har forstått fargekodene riktig. Derfor jeg ble litt forvirret, men skal teste de du nevnte i morgen Ja mulig ene var svart med hvit. Er over ti år siden jeg kobla en defa i golf 2 men er i tilfelle bare å teste med en prøvelampe mot de ledningene i første omgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 29, 2013 LØST: Siden jeg sikkert ikke er den eneste som kommer til å lure på dette så skriver jeg opp her. Koblet meg på ledningene som går til baklampene. De kommer opp fra gulvet på førersiden og går opp til sikringsboksen. Som Rolf nevnte er det en som er svart/grønn og en som er svart/hvit. Dette gjorde trikset, lysene blinker bekreftende og jeg er fornøyd! Tusen takk for hjelp, min hjelp er å skrive opp løsningen her til nestemann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...