#1 Skrevet Desember 31, 2010 Hvordan koble led lys i bilen lurer jeg fælt på Det er to kabler, en med rød stripe og en uten. Er det mere som skal til enn pluss og minus (jord) for å få lys i "jævelen"? Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 31, 2010 Hvordan koble led lys i bilen lurer jeg fælt på Det er to kabler, en med rød stripe og en uten. Er det mere som skal til enn pluss og minus (jord) for å få lys i "jævelen"? Frode Med mindre det følger med noe "styreboks" (som skal styre div horelys) så er det vel ikke noe mere som skal koples til. Eneste du burde tenke på er hvor du skal gå inn for å kople det Hvis det f.eks er til bagasjeromsbelysning, ville jeg koplet meg på den originale belysningen, slik at når du åpner bagasjelokket slår den seg på. Disse trekker ikke mye strøm heller, så det skal fungere smertefritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 31, 2010 Hei Dette var kun en stripe, 30 cm med grønn led. Jeg testet med multimeter på kablene, satte den ohm og fikk ikke noe utslag, kan den være ødelagt? Det var ikke noe styringsbok av noe slag, kun denne stripen med led. Hadde planer om å ha den bak den berømte viftestyringa mi. Det jeg skrev med to kabler, var jo selvfølgelig 1 kabel ut fra selve stripa, som igjen blir delt i to (hvis det skulle være noe uklart) en med rød stripe og en uten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 31, 2010 Så lenge det er 12volts led er det bare å koble rød på + og den andre på minus.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 31, 2010 er nødt å være feil på den da... får ikke noe gang i den jeg iallefall Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2010 er nødt å være feil på den da... får ikke noe gang i den jeg iallefall Frode Mulig den skal koples med motstand. Er det noe ala dette du har? Hvis den skal koples med motstand, og du allerede har prøvd 12V på den, er den nok er ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 31, 2010 Den nederste på siden her ebay 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2010 Den nederste på siden her ebay Okei. Disse skal vel koples direkte på 12V uten motstand. Har ikke koplet slike, så det hadde vært greit hvis noen kunne bekrefte det. men utifra teksten (Voltage: 12V) ser det ut som det skal koples direkte på 12v, uten motstand. Samtidig er det viktig at pluss og minus står riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2010 Har du snudd ledningene å prøvd andre veien? Dette er jo en diode som bare slipper en vei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2010 Jeg har som sagt brukt multimeter også, ingen utslag på multimeteret (burde vel være det?) Har testet rett på batteriet og, den med rød stripe på + og den andre, både til - og karosseriet, uten hell. Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2010 Da har du kjøpt katta i sekken spør du meg.. Hvilket multimeter bruker du? Er ikke alle multimeter som kan måle over dioder da det kreves ca. 0.6v for den skal slippe igjennom spenning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2010 Jeg har som sagt brukt multimeter også, ingen utslag på multimeteret (burde vel være det?) Har testet rett på batteriet og, den med rød stripe på + og den andre, både til - og karosseriet, uten hell. Frode Har du prøvd omvendt? Den med stripe på, på minus, og den uten stripe på pluss? Med dioder så gjør det ingenting å sette + & - feil, eneste som skjer er at du får ikke lys hvis det er koplet feil. Ang motstand vet jeg ikke om du skal få utslag eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2010 Du finner ingen motstand på vanlig måte med multimeter med led (led/dioder er halvledere). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2010 Da har du kjøpt katta i sekken spør du meg.. Hvilket multimeter bruker du? Er ikke alle multimeter som kan måle over dioder da det kreves ca. 0.6v for den skal slippe igjennom spenning.. Denne funksjonen gjelder kun dioder og ikke lysdioder. Lysdioder opererer med høyere spenninger, og den varierer mellom forskjellige typer led. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 31, 2010 Ruben, ja, har prøvd begge veier med kablene, uansett, det kosta 3 $ inkl frakt for 2 stk.. får en til om ikke så lenge. Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 31, 2010 Denne funksjonen gjelder kun dioder og ikke lysdioder. Lysdioder opererer med høyere spenninger, og den varierer mellom forskjellige typer led. LED er en såkalt lysdiode (light emitting diode) og avgir lys så snart spenningen stiger over 0,6 volt i de fleste tilfeller. Den krever som oftest ca. 20 mA. Tar wikipedia feil da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 31, 2010 En herrens gledelig dag Dårlig kontakt på kontaktflaten på batteriet... pusset av litt ymse skitt, og brukte RØD STRIPE på MINUS, og da virket jammen pokker meg Da fikk vi iallefall en liten debatt på min "brøler..." hehe Da blir det å mekke lys i morgen i stedet for da, sånn litt utpå dagen tenker jeg, får nå begynner det jo å nærme seg nyttår hehe Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 31, 2010 En herrens gledelig dag Dårlig kontakt på kontaktflaten på batteriet... pusset av litt ymse skitt, og brukte RØD STRIPE på MINUS, og da virket jammen pokker meg Da fikk vi iallefall en liten debatt på min "brøler..." hehe Da blir det å mekke lys i morgen i stedet for da, sånn litt utpå dagen tenker jeg, får nå begynner det jo å nærme seg nyttår hehe Frode Gratulerer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 31, 2010 Tar wikipedia feil da? Ja, norske wikipedia er feil/misvisende her. En vanlig diode (som f.eks brukes i likeretterbroer eller andre sammenhenger hvor en vil sikre at strømmen kun går en vei) så er spenningen ofte 0,6-0,7V, eksempler: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode Lysdioder opererer med andre spenninger, noen eksempler her: http://en.wikipedia.org/wiki/Led#Colors_and_materials 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 31, 2010 Ja, norske wikipedia er feil/misvisende her. En vanlig diode (som f.eks brukes i likeretterbroer eller andre sammenhenger hvor en vil sikre at strømmen kun går en vei) så er spenningen ofte 0,6-0,7V, eksempler: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode Lysdioder opererer med andre spenninger, noen eksempler her: http://en.wikipedia.org/wiki/Led#Colors_and_materials Ok. Da har man lært noe nytt på tampen av året 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 31, 2010 Da var det å finne koblings punkt inni dashen da... Skal som sagt ha led'n bak viftestyringa, lurte litt på om jeg skulle bruke strømmen til lighteren, eller gjerne radio'n Den tenneren bruker jeg ikke likevel Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...