Kan man få gokjent FWD som Quattro ved ombygging?

Anbefalte innlegg

Hei. er det noen som vet om man kan få gokjent ombygd en FWD som Quattro? har lyst til å bygge om Audi 80'ien til Quattro!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mtp at karosseriet på FWD og Quattro er forskjellige, så må du regne med MYE sveise og tilpassingarbeide.

Men om det er mulig å godkjenne vet jeg ikke, må nesten søke hos statens vegvesen for å høre hva de mener om saken. Selvsagt, kan det være mulig så lenge alt blir gjort 100% og bilen vil tilsvare en Orginal Quattro på alle måter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SVV vil kreve dokumentasjon fra Audi-verksted på at dette er gjort på en måte som tilfredsstiller Audis standard. Dette vil IKKE under noen forutsetninger bli gitt ut, og en sånn ombygging er (heldigvis) umulig å få godkjent.

 

I tillegg vil jobben være så formidabel siden absolutt hele gulvet bak torpedoveggen er totalt forskjellig, så dette er nok et prosjekt som hører best hjemme i tankene og ikke i verkstedet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tippet at det ville være mye sveise å tilpassingsarbeid. men var forberedt på dette, men vil være sikker på at jeg får den gokjent ombygd før jeg i d heletatt begynner med noe arbeid med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det letteste å gjøre er å kjøpe en quattro ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SVV vil kreve dokumentasjon fra Audi-verksted på at dette er gjort på en måte som tilfredsstiller Audis standard. Dette vil IKKE under noen forutsetninger bli gitt ut, og en sånn ombygging er (heldigvis) umulig å få godkjent.

 

I tillegg vil jobben være så formidabel siden absolutt hele gulvet bak torpedoveggen er totalt forskjellig, så dette er nok et prosjekt som hører best hjemme i tankene og ikke i verkstedet. ;)

 

 

 

tror heller ikke det er lett å gjennomføre per idag.

men jeg har sett golf mk2 godkjent ombygget til syncro og en corrado syncro med papirene i orden her på forumet.. at det er heldigvis ikke mulig å godkjenne er jeg dog ikke enig i.

hadde vi hatt retningslinjer å forholde hos til istedet for konstante cma-papir maset så er det mange kompetente sveisere og bilbyggere rundt om. trist at svv skal være vriene å samarbeide med når det eneste alternative er å gi blaffen i stedet.

 

you get my point..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en 80 avant quattro er vell ikke helt enkel å få tak i her i norge?

 

helt enig med deg Rune!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig i at det burde vært bedre og mer konkrete retningslinjer. Problemet er at det var så utrolig mange "skjøtebiler" som var så elendig satt sammen at de aldri i verden burde vært godkjent som ble godkjent på 90-tallet, og etter dette har regelverket blitt så innskjerpet at det er nesten umulig å få godkjent skjøting i forbindelse med ombygging, både av sikkerhetsmessige og avgiftstekniske årsaker, da noe sånt fort regnes som oppbygging som utløser ny engangsavgift og ikke ombygging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en 80 avant quattro er vell ikke helt enkel å få tak i her i norge?

 

helt enig med deg Rune!

Joda det slenger noen av de,men regn med å måtte betale litt for nå som det er quattro-sesong. Hvis du i det hele tatt finner en til salgs nå på vintern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så e nylakkert RS2 på autodb. men er så heftige priser, men så får man en heftig bil og da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og få godkjent noe der karroseri ombygging er inne i bildet er umulig eller meget vanskelig her til lands..

 

Eksempel fra tiligere (bare for og forklare hvor vanskelig det er)

 

Calibra 16v 150hk fwd: Godkjenne denne bilen med Calibra Turbo motor c20let, går ikke.

Pga biltilsynet vil ha dokumentasjon på at fwd karroseriet tåler de ekstra 54hk'ene og 80nm denne motoren leverer, siden det er minimale forsjeller i karroseri på fwd og 4x4 karroseriet..

 

Noen ingen sitter på, før i tiden gikk man dette godkjent, men i 2006 fikk det en ny vending..

Selv om forsjellen i karroseriet er så minimal at det logisk sett ikke har noen betydning (calibra turbo ble kun levert med 4x4)

 

Har ingenting med audi og gjøre dette, men bare tok det som et eksempel fra egen erfaring med bt ang karroseri forsjeller osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og få godkjent noe der karroseri ombygging er inne i bildet er umulig eller meget vanskelig her til lands..

 

Eksempel fra tiligere (bare for og forklare hvor vanskelig det er)

 

Calibra 16v 150hk fwd: Godkjenne denne bilen med Calibra Turbo motor c20let, går ikke.

Pga biltilsynet vil ha dokumentasjon på at fwd karroseriet tåler de ekstra 54hk'ene og 80nm denne motoren leverer, siden det er minimale forsjeller i karroseri på fwd og 4x4 karroseriet..

 

Noen ingen sitter på, før i tiden gikk man dette godkjent, men i 2006 fikk det en ny vending..

Selv om forsjellen i karroseriet er så minimal at det logisk sett ikke har noen betydning (calibra turbo ble kun levert med 4x4)

 

Har ingenting med audi og gjøre dette, men bare tok det som et eksempel fra egen erfaring med bt ang karroseri forsjeller osv..

 

Men om forskjellene er så små og det tydeligvis er innlysende at dette ikke er noe problem, hvorfor kan ikke da bilfabrikkant utstede dokumentasjonen som trengs? I mine øyne er det her problemet ligger. At godkjenningsmyndigheten krever dokumentasjon er jo forsåvidt trygt og greit og det er mer logisk å forvente at fabrikkant vet mest om sine egne biler og forskjeller på dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det på grunn av norske avgifter stort sett bare er i Norge noen etterspør denne typen dokumentasjon. Bor man i et land uten engangsavgift på biler er det mye enklere å finne en bil i inn- eller utland som originalt er akkurat sånn man vil ha og hente den selv fremfor å prøve å plukke litt herfra og litt derfra fra diverse vrak og skru sammen en slik bil selv. Derfor er slike spørsmål om ombygging fra en modell til en annen modell også levert originalt noe særnorsk, og som kjent er ikke akkurat det norske markedet noe som prioriteres av fabrikantene.

 

En annen sak er at det kreves dokumentasjon nærmest som standard selv om modifikasjonene som vil gjøres er helt klart forsvarlige. Det er vel ingen med vettet i behold som tror at karosseriet i en bil med 100 hk originalt vil vrenge seg til en forvridd fiskebolleboks om det byttes til en motor med 130 hk? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om forskjellene er så små og det tydeligvis er innlysende at dette ikke er noe problem, hvorfor kan ikke da bilfabrikkant utstede dokumentasjonen som trengs? I mine øyne er det her problemet ligger. At godkjenningsmyndigheten krever dokumentasjon er jo forsåvidt trygt og greit og det er mer logisk å forvente at fabrikkant vet mest om sine egne biler og forskjeller på dem.

 

Antakligvis for at i dette tilfellet jeg snakker om, så vil ikke Opel stå ansvarlig for dette, og har aldri typegodkjent en foreks fwd calibra med denne motoren..

 

Opel utleverer dokumentasjon på hva som er forsjellene på turbo og 16v, der det står girkasse, 5bolts understell, bremseskiver, bremsekraft forsterker og 4x4, blant annet..

 

Og siden fwd utgaven da ikke har 4x4, og med de karroseri forsjellene det innebærer må det enda et typegodkjent dokument til for at bt skal godta dette..

Ikke meningen og diskutere Opel her, men bruker bare det som referanse siden jeg har erfaring med dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter utallige år med missbruk , så ser man at bla type89 karroseriet tåler MASSE hester....

4-5-6-700hk kjører mange med... , og jeg kan ikke huske mange tilfellene hvor karroseriet har kollapset

 

Derfor burde det være en sjans for å få den godkjent fks en Type89 med en orginal 230hk S2 motor , S2 understell , bremser etc

 

Men siden det ikke finnes noen dokumentasjon på at karoseriet tåler dette (selv om det er meget tydelig at det gjør)

Så får man det ikke godkjent med "Cover my ass" innstillingen til biltilsynet... , ingen vil ha ansvar for noe , og alt baseres på at noen andre tar ansvar for at det holder..

 

Tafatt gjeng....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter utallige år med missbruk , så ser man at bla type89 karroseriet tåler MASSE hester....

4-5-6-700hk kjører mange med...

 

Det burde være en sjans for å få den godkjent fks en Type89 med en orginal 230hk S2 motor , S2 understell ++

 

Men siden det ikke finnes noen dokumentasjon på at karoseriet tåler dette (selv om det er meget tydelig at det gjør)

Så får man det ikke godkjent med "Cover my ass" innstillingen til biltilsynet... , ingen vil ha ansvar for noe , og alt baseres på at noen andre tar ansvar for at det holder..

 

Tafatt gjeng....

 

Nettopp, det er her problemet ligger..

 

I min forklaring ang Opel Calibra så 'vet' alle og enhver at fwd karroseriet tåler masse effekt, det er faktisk sterekere (pga mindre sveise skøyter osv) enn 4x4 karroseriet, men BT vil ikke godkjenne noe på skjønn, alt skal dokumenteres..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fikk info fra Velox at han hadde vert med på å få godkjent en Golf 1 ombygd til 16v med gassere der det ble innskrevet 217hk i vognkortet.... dette ble gjort i Stavanger i 2009.

 

Så mye er mulig men helst på eldre biler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor er slike spørsmål om ombygging fra en modell til en annen modell også levert originalt noe særnorsk, og som kjent er ikke akkurat det norske markedet noe som prioriteres av fabrikantene.

 

Antakligvis for at i dette tilfellet jeg snakker om, så vil ikke Opel stå ansvarlig for dette, og har aldri typegodkjent en foreks fwd calibra med denne motoren..

 

Så får man det ikke godkjent med "Cover my ass" innstillingen til biltilsynet... , ingen vil ha ansvar for noe , og alt baseres på at noen andre tar ansvar for at det holder..

 

Tafatt gjeng....

 

Nettopp, det er her problemet ligger..

 

I min forklaring ang Opel Calibra så 'vet' alle og enhver at fwd karroseriet tåler masse effekt, det er faktisk sterekere (pga mindre sveise skøyter osv) enn 4x4 karroseriet, men BT vil ikke godkjenne noe på skjønn, alt skal dokumenteres..

 

Er enig i mye av argumentasjonen, og at det finnes eksempler på at karrosserier tåler påkjenninger. Det som ellers er interessant, er at det kun er BT som får tyn i alle slike diskusjoner, når bilfabrikkantene har en like stor "cover my ass"-holdning (om ikke større) (nei, jeg har ingenting med BT å gjøre). :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i mye av argumentasjonen, og at det finnes eksempler på at karrosserier tåler påkjenninger. Det som ellers er interessant, er at det kun er BT som får tyn i alle slike diskusjoner, når bilfabrikkantene har en like stor "cover my ass"-holdning (om ikke større) (nei, jeg har ingenting med BT å gjøre). :)

 

ikke helt rett det vel.

det er ikke opp til bilfabrikkantene å godkjenne ombygde biler, det er det statens vegvesen som avgjør. De ber derimot om at fabrikanten kan gå god for dette, men de kan kun vise til sine tester av kjøretøyene. Har de ikke annen dokumentasjon så blir det vanskelig å gå god for noe som helst.

statens vegvesen derimot bør være kompetente nok til å ta avgjørelser og ikke bare være ett organ som sjekker dokumenter ala tüv. (som de også avviser til tider)

 

Det vi faktisk har behov for er ett organ som kan rettlede og godkjenne/teste iallefall mindre og middels ombygde biler slik andre land gjør. ekstreme ombygginger/nybygde/fabrikerte biler kan kanskje være greit med ett erfarent utsagn ala tüv.

så vanskelig er det ikke å sette igang tiltak, men det virker som "Norge" ikke vil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke helt rett det vel.

det er ikke opp til bilfabrikkantene å godkjenne ombygde biler, det er det statens vegvesen som avgjør. De ber derimot om at fabrikanten kan gå god for dette, men de kan kun vise til sine tester av kjøretøyene. Har de ikke annen dokumentasjon så blir det vanskelig å gå god for noe som helst.

statens vegvesen derimot bør være kompetente nok til å ta avgjørelser og ikke bare være ett organ som sjekker dokumenter ala tüv. (som de også avviser til tider)

BT godkjenner ja, men om BT skal være kompetente nok til å ta avgjørelse, så bør vel fabrikkant absolutt være det (i tilfeller hvor man ikke trenger egne store tester, selvsagt)? Det er naturlig å tro at de kan mest/best om sine egne biler. Nå nekter vel mange fabrikkanter å gi ut dokumentasjon på hva som er forskjell på 2 biler som er "identiske", f.eks om S2-bremser passer på en 80?

 

Det vi faktisk har behov for er ett organ som kan rettlede og godkjenne/teste iallefall mindre og middels ombygde biler slik andre land gjør. ekstreme ombygginger/nybygde/fabrikerte biler kan kanskje være greit med ett erfarent utsagn ala tüv.

så vanskelig er det ikke å sette igang tiltak, men det virker som "Norge" ikke vil.

Her er jeg helt enig.

Hvilke andre land har slike offentlige tjenester?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BT godkjenner ja, men om BT skal være kompetente nok til å ta avgjørelse, så bør vel fabrikkant absolutt være det (i tilfeller hvor man ikke trenger egne store tester, selvsagt)? Det er naturlig å tro at de kan mest/best om sine egne biler. Nå nekter vel mange fabrikkanter å gi ut dokumentasjon på hva som er forskjell på 2 biler som er "identiske", f.eks om S2-bremser passer på en 80?

 

 

Her er jeg helt enig.

Hvilke andre land har slike offentlige tjenester?

 

at de kan bekrefte at ting passer overens er en ting, men at de skal gi samtykke til godkjenning bør ikke ha noe for seg uansett. BT/SVV som er godkjenningsorganet vårt og de som må forandre sin arbeidsmåte. er ikke uten grunn at mange kjører ulovlig, de jobber rett og slett for tungvindt og vanskelig.

 

sverige har jo en godkjennningsorgan som vi faktisk kan benytte og. om det er offentlig vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mtp at karosseriet på FWD og Quattro er forskjellige, så må du regne med MYE sveise og tilpassingarbeide.

 

I tillegg vil jobben være så formidabel siden absolutt hele gulvet bak torpedoveggen er totalt forskjellig, så dette er nok et prosjekt som hører best hjemme i tankene og ikke i verkstedet. ;)

 

Trådstarter skriver ikke noe om hva slags Audi 80 det er snakk om. Det står "80 TDI" i profilen, er det da snakk om en B4? I så tilfelle er det ikke "MYE sveise og tilpassingarbeide", det er heller ikke "totalt forskjellig" karroseri på B4. FOrskjellene ligger i en forsterkning under baksetet, og innsveisede festepunkter (muttere) i rammevangene bak. Ellers er karroseriet likt på B4 fwd og B4 quattro. Tviler på at man får det godkjent, men i utganspunktet er karroseriet så og si likt på denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nokk B4 ja, men etter det jeg har lest her ser det ut til at sjangsene er små :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.