A6 2,5 tdi 5 syl. ulyd fra drivreimkretsen

Anbefalte innlegg

Har en 1996 2.5 tdi 5 sylindret som utviklet ulyder fra viftereimkretsen. Hørtes ut som et ødelagt lager, gnissende metallisk lyd. Byttet reimstrammeren da jeg antok at lyden kom derfra. Det hjalp ikke, så jeg byttet viftereima også. Da forsvant den gnissende lyden, men i stedet kom det en klakkende som varierte med temp på motoren. lyden var omtrent som en alvorlig ventilkalkling. Nå, et halvt år etterpå, er den gnissende lyden tilbake og jeg har fortsatt klakkende lyd.

Vurderer nå å bytte viskosekoblingen, men lurer på om noen har erfaring med noe lignende. Verkstedet mitt sier det er umulig å vite hvilken komponent som er problemet. Kan f.eks være dynamoen sier de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klakkingen er som regel enten vifteremstrammmeren eller vakuumpumpa. Hvis den varerer med motortemp så gjetter jeg på vakuumpumpa.

Byttet du hele strammeren med fjær/demper, ledd og hjul? Regner i såfall med at strammehjulet ruller relativt i ro og ikke hopper/pulserer på reima?

Hender også at viskosekobling er slakk men det lager som regel ikke så mye lyd.

Hender også at lager i aksel som holder viskose har ulyd.

Kan også være dynamo men det er ikke så ofte tror jeg.

Sjekk nedre remhjul om det pulserer, det hender at vulkaniseringen sprekker opp slik at ytre del av remhjulet blir løst i forhold til senteret, dette kan også lage kraftig klakke-lyd. Mulig det kan gi gnisselyd før det blir for alvorlig.

Det er mulig, med stor forsiktighet å slakke på strammeren og stramme den på tomgang slik at belastningen på alle lagrene ifm remia får annen belastning. Hvis lyden ikke endres så styrker det teori om vakuumpumpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar

Jeg byttet hele strammeren. Kjørte motoren litt uten viftereim og da var lyden helt borte. Mulig du kan si at det er litt pulsering, for strammeren ligger ikke helt i ro, den "rister" litt.

Dersom det er vakumpumpa, da er det bytte av hele pumpa som gjelder eller? (Har ikke byttet dette før.)

Skal teste med å lette litt i strammeren for å få annen belastning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet mener nå det er brakett der aircondition mm sitter med et lager som er gåent på et reimhjul. Del fra tyskland til kr. 4400. Skal gi mer infor når jeg får den tilbake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er vakuumpumpen som lager lyd, pleier denne å bli borte når man holder inne bremsepedalen, evt ved å pumpe litt. Jeg kjøpte en brukt til min, men tror det skal gå an å overhale den også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er vakuumpumpa så varierer lyden av og til. Den kan noen ganger være svært tydelig andre ganger nesten borte. Kan også variere med varm/kald. Den er ofte urytmisk i lyden, dvs varierer mens den går.

Er det lager på viskosebraketten så er lyden lik hele tiden og hver gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme lagerlyden og har funnet ut av at det er lageret i viskosebraketten som lager lyden på min 2.3 E, så det må jeg få byttet! Er sikkert samme lageret det kommer fra på din Nils.

Er det noen som vet hvordan det byttes? Kan man bare bytte lageret eller må hele braketten byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klakkelyden kom fra vakumpumpen - forsvant når jeg trykket ned bremsepedalen. Denne lyden hadde alstå ingenting med problemene i drivreimkretsen å gjøre. Tilbake til start og leverte inn bilen på verksted. De mente det var lageret i løpehjulet på denne braketten som var gåen.

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=164138&stc=1&d=1315167979

De hadde aldri bytta en slik før, og jeg er rimelig skeptisk, men den er nå bytta for en anseelig sum penger.

Så får vi se etter hvert om det stemte at det var denne....

audi-brakett.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette, men jeg har samme problematikken på min A6 2,5 TDI nå.

Ble lyden borte med bytte av denne braketten med lager? ?

Jeg er i ferd med å prøve å få byttet lageret bak viskosekoblingen nå, da jeg mistenker at denne lager lyden, men trodde man kunne få til å bytte bare lageret her jeg? Det selges jo løst av Møller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å prøve å få byttet lageret bak viskosekoblingen nå, da jeg mistenker at denne lager lyden, men trodde man kunne få til å bytte bare lageret her jeg? Det selges jo løst av Møller...

Noen modeller har en plate med 3 skruer bak remhjulet og da er lager ment å kunne skiftes. Andre manger denne demonteringsmuligheten, men kanskje man kan presse noe uten at jeg har forsøkt dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen modeller har en plate med 3 skruer bak remhjulet og da er lager ment å kunne skiftes. Andre mangler denne demonteringsmuligheten, men kanskje man kan presse noe uten at jeg har forsøkt dette.

Har nå fått plukket ned hele denne braketten og tatt av viskosekoblingen, samt reimhjulet, og det ser helt likt ut som den som er vist bilde av over i tråden her:o

Der vil nok si at det er vanskelig å bare få byttet lageret, dog har jeg sett på et amerikansk forum at lageret har blitt tatt ut av braketten (ser ut som en sylinder med hjulet på enden..), men jeg ser ikke automatisk hvordan jeg skal klare å få det ut, uten å ødelegge braketten.: klø :: bh :

Kan ikke se at jeg kan få terset det ut, da hele lageret må ut av alubraketten, og å "jekke" det ut vil nok bare ødelegge braketten.... Men her er det vist på amerikansk forum (dog fra AAN) løst lager i brakett

Og så bør man vel være rimelig sikker på at det er dette som er kilden til ulyden da før man bestiller det opp, ser ut som om den koster flesk...: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen modeller har en plate med 3 skruer bak remhjulet og da er lager ment å kunne skiftes. Andre manger denne demonteringsmuligheten, men kanskje man kan presse noe uten at jeg har forsøkt dette.

Har denne delen liggende om noen har bruk for. Gis bort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne delen liggende om noen har bruk for. Gis bort

Har sendt deg en PM.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det ? Fikk dere ut lageret fra alu-huset ?

Jeg ahr byttet dette en gang, man klarer ikke å komme på hvordan jeg gjorde det. Lurer på om bare terset det ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg varmet ihvertfall huset slik at lageret slapp, og så la jeg det nye lageret i fryseren før jeg puttet det inn alu-huset (som enda var varmt).

Funket som fjell og satt som støpt etterpå... Var veldig enkelt å putte lageret inn ihvertfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nette sum av 3500,- for dette lageret på møller........... , men er vel ikke mulig å få det andre steder sikkert..

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nette sum av 3500,- for dette lageret på møller........... , men er vel ikke mulig å få det andre steder sikkert..

Vær sikker på at det er dette lageret som lager lyden da, i mitt tilfelle var det ikke det. Lokalisterte etterhvert lyden til reimspenningsdempere og hele den mekanismen.

Har forøvrig dette lageret liggende mener jeg, dog brukt, men som sagt var det ikke der feilen lå hos meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt nytt, bytter alle lager og ruller i forkant nå. dette i forb. med regreimbytte på 300 000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da følger hele braketten og akselen med også? Likevel en voksen pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Niks, kun aksel/flens og lager. lagde meg en slagters for å demontere lageret. Varmet litt rundt alu-huset og da løsnet det lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.