Anbefalte innlegg

Skal få skiftet olja på girkassa på min S2 3B.

 

Hvilke type olje anbefales og hvor mange liter går med på kassen???

Skal bruke bilen stort sett til banekjøring....men vet ikke om det da kan være gunstig med eventuelt en annen type olje??

 

Svar og tips ønskes....???!!!??? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TAF-X eller Shell Getriebeöl EP er helsyntetiske GL-4 oljer som er foreskrevet til den girkassen..

 

Tror det går på ca. 3 liter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TAF-X eller Shell Getriebeöl EP er helsyntetiske GL-4 oljer som er foreskrevet til den girkassen..

 

Tror det går på ca. 3 liter..

 

2,7 liter...., 1,3 i diffen bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 liter...., 1,3 i diffen bak.

 

Du har ikke et lite tips angående påfylling av olja??? Kan kanskje være en fordel å måle hvor mye man tar ut av girkassa og diffen da slik at man ikke fyller på for mye/lite???

 

Er jo bare F... så trangt oppi der da....:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke et lite tips angående påfylling av olja??? Kan kanskje være en fordel å måle hvor mye man tar ut av girkassa og diffen da slik at man ikke fyller på for mye/lite???

 

Er jo bare F... så trangt oppi der da....:(

 

Castrol TAF-X er helt suveren den. Fin helletut på flaskene også.

 

- skru ut bunnplugg på kasse/diff, la olje renne ut

- skru in bunnplugg, skru ut pluggen på sia hvor du sjekker nivå.

- fyll olje inn i 'peilehullet' på sia, til det såvidt renner ut igjen.

- Skru inn pluggen på sia igjen

- tut-å-kjør

 

Tallene som Glenn Ivan nevner høres riktig ut. Gikk vel akkurat 4 liter på diff og kasse til meg også.

 

PS! det finnes to typer taf-x, en for differensial og en for gir. Jeg kjøpte 3 liter gir og 1 liter diff, men tror faktisk oljene på flaska er helt lik. Viskositet er iallefall den samme.

 

Mvh Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tømmer olja ved å skru ut pluggen i bunn. Fyll på til det renner over på siden.

Legger ved bilde. Kan jo sjekke hvor mye du tømmer den for ja...

Legger ved et bilde der det skal fylles på!

Hvordan man fyller på er jo en annen ting, her er det bare å bruke fantasien he he..

bli.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ofte er det man trenger å bytte girolje? (km?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips: husk og skru løs påfylings pluggen på sia av girkassa før du tapper av den gamle olja så du slipper og stå der med ei girkasse tom for girolje og ikke får fylt på ny forde at påfylings pluggen sitter fast

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ofte er det man trenger å bytte girolje? (km?)

 

jeg spurte møller ang girolja på min polo 6n 97mod og fikk til svar at det ikke var noen skift intervall på det

 

men jeg skifta på min etter at den hadde gått ca 90000km og gir kassa var ikke til og kjenne igjen mye bedre og gire etter på

 

brukte Castrol fullsyntetisk gl4/5 husker ikke reseten av betegnelsen men kjøpte den på møller og de anbefalte i hvertfall og bruke Castrol fullsyntetisk olje gl4/5 på gir kassa mi

 

Jeg er ihvertfall kjempe fornøyd girkassa er som ny når jeg girer nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda et tips;

For å fylle olje, pumpe eller en slange (ø10-12mm, som man trekker fra påfyllingshullet opp i motorrommet, og fyller på der).

Det er ufattlig trangt å komme til fra undersiden.

Mener det er 10mm sekskant nøkkel man trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min kasse var det null problem å komme til påfyllingshullet på sia med 1ltr castrolflasken med helletuten på...

ingen spesielle tiltak required ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok slange på meg, hvis jeg ikke lager meg en pumpe jeg kan bruke istede...og ja vet det er lurest å ta ut fyllepluggen først...;) trist å ikke få fylt på den igjen vertfall...;)

 

Tror nok oljeskift på girkassen kommer til å bli gjort en gang i året på min??? Hvis ikke noen mener det bør gjøres enda oftere???

 

Bedre med en gang for mye enn en gang for lite...:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 6trinns "01E" kassene har jeg ett inntrykk av at olja har veldig lang levetid, særlig hvis det er god olje...

Å bytte hvert år er nok litt overkill med mindre bilen blir kjørt veldig langt!

At den blir kjørt hardt er jo en ting, men da er nok det å montere en elektrisk pumpe og oljekjøler kanskje mere noe å vurdere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.