#1 Skrevet Januar 5, 2011 Hei, Har bilen på bukker nå og skal muligens skifte bakdiff pga hvine lyd ved fart, men ble litt usikker nå når jeg fikk bilen opp og drar rundt diffen for hånd, går jo helt fint irundt uten noe mer motstand enn det som er vanlig. Bilen får en ganske hørbar hvine/raspelyd bakfra under fart, høres godt over 50km/t. Lyden endrer seg kunn ved endring av fart, ikke noe forskjell om jeg svinger, eller kjører rett frem. Bilen har stumme foringer, men de ser OK ut, ikke noen sprukne aluforinger e.l. Det er heller ikke noe unormal slakke i drivknuter, eller hjullager. Lyden endrer seg heller ikke under sving, noe som tilsier at det ikke er hjullager, etter min erfaring iallefall. Bilen har gått iallefall 2000km med denne lyden, uten at den har endret seg.. Noen som har erfaring med gåen bakdiff, ganske sikkert at dette er diffen? Skal skaffe meg umbrako nøkkel, type stor imårra, så jeg får se etter spon i olja.. Tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2011 Hei! Var borti dette på en eldre Audi 100Q en gang. Typisk hjullagerlyd, men endret seg dog ikke ved sving. På denne så ble diffen skiftet, men enden på visa her ble at bilen først ble bra etter at hjullagrene ble skiftet. Absolutt ingen endring ved skifte av diff. Mener bestemt at det ikke var noe å høre på lagrene her bare ved at hjul ble snurret rundt. Mvh Anders 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 6, 2011 Hei, takk for svar. Ble enda mer usikker nå.. Sjekker etter spon i olja, er det unormalt mye så hiver jeg i den andre diffen jeg har liggende, hvis ikke får vi begynne og plukke ifra hverandre navene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 6, 2011 Om du har hengt opp bakre subframe i ALU og diffen sitter med en stiv foring / fester mot subframe får du nok endel drivverksstøy... Min 80Q bråker som fy inni både fra fremdiff/kasse og bakdiff.. Slitsomt å kjøre lengre turer, men driter i det for nå sitter ting der de skal under pådrag og ikke flyter rundt som ofte skjer ved gummioppheng. Spon i olja finner du sikkert alikevel, det er jo normalt med småspon. Har etter et havari en gang helt diffolja i et halvlitersglass, tok så en liten magnetpinne (teleskop) fra biltema og holdt den 2cm over olja, da reiste olja seg de 2cm og opp på magneten.. Da har du for mye olje i sponet :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 6, 2011 Har ALU foringer imellom travers mot karros, men den bakre foringen på diffen ser ut som orginal, men uansett, så vil det jo bli en del mere drivverkstøy bare av alu foringene i travers. Synes det er litt merkelig egentlig at diffen/hjullager skal være gåene, da lyden ikke har endra seg/forverra seg over 2000km. Hva gjør jeg da folkens? Skrur ting sammen og skifter olje på diff + gir og satser på at det bare er drivverkstøy, og evt skifter diff hvis det forverrer seg i sommer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...