#1 Skrevet Januar 6, 2011 ja da har oljeforbruket blitt ganske brukbart i det siste og jeg mistenker at ventiltetningene skulle vært byttet.. Vannskelig og gjøre dette uten og ta av toppen? Hvordan gå fram og hva trenger jeg? Er en s4 med aan motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2011 ja da har oljeforbruket blitt ganske brukbart i det siste og jeg mistenker at ventiltetningene skulle vært byttet.. Vannskelig og gjøre dette uten og ta av toppen? Hvordan gå fram og hva trenger jeg? Er en s4 med aan motor Aller først er det smart å stille god diagnose, slik at du ikke gjør jobben til ingen nytte. Oljeforbruk kan komme av slitt turbo, slitne stempelringer, slitte ventilstyringer og av tetningene som du tror. Du må av med register og kammer. Trykkluft i plugghull for å holde ventiler oppe. Spesiell fjærklemme for å komprimere ventilfjærene. Av med ventilfjærene og tetningene, på med nye og skru sammen. Regn med en lang dags arbeid. Vurder å skifte register når du først er i gang. Vurder å ta av toppen uansett, for å skifte styringer og frese ventilseter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2011 Aller først er det smart å stille god diagnose, slik at du ikke gjør jobben til ingen nytte.Oljeforbruk kan komme av slitt turbo, slitne stempelringer, slitte ventilstyringer og av tetningene som du tror. Du må av med register og kammer. Trykkluft i plugghull for å holde ventiler oppe. Spesiell fjærklemme for å komprimere ventilfjærene. Av med ventilfjærene og tetningene, på med nye og skru sammen. Regn med en lang dags arbeid. Vurder å skifte register når du først er i gang. Vurder å ta av toppen uansett, for å skifte styringer og frese ventilseter. Får prøve litt feilsøking da, har en liten mistanke om at turboen ikke er helt god, skal egentlig være nyoverhalt (turboservice) men den har en litt uggen lyd når den begynner og lade, så får begynne med den. Ringene burde det ikke være da dem er kjørt rundt 30-40 000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2011 Får prøve litt feilsøking da, har en liten mistanke om at turboen ikke er helt god, skal egentlig være nyoverhalt (turboservice) men den har en litt uggen lyd når den begynner og lade, så får begynne med den. Ringene burde det ikke være da dem er kjørt rundt 30-40 000 km. Ble ringene tatt uten at toppen ble rørt: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2011 Ble ringene tatt uten at toppen ble rørt: klø : Hastverk er lastverk... tok en råsjangs på at den var i orden: dum : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2011 Hastverk er lastverk... tok en råsjangs på at den var i orden: dum : Var motoren sliten og derfor ringene ble byttet? I såfall ville jeg nok unngått hastverk-lastverk denne gangen og gått rett på skikkelig overhaling av motoren med ventilstyringene også, ikke bare tatt tetningene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2011 Var motoren sliten og derfor ringene ble byttet? I såfall ville jeg nok unngått hastverk-lastverk denne gangen og gått rett på skikkelig overhaling av motoren med ventilstyringene også, ikke bare tatt tetningene. Var et rådelager som hadde takket for seg, så fikk jeg tak i veiv, råder og stempler med nye lager og ringer. Blokka var uten slitekant så tenkte det kunne ikke bli værre med nye ringer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2011 Enkel test: Hvis det både ryker 'bra' blått når du starter opp, og du kan provosere frem blårøyk når du kjører 'turtall på 3. gear-slippe gassen-vente-gi gass igjen'-testen, er det stor sannsynlighet for at oljen går ut av tetningene. Er jo litt å spare, men som den alltid svært fremsynte Steinar sier, er det jo sjanse for at styringene kan være slitne.(vanligvis bare på eksossiden) Og det har jo hent at ventiler har ploppet ned i motoren selv om de har hatt trykkluft på seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2011 Og det har jo hent at ventiler har ploppet ned i motoren selv om de har hatt trykkluft på seg.. Godt poeng. Men har man stor tro på at styringene er fine og vil forsøke med bare tetningene så kjør på. Jeg kjenner en som har klart å miste ventil i sylinder, og han klarte etter 2-3 timers pirk og fiske den opp fra sylinderen og tre den på plass i styringen ved hjelp av en ståltråd og en lommelykt. Og som Bjørn Eirik sier så er det eksosstyringene som blir mest slitt, men der suges det ikke inn så mye olje pga overtrykk. Så i mange tilfeller hjelper det godt å bare skifte tetningene til noen nye som verken er slitt eller harde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 8, 2011 Godt poeng. Men har man stor tro på at styringene er fine og vil forsøke med bare tetningene så kjør på.Jeg kjenner en som har klart å miste ventil i sylinder, og han klarte etter 2-3 timers pirk og fiske den opp fra sylinderen og tre den på plass i styringen ved hjelp av en ståltråd og en lommelykt. Og som Bjørn Eirik sier så er det eksosstyringene som blir mest slitt, men der suges det ikke inn så mye olje pga overtrykk. Så i mange tilfeller hjelper det godt å bare skifte tetningene til noen nye som verken er slitt eller harde. Hehe, kjenner fortvilelsen av å se at den detter ned! Har en turbo med lite slakke liggende i garasjen så prøver meg på den først. Om det ikke blir bedre så blir det tettningsbytte. Takk for hjelpen så langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...