A8 D2 Slutt på ladeproblemer - ny laderegulator

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med for lav ladespenning på A8'n, noe som har gjort seg ekstra bemerket i kuldeperioden hvor det har vært mye bruk av elektriske utstyr. Webastoen har vært brukt ofte og har flere ganger sviktet fordi spenningen på batteriet har blitt for lavt(overvåkning som slår til når spenningen går under et visst nivå). I tilllegg står varmeseter og vifte pluss bakrute på mye og mye småkjøring. Jeg måtte lade batteriet ofte for å holde Webastoen i gang. Batteriet ble skiftet i sommer. TIPS!: Når det gjelder Webastoen så er det viktig at man kjører gjennom en grunninnstilling med VAGCOM etter batteriskifte for å sette parametere riktig for at batteriovervåkning ved Webasto kjøring skal fungere riktig.

Sjekket ladespenning og den lå på ca. 13.7 til 13.8 V. Når du setter på vifte, varmeseter, varmebakrute og lys etc. så sank spenningen på batteriet til nesten under 13 V. Man tapper i praksis batteriet når man kjører sånn og det hjelper ikke med langturer heller. Man får aldri toppladet batteriet. Hvilespenning på batteriet var som regel på ca 12,2V eller lavere. Satte på lading over natta og fikk aldri følelsen av at batteriet ble fullladet. Brukte en elektronisk liten lader som jeg mistenker kutter ut alt for tidlig.

Jeg konsulterte Møller Ensjø som kunne bekrefte at 13.7/13.8V er "normalt". Selv med denne spenningen får man ikke toppladet batteriet, selv på langturer.

Jeg stakk innom Triconor på Alnabru som er rett ved siden av jobben. De mente at det ikke fantes noen alternativ regulator med høyere spenning enn den orginale. Den orginale er faktisk en 14.5V regulator så det er litt spenningsfall til batteriet bak i bagasjen. Regulatoren er av en lukket type med intern sensing og gjør sikkert jobben med å holde spenningen på riktig nivå foran der, men hva hjelper det når det er for lav spenning bak på batteriet?.

Diskuterte litt med dem og vi ble enige om å prøve å sette inn en regulator med ekstern regulering, dvs et potmeter hvor man kan variere spenningen. Dette ble så justert slik at spenningen på batteriet ligger på 14.9V. Det synker litt når alle forbrukerne blir satt på, men ikke under 14.5V. Dette er jeg meget fornøyd med. Jeg kan vurdere å senke spenningen litt om sommeren på langturer, men jeg tror jeg skal prøve å kjøre med samme setting hele året. Møller sa at at elektronikken i bilen tåler greit opp til 15V. Hvilespenningen er nå på 12.6/12.7V.

Pris? Ny regulator koster et sted mellom 6-700 kr. Min dynamo, en Bosch 150A med 220000km på nakken , vurderte jeg å skifte i samme slengen med en byttedynamo som koster ca. 2.900+mva eller en god del mer avhengig av hvor man handler. Triconor tok ut min dynamo av bilen, skiftet sleperinger, lagere og ny regulator med børster og ekstern regulering for mindre enn kostnaden av en byttedynamo.

Vel, det er en 10 år gammel bil som på mange måter er avansert, men her svikter det litt. Regner med at nyere Audier har et bedre ladesystem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.