#1 Skrevet Januar 9, 2011 Noen som vet om det er noe serienr. eller merking av noe slag på kamaksler til en Audi A8 2,5 tdi? Skulle gjerne visst om kammene som ble montert i min bil for 5 år og 3 måneder siden var av de "gamle" kammene som hadde dårlig herding og ble fort slitt. Når de ble skiftet ble jeg forsikret om at det var kamaksler som holdt denne gangen. Men dessverre. Grunnen til at jeg lurer på dette er at kammene mine må nå skiftes for andre gang. Første gangen hadde bilen gått 170 000 km, og nå har den gått 244 000 km. Møller sa at de ikke hadde fått inn igjen en 2,5 tdi for enda ett kam-skifte noen gang. Siden det er gått 3 måneder over garantien på delene, så må jeg koste dette selv, dessverre. Så nå må jeg ut med 35 000 kr for andre gang. Jeg synes dette ikke virker helt riktig, men hva kan jeg gjøre? Betale, og prøve å se glad ut? Så jeg skulle gjerne visst om det er noen måte å finne ut om det er noe merking på kammene så man kanskje kan finne ut om det er noen mulighet for at det er "gamle" kammer. Og det er en veldig stor mulighet for at bilen er til salgs etter den er reparert. Har brukt nok penger på denne bilen nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2011 Så det er 100´km eller 5års garanti altså ?? eg fikk beskjed om 3år.. det er 3 år og 55´km siden mine vart bytta så no vart eg nervøs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2011 Hvor ofte har du bytta olje og filter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2011 Noen som vet om det er noe serienr. eller merking av noe slag på kamaksler til en Audi A8 2,5 tdi? Skulle gjerne visst om kammene som ble montert i min bil for 5 år og 3 måneder siden var av de "gamle" kammene som hadde dårlig herding og ble fort slitt. Når de ble skiftet ble jeg forsikret om at det var kamaksler som holdt denne gangen. Men dessverre. Grunnen til at jeg lurer på dette er at kammene mine må nå skiftes for andre gang. Første gangen hadde bilen gått 170 000 km, og nå har den gått 244 000 km. Møller sa at de ikke hadde fått inn igjen en 2,5 tdi for enda ett kam-skifte noen gang. Siden det er gått 3 måneder over garantien på delene, så må jeg koste dette selv, dessverre. Så nå må jeg ut med 35 000 kr for andre gang. Jeg synes dette ikke virker helt riktig, men hva kan jeg gjøre? Betale, og prøve å se glad ut? Så jeg skulle gjerne visst om det er noen måte å finne ut om det er noe merking på kammene så man kanskje kan finne ut om det er noen mulighet for at det er "gamle" kammer. Og det er en veldig stor mulighet for at bilen er til salgs etter den er reparert. Har brukt nok penger på denne bilen nå. Da har jeg følgende spørsmål: Har du fullgt foreskreven oljeskift eller hyppigere? Syntes ikke du skal betale for å bytte en gang til, Audi burde dekke dette på goodwill, hvis du kan dokumentere servicer? vet ikke om de nyeste/beste kammene var kommet for 5 år siden, tror de har forandret ett par ganger siden kam problemer begynte å dukke opp:) Har akkuratt byttet kammer på min AKE, har tenkt å ta oljeservice hver 10000km med castrol gtx. Byttet olje etter kammene ble byttet , da var den svart tross oljeskift var utført for 1000km siden i forbindelse med kam jobben. Kjører også Pro Long olje+ kur: http://www.prolong.no/content/olje. Hva med å sende en mail til dette firmaet: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18908861 Høre hvor mye de skal ha for å sette inn en 2,5 Tdi med B som første motorkode(utbedret type med helt andre topper, herding og rullevippper/løftere).Dvs: aldri mer problemer med mekaniske komponenter! De har verksted som kan bytte motoren også. Kostnadsmessig er det sikkert litt dyrere, men du får også en total overhalt motor! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2011 Audis verksted litteratur sier at vippearmer og løftere ikke trenger å skiftes ved kamskifte, dersom de ikke viser tegn til slitasje. (Forbehold om at litteraturen er endret i det aller siste). Dette er etter mitt syn mekansik uklokt, men er muligens økonomisk smart for leverandøren. En mekanikers vurdering av hva som er slitasje og ikke på vippearmene vil nok variere, så det er å anta at det er byttet en del kammer som har fått smake på vippearmer hvor overflaten ikke er 100% glatt. Man kan tro hva man vil om oljer og bedre kvalitet på kammer, uansett er konstruksjonen slik at momentet mellom kam og vippearm er høyt og det VIL over tid slites. Man må innse at kammene med tilbehør er en slitasjedel til denne motoren, og må skiftes hver 150-250K km. I regremskiftetråden finner du noe om hvordan merket ser ut på skiftede kammer og orginalkammer, tror jeg (har ikke tid til å sjekke nå) http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059 I kamtråden finner du en del om delenumrene, og litt diskusjoner om at rullevippearmer heller ikke er skuddsikre. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 Her står det også litt om delenumre: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=118305 Her litt om rullvippearmer: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141189 Jeg har sett motor som fikk kammer hos Møller (kun kammer ikke løftere, vippearmer og brikker) på ca 280, da den kom til 430 var det generelt lite sliasje men en av vippearmene og kamloben var alvorlig slitt og vippearmen var falt av. Jeg tror det økonomisk smarteste tiltaket for fremtiden er å montere ikke-Kina kammer og skifte olje hyppig (5-7K km). Høre hvor mye de skal ha for å sette inn en 2,5 Tdi med B som første motorkode(utbedret type med helt andre topper, herding og rullevippper/løftere).Dvs: aldri mer problemer med mekaniske komponenter! De har verksted som kan bytte motoren også. Kostnadsmessig er det sikkert litt dyrere, men du får også en total overhalt motor! Jeg tviler på at man kan være helt sikker på det, og tror ikke kostnadene ved dette svarer seg med mindre man skal kjøre bilen ytterligere 500.000km før man selger den. (hvor man da antatt har ca 2 kamskifter foran seg evt 1 skift med rullevippearmer) Og det er en veldig stor mulighet for at bilen er til salgs etter den er reparert. Har brukt nok penger på denne bilen nå. Det går an å vurdere å selge før skift. Folk som kan gjøre jobben selv vil finne det tryggere å kjøpe bilen rimeligere og bytte selv enn å kjøpe den med nye kammer hvor de ikke har hatt kontroll på hvilke kammer som er satt inn, om alle nødvendige deler er skiftet og hvordan jobben er gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2011 Kjøp nye topper, de kommer med rullevippearmer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2011 Kjøp nye topper, de kommer med rullevippearmer:) Pris på slike deler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 9, 2011 Kjøp nye topper, de kommer med rullevippearmer:) Lurer også på på pris på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 9, 2011 Lurer også på på pris på dette Her i byen opererer de med ca 35000kr per side= 70000nok for topper med rullevipper/løftere, tror dette var uten arbeid også. Altså ikke lønnsom invenstering i en 10 år gammel bil.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 9, 2011 Så det er 100´km eller 5års garanti altså ?? eg fikk beskjed om 3år.. det er 3 år og 55´km siden mine vart bytta så no vart eg nervøs Møller har vel egentlig 3 år (eller 100 000 km), mener jeg å ha lest et sted. Men ifølge Forbrukerrådet er det 5 år, og det hørtes ut som Møller godtok dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 9, 2011 Hvor ofte har du bytta olje og filter? Det er blitt gjort hver 15 000 km på Mekonomen. Med Castrol-olje, tror jeg det var. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 9, 2011 (endret) Da har jeg følgende spørsmål: Har du fullgt foreskreven oljeskift eller hyppigere? Syntes ikke du skal betale for å bytte en gang til, Audi burde dekke dette på goodwill, hvis du kan dokumentere servicer? vet ikke om de nyeste/beste kammene var kommet for 5 år siden, tror de har forandret ett par ganger siden kam problemer begynte å dukke opp:) Har akkuratt byttet kammer på min AKE, har tenkt å ta oljeservice hver 10000km med castrol gtx. Byttet olje etter kammene ble byttet , da var den svart tross oljeskift var utført for 1000km siden i forbindelse med kam jobben. Kjører også Pro Long olje+ kur: http://www.prolong.no/content/olje. Hva med å sende en mail til dette firmaet: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18908861 Høre hvor mye de skal ha for å sette inn en 2,5 Tdi med B som første motorkode(utbedret type med helt andre topper, herding og rullevippper/løftere).Dvs: aldri mer problemer med mekaniske komponenter! De har verksted som kan bytte motoren også. Kostnadsmessig er det sikkert litt dyrere, men du får også en total overhalt motor! Det høres bra ut, men akkurat nå tror jeg at jeg vil kvitte meg med bilen etter at den er reparert. Har brukt 100 000 kr på reparasjoner på denne bilen siden jeg kjøpte den. To av reparasjonene var skifte av turbo og rep av dieselpumpe. Har lyst på en litt nyere A8. Et sted mellom 2004 og 2006. Kanskje en 3.0 tdi. 4,2 tdi blir litt dyr, tror jeg. Men du verden for en bil. Prøvekjørte 4,2 tdi i sommer, og fikk ikke lyst til å levere den tilbake. Har skiftet olje hver 15 000 km på Mekonomen. Litt synd at de ikke hadde notert seg kilometerstand på bilen når de gjorde det sist. Lappen de satte i hjørnet av frontvinduet er borte fordi jeg har skiftet trontruta etterpå, og tenkte selvsagt ikke på å notere det. Mulig at de har notert det i service-heftet som han på Mekonomen sa, men får ikke sjekket det nå når bilen står hos Møller. Men jeg vet at jeg ikke har kjørt over 15 000 km ennå. Mekonomen har bare notert seg oljeskift med datoen. Som regel skriver de km stand i hiddenbasen sin, men i dette tilfellet hadde det sikkert blitt glemt, sa han på Mekonomen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 10, 2011 Det høres bra ut, men akkurat nå tror jeg at jeg vil kvitte meg med bilen etter at den er reparert. Har brukt 100 000 kr på reparasjoner på denne bilen siden jeg kjøpte den. To av reparasjonene var skifte av turbo og rep av dieselpumpe. Har lyst på en litt nyere A8. Et sted mellom 2004 og 2006. Kanskje en 3.0 tdi. 4,2 tdi blir litt dyr, tror jeg. Men du verden for en bil. Prøvekjørte 4,2 tdi i sommer, og fikk ikke lyst til å levere den tilbake. Har skiftet olje hver 15 000 km på Mekonomen. Litt synd at de ikke hadde notert seg kilometerstand på bilen når de gjorde det sist. Lappen de satte i hjørnet av frontvinduet er borte fordi jeg har skiftet trontruta etterpå, og tenkte selvsagt ikke på å notere det. Mulig at de har notert det i service-heftet som han på Mekonomen sa, men får ikke sjekket det nå når bilen står hos Møller. Men jeg vet at jeg ikke har kjørt over 15 000 km ennå. Mekonomen har bare notert seg oljeskift med datoen. De har vel kanskje en hiddenbase med registreringer av servicene dine? Ellers støtter jeg dine tanker om nyere a8 med 3,0tdi eller kanskje 4,2 V8 bensin?? Begynner på rett under 400k i diesel. Du får iallefall ha lykke til med bilen, syntes du skulle reklamere litt til siden den tross alt ikke har gått mer enn 74000km siden sist bytte! Dette er jo det noen av de dårligste kammene går før de gir seg uoriginalt på longlife intervall! Er jo en grunn til at du har satt vekk jobben til merkeverksted, det er for å unngå fremtidige problemer! Noe må det være som har blitt gjordt siden den er røket allerede? Kanksje som Steinar nevner at ikke løftere/vippearmer ikke er byttet? Det må jo i beste fall defineres som halvt arbeid, vet ikke om noen verksted her nede som ikke bytter alt når de først er i gang! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 10, 2011 Kjøp nye topper, de kommer med rullevippearmer:) Passer topper med rullevippearmer også på AFB motor? altså rent mekanisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 10, 2011 Jepp. Bestiller du nye topper til AFB på møller får du med rullevippere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 10, 2011 (endret) De har vel kanskje en hiddenbase med registreringer av servicene dine? Ellers støtter jeg dine tanker om nyere a8 med 3,0tdi eller kanskje 4,2 V8 bensin?? Begynner på rett under 400k i diesel. Du får iallefall ha lykke til med bilen, syntes du skulle reklamere litt til siden den tross alt ikke har gått mer enn 74000km siden sist bytte! Dette er jo det noen av de dårligste kammene går før de gir seg uoriginalt på longlife intervall! Er jo en grunn til at du har satt vekk jobben til merkeverksted, det er for å unngå fremtidige problemer! Noe må det være som har blitt gjordt siden den er røket allerede? Kanksje som Steinar nevner at ikke løftere/vippearmer ikke er byttet? Det må jo i beste fall defineres som halvt arbeid, vet ikke om noen verksted her nede som ikke bytter alt når de først er i gang! Mvh Jeg er ikke noen mekaniker akkurat, men sist var det en liten del som hadde røket tvers av, og etter det jeg forstår kan det være en løfter/vippearm. Så alt ble nok skiftet sist. Og jeg synes det er greit å bruke merkeverksted på sånne reparasjoner, ja. "Bildrømmen min" er nok en 4,2 tdi som jeg har prøvekjørt i sommer. Hadde krefter i massevis for meg, kan ikke skjønne at jeg trenger mere, hehe. Den har 326 hk og 650 nm og biturbo. Nå har ikke jeg prøvd 4,2 bensin av nyere utgave, men bare av den gamle 4,2 bensin i en 1995 modell, og den gikk dårlig i forhold til 2007 modell 4,2 tdi. Men det er jo noen år i forskjell også, da. En nyere 4,2 bensin går sikkert bedre. Men spørs om det ikke bare blir en 3,0 tdi nå, tenker jeg. Hvis jeg finner den rette fargen og prisen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 22, 2011 (endret) Møller har vel egentlig 3 år (eller 100 000 km), mener jeg å ha lest et sted. Men ifølge Forbrukerrådet er det 5 år, og det hørtes ut som Møller godtok dette. Har du noe link ang dette ?.. fant slev http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1067534897.95 punkt 4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...