Startproblemer etter motorreparasjoner uten pumpeskift - A6 2,5tdi V6 99-mod

Anbefalte innlegg

Denne tråden beskriver problemer med å starte A6 2,5tdiV6 99-mod tiptronic etter diverse motorreparasjoner som ikke innebar bytte av dieselpumpe.Konklusjonen står nederst i posten.

 

Andre tråder om tungstartethet ifm skifte av pumpe finnes i samletråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194

 

Bakgrunn:

Bilen ble parkert i høst grunnet stor oljelekkasje fra simringer på begge kammer.

Rett før jul ble den startet og kjørt opp på ramper med fremhjulene.

Så stod den under presenning tidvis med byggtørker (hadde så mye skrot i garasjen at jeg valgte å skru ute) og fikk masse stell, herunder var dysene ute, dyserørene var av noen dager og det rant mye diesel ut av pumpa. Jeg visste at dette ville gjøre den kranglete å starte, men hadde lite valg da jeg trengte plassen til å få ut glødeplugg som satt fast. Den fikk også nytt register og pumperem. En rekke kontakter var også fjernet i motorrom ifm annet arbeid. Ved en feil hadde det også rent ned litt olje i dysehullene, dette var forsøkt blåst ut ved å turne på starter uten dyser og glødeplugger, uten at pumperem var montert.

 

Før forsøk på oppstart gjorde jeg følgende:

  • monterte register og pumperem iht DIY-tråden her på forumet, var nøye med korrekt timing
  • skiftet de lange dieselreturslangene fra pumpe og ut til hver topp. Returslangene mellom dysene var bare et par år og ble derfor ikke skiftet.
  • Alle kontakter som hadde vært av ble sprayet med WD 40 før montering.
  • Diesel ble fylt opp i slange fra filter og mot pumpe slik at det ikke var synlig luft i det blanke røret.
  • Batteri toppladet.
  • Kjølevæske fylt.
  • Olje og oljefilter ble skiftet.
  • Motorvarmer stod på et døgn
  • Byggtørke varmet motor 3-4 timer
  • Feilkoder ble lest av, og slettet.

 

Så forsøkte jeg start uten hell:

  • Nyll antydning til tenning
  • Forsøkte å løsne litt på rør til dyser, og dro en del på starter
  • Dro videre på starter med rør på
  • kontrollerte at det ikke var luft i rør til pumpe
  • kontrollerte at alle ledninger var montert
  • leste av feilkoder - var ingen
  • fortsatte forsøk
  • gikk over til startkabler fra annen bil da motor gikk saktere rundt
  • ladet batteri over natten
  • fortsatte å varme motor som tidligere nevtn (dvs at motor hadde ca 20 grader)
  • kontrollerte register og kamrem, dette var 100% perfekt
  • koblet på Biltema oljesuger (stor vakuumpumpe) til dieselreturslange som går til den høyre toppen, strupet begge returslangene til/fra filteret
  • sugde ut litervis med diesel iblandet store mengder luft.
  • Etter ca 10 liter diesel (og sikkert 200 liter luft) var det ingen tegn til mindre luft.
  • Gjordediverse startforsøk uten hell
  • Ventet en ukes tid
  • Skiftet dieselfilter, fylte det opp
  • Kjørte forsiktig trykkluft på dieselreturslange fra filteret slik at det rant pent og uten luft i tilførsel fra tank og gjennom filter.
  • Koblet på returslange, fulte tilførselsslange fra filter til pumpe
  • Diverse startforsøk inkl med startkabler som ga noen høyere turtall på starter.
  • Ble såpass motløs at jeg gikk på tvers av mine egne prinsipper og forsøkte små mengder startgass, etterhvert tente den på gassen, men null tegn til å tenne uten. NB, kun små pulser av gass rett i LMM. Ventet minst 7-8 sek før neste puls, deretter stadig kortere.
  • av med tilførselslange fra filter, på med vakuumpumpe på returslange ved dysene, strupte returslange fra pumpe til filter
  • sugde ut 4-5 liter diesel og mangedobbel mengde luft, null antydning til reduksjon av luft, fylte etter i tilførsel slik av blank slange konstant var luftfri
  • diverse startforsøk med slangen avkoblet, da sugde slangen til seg en del slik at det var luft øverst i den blanke, etterfylte disel i slangen. Gjentok dette flere ganger, etterhvert sugde den ikke noe særlig så det var lite å etterfylle. Tok dette som et visst fremskritt.
  • skiftet også returslangene mellom dysene (disse var 2 år gamle)
  • fortsatte forsøk på lufting, fortsatt like mye luft ble sugd
  • gikk over alle kabler til motor med spray, også de som ikke hadde vært av, dobbeltsjekket at alle kabler satt på
  • diverse startforsøk, også med gass (gremmes ved tanken men var litt motløs)
  • la merke til at spjeldet på innsuget konstant var lukket men at det åpnet og lukket raskt da tenning ble skrudd av
  • tenkte at det kunne være strømproblemer idet starter gikk, altså at tenning til motor var skrudd av. Mulig defekt tenningslås?
  • ringte et hjelpsomt forummedlem med slik motor som sjekket funksjonen på sin bil, der var spjeld lukket ved tenning på og på tomgang på kald motor. Etter å ha studert litt hvordan vifte og nevnte spjeld oppførts seg så hadde jeg ikke videre tro på at def tenningsbryter var årsak, men ville ikke utelukke det.
  • tidvis varte startforsøkene opptil 30 sekunder. Har liggende en ekstra starter, så jeg tok sjansen på varmgang og defekt selvstarter. Ventet gjerne et par minutter mellom hver gang for å kjøle litt.
  • tok diagnose, fikk opp feilkode om en turtallssensor i pumpe, slettet kode. Dette var etter at jeg hadde forsøkt noe uten startkabler og dessuten dratt den opp mot 40 sek. Da gikk motor passe sakte og glødelampe begynte å blinke. Det samme gjorde oljetrykksvarsel.
  • diverse forsøk
  • ny diagnose, ingen feilkoder
  • nye forsøk, også med litt gass
  • ga opp: mad :

 

Videre plan var å gjøre følgende:

  • dra den ned av rampene og la den stå flatt
  • sjekke alle sikringer (bilen hadde stått slik parkert at snøras sperret førerdør, derfor hadde jeg ikke sjekket dette på et tidligere tidspunkt)
  • sjekke at tenningsbryter fungerer
  • gå videre med å kontrollere at det ikke var brudd i den fete kabelpølsa over motor, denne hadde trossalt vært bøyd litt på ved demontering
  • tenke meg bedre om
  • studere samletråden her på forumet
  • evt innhente tips
  • bytte til annen dieselpumpe (har en ekstra liggende)

 

Jeg dro ned bilen, forsøkte et par startforsøk i fri før jeg trakk den ned. Gikk over alle sikringene i boksen i venstre side av dash mot dør (kontrollerte mot brudd og rikket på). Så forsøkte jeg start 20 sek og fikk ett tenningsslag. Antok det var rester av startgass men håpet på at det var diesel. Forsøkte litt til fikk etter noe tid et par tenningsslag til og da forstod jeg at det var diesel som antente. På tredje forsøket så ble det stadig flere tenningsslag og brått så fyret den og etter få sekunder gikk den mykt og pent.: smil :

 

Konklusjon:

Aner ikke årsak, men det kan ha vært:

  • bilens vinkel opp på ramper i front kontra litt nedoverbakke
  • håndtering av bilen, rugging, vinkelendring osv slik det ble ved tauing av bilen opp en bakke for å trille den til annet sted å stå (kan ha påvirket luftbobler, rugget på el.komponenter eller annet)
  • en av sikringene (motorstyring) som trengte å rugges på. Holder en knapp på denne, men er litt underlig ettersom bilen ble kjørt på plass på rampene for 3 uker siden.
  • At bilens førerdør ble åpnet (den var innesnødd under alle andre startforsøk)

 

Det smarteste mottiltaket jeg kan komme på er å forsøke å unngå å demontere dyserørene, for å redusere faren for at det er luft i dieselpumpe som kompliserer start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.