Bytte tenningsbryter Golf MK1

Anbefalte innlegg

Tenningsbryteren på min MK1 Cab (-91mod) er kaputt. Er det noen som har tips hvordan en bytter denne.

Må en ta av rattlåsen, eventuelt hvordan gjøres dette. Ser i Haynes verkstedhåndbok at en må borre hull.

Stemmer dette? Det må da la seg gjøre å bytte denne tenningsbryteren på en enkel måte.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har tips til meg?

Delen som skal byttes ser slik ut(øvre bilde), og sitter plasser i denne(nedre bilde).

For å få dette til, er jeg avhengig av å få løs huset fra rattstammen.

Hvordan i huleste lar dette seg gjøre?

087061-2.jpg

087061.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du må ta av huset fra rattstammen. Du behøver ikke borre og ta ut selve låsesylinderen.

Fremgangsmåten er ganske enkel. Du tar av rattet, dekslene og brytere. Så tar du ut unbrakoskruen på venstre siden. Putt inn nøkkelen, og vri om slik at du frigjør rattlåsen. Nå kan du trekke av hele huset. Dermed kommer du til den lille skruen som holder tenningsbryteren, denne skruen sitter inn mot rattstammen, og derfor er man nødt til å ta huset av rattstammen. La nøkkelen stå i låsen for å holde rattlåsen ute, og montering skjer i omvendt rekkefølge. Hele jobben kan fint gjøres på en time på en Einser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt av alt som du beskriver, men får ikke av selve "holderen". Men, har dog ikke prøvd med nøkkelen vridd om. Det lyt eg prøva! Er det så enkelt, så gremmes jeg....

Da fortjener du sannelig en øl!:):)

Mvh. Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattlåsen består av en "tunge" som går inn i spor på rattstammen, så uten å frigjøre denne med nøkkelen, så får du ikke av huset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den la seg fjerne med normal makt, eller må det benyttes ters?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbryteren på min MK1 Cab (-91mod) er kaputt. Er det noen som har tips hvordan en bytter denne.

Må en ta av rattlåsen, eventuelt hvordan gjøres dette. Ser i Haynes verkstedhåndbok at en må borre hull.

Stemmer dette? Det må da la seg gjøre å bytte denne tenningsbryteren på en enkel måte.....

Hvordan fant du ut at den var kaputt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bryter er og kaputt, så greit med ein god beskrivelse. hvilke symptomer har dere på at den er kaputt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symptomer pleier som regel å være at lys-viskere-viftemotor ikke virker, eller at det er vanskelig å få startmotoren til å fungere. Det er da fordi disse kretsne kan ha brente kontakter, og dermed ikke lenger forbinder strømmen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min tenningslås mangler eg liksom siste trinnet det som aktiverer startmotoren. usikker på om det skyldes den elektriske delen eller at det er noe mekanisk galt med selve låsen. har montert provosorisk startknapp nå, men ønsker å ha det i orden til Eu kontrollen til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en fjær som vipper nøkkelen tilbake når du holder den i start-posisjon, og en mekanisme som forhindrer at du på nytt vrir nøkkelen til start etter å ha brukt start, du må vri nøkkelen helt tilbake til "av" før du kan starte motoren på nytt. Hvis jeg husker riktig, så sitter denne fjæra i el-delen og ikke i låsemekanismen, men jeg husker ikke hvor sperremekanismen sitter. Jeg tror den også sitter i el-delen.

Min søster hadde en Golf hvor start-posisjonen ikke fungerte, så en tidligere eier løste symptomet med å montere en start-knapp. Alt fungerte perfekt når jeg skiftet el-delen i stedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, driver med akkurat det samme nå.

Min er også kaputt.

Hvor får jeg kjøpt ny bryter uten å måtte handle på nett etc?

Mvh Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere kjøpt på Bilxtra, men det er ikke sikkert de kan levere lenger. Du kan jo også forsøke Møller, naturligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norsk Bildelesenter ved Liertoppen har tenningsbryter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppers!

Takker for tips, da prøver jeg disse butikkene

Mvh Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.