#1 Skrevet Januar 12, 2011 Jeg henta en S4 her i går å har problemer med ladetrykk og at jeg ikke får kontakt med diagnosepluggene. Motor: AAN med RS2 turbo, og går ut ifra at det er dyser og chip som hører til. - Dette skal jeg få sjekket så fort som mulig. Orginale Coiler som fungerer, orginal N75, orginal resirk. Ellers er det dønn orginalt mtp motor. Diagnose: Jeg prøvde å koble til VagCom'n min men der fikk jeg ingen kontakt med bilen? Men kabelen min vil heller ikke lyse slik den alltid har gjort tidligere, så hva kan dette være? Kabelen er knapt blitt brukt så at den skal gå i stykker av å ligge i en skuff syns jeg også er noe merkelig. -Ladetrykkproblemet mitt er at den lader knappe 1bar overtrykk. Dette med RS2 turbo og jeg syns bilen går dårlig til å ha "RS2-kit". Ser ut som at alle slangene til og fra turbo/innsug er hele så må være noe annet. Bilen drar ikke noe særlig før den når 4500-5000+ rpm, å da drar den ikke noe spesielt godt heller. Kom gjerne med tips om hva jeg kan sjekke. PS. Det er montert ekstern turbotrykksmåler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 13, 2011 Hva viser turbotrykksmåleren på kjørecomputeren? Hvis den står på 1 bar omtrent konstant, kan du sjekke en grønn plastslange som skal være koblet til en fuktsperre under ett plastdeksel på torpedoveggen i motorrommet, kan hoppe ut av fuktsperren. Denne slangen går videre til hjernen for å føle på turbotrykket, koblet til MAP-sensor i hjernen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 13, 2011 Har fått til diagnosen å får ikke opp noe feil om at den har overladet for mye eller noe slikt. Den lader, bare sent og rufsete. Har gått over det meste av slanger idag å det ser ut som at alle disse trykkslangene fra turbu til innsug er nylig byttet ut med disse forsterkede som er levert på S6 blandt annet. Har byttet ut noen gamle vakumslanger med ny fin silikon, men hjalp lite. Jeg ser for meg at det er en eller flere syndere her. Coiler, N75, Katalysatorer, Resirkventil. Er orginalcoiler på denne så vurderer å skaffe en ny coil til 034 HO kitet og montere dette om det blir veldig mye fram og tilbake. Har byttet til en lite brukt WG fjør idag også, uten at dette hjalp. Har nå montert en gammel N75 jeg hadde liggende fra forrige bilen, men stort sett det samme utfallet. Fikk også sjekket turboen for slakk når alt av slanger var av å denne turboen har nok vært i lite bruk etter overhaling for det var ikke slakk i det heletatt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 13, 2011 Hvis du hadde hatt noen nevneverdig luftlekasje, burde du vel ha fått opp noe feil på lambda? Jeg ville ha byttet resirken, da den orginale ikke er til å stole på. Ivertfall med tanke på effektøkning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 13, 2011 Address 01: Engine Labels: None Part No: 4A0 907 551 AA Component: 2,2l MTM 303 PS HS D02 VCID: 62C5585EC4C9 4 Faults Found: 00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent 00553 - Mass Air Flow Sensor (G70) 07-10 - Signal too Low - Intermittent 00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached 00513 - Engine Speed Sensor (G28) 03-00 - No Signal Readiness: N/A På denne var ikke feilkoder slettet når jeg tok over bilen å ny LMM og Lambda var montert. Alt ble borte ved sletting av feil og kom ikke tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 13, 2011 hvordan fikk du til diagnosen? Jeg ville trykktestet systemet, coiler ville sannsynligvis bare gitt fjusking, men seint ladetrykk og dårlig gange høres ut som luftlekkasje, så resirk er en mulighet og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 14, 2011 Var visst den skjøtekabelen mellom sikringsboks og vagcom kabelen som var litt uggen. Vurderer å prøve å plugge slangene å teste uten resirk en tur, selv om det ikke er det beste mtp mottrykket på turboen.. Men for å finne ut om den er dårlig så må det vel gå an:) Det er forresten orginal plastikk resirk på denne, så at den er gåen vil ikke komme som noen bombe. Skal også teste Manuell boost controller i morgen siden jeg har 2stk liggende av forskjellig fabrikat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 14, 2011 Har også glemt dette med trykktesting så må lese meg opp på hvordan det gjøres igjen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 14, 2011 Glemte å si at jeg har orginal eksosmanifold..så siden jeg ikke finner noen lekkasjer så kan det kanskje hende at den er full av sprekker? Vil dette ha noe å si for effekten og oppbygging av trykket? Den kommer som den skal høyt på turtall, men lader bare 1.1 bar på trykkmåleren min. (ekstern) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 14, 2011 Då hadde du garantert kjent eksosen i bilen, når jeg hadde (stor) sprekk i min, så kjente jeg det godt i bilen, men turboen ladet som bare det likevel Når du skal trykkteste, så lar du resirken stå i først, så kobler du fra ut fra turboen og finner egnet lokk fra sprayboks eller plast tut eller lign som passer fint inni slangen. hvis du skrur ned trykket på kompressoren til ca 2 bar så bruker du en vanlig blåsepistol enten hvis du kan lage ett hull i lokket eller evnt. inn i slangen til n75. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 14, 2011 Hvilke uttak på N75 burde jeg kjøre luft i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 14, 2011 om den er veldig seint igang og trekker dårlig ville jeg sett over kamtimingen, ei tann gæli på en av kammene så blir den slik du beskriver.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 14, 2011 (endret) Har fått testet opp en lang oppover bakke i 5gir idag. Hadde ca 80km\t og ga på i 5gir og ladet maks 0.3bar:O så her er det noe galt, har fått tak i en resirkventil fra biltema nå som kommer på søndag. Det er byttet regreim på verksted i fjor så mulig jeg burde få dette sjekket. Hvordan var det man sjekket dette igjen? Var 2 merker som skulle stå likt på kamdrevene, mot hverandre? Jeg får jo logget tenning på vagcom'n, men aner ikke hvilke info det skal stå om det er rett på det der. Edit. Bilen har ikke gått som den skulle etter regreimbytte ifølge forrige eier. Han kjørte max5000km hvert år med bilen å har hatt bilen i 7år.. Har vært mye tull med motoren på denne og verkstedene har ikke funnet ut hva det har vært. Så jeg har begynt feilsøking på det jeg husker var kjente feil. Gjort til nå: -Sjekket slanger -Byttet ut noen gummislanger med silikon -Slettet feilkoder i ECU -Byttet WG fjør -Sjekket turbo for slark -Testet en annen N75 Bilen klarer knapt 1bar ladetrykk og 0.3 i lang bratt oppoverbakke i 5gir. Mulige årsaker: -Feil kaminnstillinger -Resirk -Rassert eksosmanifold -Ny wg fjør (type sterkere. Har montert orginal wg fjør nå, en bedre enn den som satt der.) Kan det være flere ting? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 17, 2011 Har idag montert ny resirkventil fra Biltema. Denne holder nok mer tett enn den orginale som sto på. Ladetrykket peaker 1.2bar på maks, men bilen lader og drar rart. Ved pådrag så lader bilen kjapt og fint opp til ca 0.5bar før den dabber av litt (virker som den kutter tenninga - kan være coilene?) før den skyter avgårde med et bedre drag og lander på mellom 1.0-1.2bar ladetrykk i 3gir. Den drar helt som den skal opp til 0.5bar ladetrykk, etter dette så går den veldig urent og har seg en hvilepause før den tar i siste halvdel av RPM registret. Har bestilt en RS2 High Flow eksosmanifold fra turbofun.no så da får jeg bort denne orginale manifolden som står der å sikkert har sprekker overalt. Tips til feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2011 Som du sier: Coiler gir seg på høyt trykk, men både coiler, coilstammer og plugger 'må' være på topp for at en turbofemmer skal trives! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2011 Tett eksos? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 17, 2011 Tett eksos? Den tanken har slått meg. Har ikke fått noen mulighet til å sjekke dette enda, i mangel på løftebukk. Men eksosen har bare fått bytta downpipe grunnet at den gamle gikk av pga lav bil ifølge forrige eier så katalysatorer fra 1992 er vel neppe helt bra så mange år? Er jo helt orginal eksos på denne bilen nå og har alltid vært det.. Skal sjekke coiler,plugger og stammer i morgen, men jeg mistenker også eksos som en mulig synder=\ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 18, 2011 Kan være lurt og sjekke ja. hadde en omega med 2liter turbo for noe år siden og den sleit jeg med noe av det samme, treig til å lade og lada lite. Justerte opp trykket med bleedventil på den da, opp til ca 1bar, det ble plutselig 1.6 når jeg skifta eksos! I tillegg gikk den friskere (når den var nedjustert) og ladet tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 18, 2011 Min går også merkbart bedre på 0.5bar nedjustert trykk (MBC) enn ved å prøve å nå ladetrykket som egentlig skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...