DIY - Bagasjeromsåpner styrt av fjernkontroll -Pop Hatch Kit - Golf mk5

Anbefalte innlegg

Settet kan kjøpes komplett fra f.eks ECStuning.com slik jeg gjorde, men sikkert flere som evt kunne tenke seg og handle inn delene selv ettersom alt er OEM:)

Følgende deler trengs:

- 2.stk Rear Hatch Strut : 6Y0 827 550C

- 2.stk Strut Ball Pin : 1J6 827 439A ~OEE

- 2.stk Hatch Stop Bumper : 1K8 827 761C

I Vag-Com gjøres følgende:

- Styreenhet nr 46. Lang-koding-> Bit 4 i Byte 1 settes til 1 (aktiv)

I funksjon:

- På Golf mk5 har de fleste en egen knapp på nøkkelen for baklukelås/opplåsing, det er denne knappen som brukes for aktivering av bakluken etter romstering i Vag-Com.

Takk til Stian Frilseth og Kenny Johnsrud for Vag-Com assistanse: ja :

___________________________________________________________________________________

Det vil oppstå en liten glippe ved baklyktene(se video), men mulig dette kan justeres noe uten at jeg prøver på dette før det blir varmere i været.

Det fungerer heller ikke optimalt ved ca. -2 grader og lavere.

Video fra ECS finner du HER.

Min egen video etter montering i dårlig kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan betjenes fjernstyringen for å skille denne funksjonen fra vanlig opplåsing?

Siden det finnes OEM deler er dette noe som er standard på nyere biler?

Noen som vet lengden på demperne, komprimert og full lengde, slik at man kan vurdere bygging også på andre biler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snudde du festene på bilen? Ser det gjøres på enkelte modeller.

Det vil vel også fjerne glipene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan betjenes fjernstyringen for å skille denne funksjonen fra vanlig opplåsing?

Siden det finnes OEM deler er dette noe som er standard på nyere biler?

Noen som vet lengden på demperne, komprimert og full lengde, slik at man kan vurdere bygging også på andre biler?

- På Golf mk5 har de fleste en egen knapp på nøkkelen for baklukelås/opplåsing, det er denne knappen som brukes for aktivering etter romstering i Vag-Com.

- Er vel standard på Passat, Passat CC, Tiguan, Touran. Men foreløpig ikke på Golf 6 slik jeg har forstått.(mulig jeg tar feil). Ang. Audi har jeg ingen oversikt.

- Kan prøve og få tatt mål av demperne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snudde du festene på bilen? Ser det gjøres på enkelte modeller.

Det vil vel også fjerne glipene

Hva mener du?

Man fjerner festene og erstatter de med en litt annen type.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da var det litt annerledes på denne enn på den jeg såg på ECS sin side. Festene på bilen, ikke luka, ble snudd også, sånn at festepunktet ble litt lenger inn i bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da var det litt annerledes på denne enn på den jeg såg på ECS sin side. Festene på bilen, ikke luka, ble snudd også, sånn at festepunktet ble litt lenger inn i bilen.

Er link til videoen hos ECS i første innlegg, og det viser på ingen måte at festene snus.

Og denne DIY var ment for Golf 5, så dere som har andre typer biler får selv google seg litt rundt og finne ut av tingene på samme måte som jeg gjorde:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at festene mot bilen er helt annet enn det var på den jeg kikka på, så glem alt jeg har skrevet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt om priser hos Møller på disse delene nå!

- 2.stk Rear Hatch Strut : 6Y0 827 550C - 300kr stk

- 2.stk Strut Ball Pin : 1J6 827 439A ~OEE - 91,50 kr stk

- 2.stk Hatch Stop Bumper : 1K8 827 761C (Endret til D tilslutt) - 75kr stk

Ikke tatt med rabatter man får via klubben på dette..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gruppe kjøp? Jeg tror jeg vil prøve å få til dette på min A4 b7

Edit : hadde du giddet å ta mål av sylindrene ? Helst både i indre og yttre posisjon samt ta etnærbilde av de stopper greiene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktigste er vel kanskje om du har mulighet for å åpne bagasjeluka med nøkkelen i vagcom. f.eks Passat 3c har ikke den rette modulen for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan låse den opp med nøkkelen, spretter bare ut en cm.

Vil gjerne at den går helt opp også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, hvis du følger linken til ECS så har dem en film om monteringa (og bilder). Der kan du se hvordan bumperne ser ut i detalj (og ossen det skal monteres) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket nå og det er ikke samme stopperen på min så tror ikke det er fult så lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktigste er vel kanskje om du har mulighet for å åpne bagasjeluka med nøkkelen i vagcom. f.eks Passat 3c har ikke den rette modulen for det.

Gammel tråd, men har nettopp aktivert dette på min Passat 3C, og det virker ;)

Har en tidlig 2007-modell(mulig produsert 2006).

Måtte aktivere(sette til 1) Byte 2, Bit 3, istedenfor det som er beskrevet i første post her.

Og nå kan jeg bare holde knappen på nøkkelen inne i et halvt sekund eller noe, så poppes luka så vidt åpen.

Dog blir den liggende helt inntil og går halvveis i lås igjen når åpneren ikke står i åpen-posisjon lenger(etter 2sekunder), antagligvis pga tyngden på luka.

Mon tro om disse delene er sterke nok til å åpne luka på en Passat stasjonsvogn helt?

Noen tips, eller noen som har prøvd? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er standard på Scirocco, men luka spretter ikke helt opp. Den popper ut 1-2cm og må åpnes for hånd. På vintertid hender det at luka ikke popper i det heletatt pga is i stopperene. Da må jeg dra i luka samtidig som jeg trykker på fjernkontrollen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg spør dumt nå, men hva er da egentlig poenget med denne fjernstyringen?

Må jo uansett låse opp dørene med et trykk, og må jo åpne luka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scirocco kan kun åpnes Elektrisk. Enten med bryteri førerdør eller med fjernkontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg spør dumt nå, men hva er da egentlig poenget med denne fjernstyringen?

Må jo uansett låse opp dørene med et trykk, og må jo åpne luka?

Poenget er at når du går mot bilen din med 8 bæreposer fra Rema 1000 så er det bare å holde inne baklukeknappen på fjernkontrollen din så vil bagasjeluka åpne seg seg slik at du får satt fra deg de 8 bæreposene som tidligere nevnt uten at du må sette fra deg di fire du har i høyrehånda for å løfte opp bakluka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte aktivere(sette til 1) Byte 2, Bit 3, istedenfor det som er beskrevet i første post her.

Og nå kan jeg bare holde knappen på nøkkelen inne i et halvt sekund eller noe, så poppes luka så vidt åpen.

Dog blir den liggende helt inntil og går halvveis i lås igjen når åpneren ikke står i åpen-posisjon lenger(etter 2sekunder), antagligvis pga tyngden på luka.

Mon tro om disse delene er sterke nok til å åpne luka på en Passat stasjonsvogn helt?

jeg har testet dette på en golf stv og der var luka for tung for dette. så tviler vel at det da går på passaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har nok ikke vi prøvd hardt nok :)

Kjekt å vite at det går på 3C og ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er at når du går mot bilen din med 8 bæreposer fra Rema 1000 så er det bare å holde inne baklukeknappen på fjernkontrollen din så vil bagasjeluka åpne seg seg slik at du får satt fra deg de 8 bæreposene som tidligere nevnt uten at du må sette fra deg di fire du har i høyrehånda for å løfte opp bakluka.

Det skjønner jeg. Men spørsmålet var egentlig ment til Scirocco-innlegget. Burde quotet...

Men da forstod jeg hvorfor (på Scirocco også)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har testet dette på en golf stv og der var luka for tung for dette. så tviler vel at det da går på passaten.

Okay, takk! Da får jeg se om jeg gidder å prøve. Har litt lyst...

Får kjenne litt på bakluka etterpå og se hvor tung den er :P

Men å få fjernstyrt åpning er vel bare halve delen? Håvard skal vel bære de 8 bæreposene fra bilen og inn hjemme også? Og da: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=238758

:)

(Men nå er vel kanskje litt OT? Lage egen tråd?)

Dette er noe jeg har tenkt litt på, men aaaner ikke hvordan det gjøres(ser det er tysk guide der) eller hvor mye det koster(må regne på det).

Mistenker at det blir for dyrt og for komplisert til å gidde å gjøre.

Dette ble litt mye OT i forhold til tråden ja.. men det er jo delvis relevant, haha : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.