Motor fusker og stopper- Audi coupe quattro NG motor.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var ute å kjørte bilen min i dag i ein times tid sån ca, plutselig begynte den å fjuske noke heilt forjævli som resulterte i at den stoppet.

 

Prøvde å starte på nytt, da gjekk den fint i ca 5 sekund, så va da på an i gjen! har prøvd fleire ganger no og akkuratt det samme skjer kvar gang!

 

Motor er 10v NG

 

Har noken andre vore ute for dette? :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Var ute å kjørte bilen min i dag i ein times tid sån ca, plutselig begynte den å fjuske noke heilt forjævli som resulterte i at den stoppet.

 

Prøvde å starte på nytt, da gjekk den fint i ca 5 sekund, så va da på an i gjen! har prøvd fleire ganger no og akkuratt det samme skjer kvar gang!

 

Motor er 10v NG

 

Har noken andre vore ute for dette? :-/

 

Uten at jeg tørr si noe sikkert er ihvertfall hallgiveren i foredeleren skikkelig pain på disse bilene. I gamle 90'en stoppa den og starta og stoppa osv. I 80'en stoppa den plutselig, fikk start noen timer etterpå.. (begge 2,3e 10v. Trenger ikke kjøpe ny fordeler, hallgiveren koster 500spenn via en fyr på forumet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg tørr si noe sikkert er ihvertfall hallgiveren i foredeleren skikkelig pain på disse bilene. I gamle 90'en stoppa den og starta og stoppa osv. I 80'en stoppa den plutselig, fikk start noen timer etterpå.. (begge 2,3e 10v. Trenger ikke kjøpe ny fordeler, hallgiveren koster 500spenn via en fyr på forumet her.

 

kan hørres ut som det er noke med tenninga ja, fiser og smeller litt i eksosen. noken måte det går ant å måle den for å sjå om den er ødelagt? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja si det, vankelig å vite når den funker og når den ikke funker. Fant på s2forumet hvordan man testa på 20vt med hallgiver på kam og denne sensoren er lik. Kan ikke huske hvordan de gjorde det eller hvor det stod, men spør en mekaniker eller noen andre her inne. Letteste er å prøve med en anna fordeler. Begge gangene var jeg så sikker at det var bare å få tak i ny sensor..

 

klippet fra s2 forumet:

"Nothing new here - this is a common failure.

 

Early AAN has G40 inside the dissy housing.

Later ones have G40 under the camshaft pulley - as do all ABY and ADU.

 

Theres a 3 pin plug onto G40. With a 5V LED you can hook up a quick test at pin 2 (TWO) of G40 - you should see it pulse OFF every camshaft revolution."

 

 

Men vet ikke hvordan det funker på 2,3e det er jo ikke motronic men K-jet greier.. Men skal gå ann og teste med et oscilloskop om du kan få lånt deg det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja si det, vankelig å vite når den funker og når den ikke funker. Fant på s2forumet hvordan man testa på 20vt med hallgiver på kam og denne sensoren er lik. Kan ikke huske hvordan de gjorde det eller hvor det stod, men spør en mekaniker eller noen andre her inne. Letteste er å prøve med en anna fordeler. Begge gangene var jeg så sikker at det var bare å få tak i ny sensor..

 

klippet fra s2 forumet:

"Nothing new here - this is a common failure.

 

Early AAN has G40 inside the dissy housing.

Later ones have G40 under the camshaft pulley - as do all ABY and ADU.

 

Theres a 3 pin plug onto G40. With a 5V LED you can hook up a quick test at pin 2 (TWO) of G40 - you should see it pulse OFF every camshaft revolution."

 

 

Men vet ikke hvordan det funker på 2,3e det er jo ikke motronic men K-jet greier.. Men skal gå ann og teste med et oscilloskop om du kan få lånt deg det...

 

kjenner noken bilmekanikere, så får hørre med ein av dei om dei kan ta turen i garagen og kikka litt :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AKKURAT samma problem hadde på Volvon. Men da var det katalysator som var tett. Har ikke mye peiling desverre, men sjekk. Bilen sto i 1mnd, tenkte aldri på at det kunne være det, men greit å sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å starte bilen i gjen i dag, men den er heilt død. Har i dag skifta Plugger,rotor,fordeler lokk, fylt på bensin (for å sjekke om måleren er feil).

 

Det er gnist.

Det er kompresjon.

Men pluggene virker heilt tørre....:confused:

 

Bensin pumpa går, til det er tilstrekelig trykk i systemet før start.

 

Ka i helvette e da så kan vera gale ?: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hvor mye trykk pumpen gir? Den bør gi over seks bar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hvor mye trykk pumpen gir? Den bør gi over seks bar...

 

har ikkje sjekka det nei :-/ må vel ha eit manometer da? men tok av retur slangen, og hei på ei flaske. I fra pumpa starta til den stoppa, så fekk eg kanskje ein halv DL i flaska, kan det vere at bensin filteret er tett da? sån som bensin pumpa pleie vel å gi seg heilt, eller korleis fungerer det?

 

kan det hende at coilen gjer lure gnist? synest ikkje gnisten var så sterk, men det var no gnist... som sagt er pluggene heilt nye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du skriver at pluggene er tørre selv om du kjører motoren på starteren, tyder jo det på at den ikke får bensin. NG har KE3-Jetronic, og det er jo et relativt enkelt system. Når motoren går rundt blir det vakuum i innsuget, og målespjeldet løftes. Bensin strømmer da til dysene og motoren får bensin (veldig enkelt forklart).

Dersom pumpen ikke klarer å lage nok trykk, vil det vel og merke ikke komme noe bensin inn i sylinderne, fordi en dyse til K-/KA-/KE-Jetronic åpner ikke før 3,2-4,0 bar avhengig av utgave....

 

Pumper til K-/KA/KE-Jetronic leverer som regel 6-8 bars trykk, noen litt mindre og noen litt mer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka på nytt i gjen i dag, tjinna med starten, og sjekka pluggene. tidligere var plugg 1-5 fra front til torpedo vegg, nr1 tørr, 2-4 våt. og nr5 tørr.

 

Men i dag når eg sjekket var alle våte. Gnisten fra pluggene er gul aktig. Denne skal vel vera blå og ganske kraftig? så lurer på om da er coilen som ikkje klarer å levere nok gnist, virka som den gnistra veldi u gjevnt og... har noken dele nr på coil til 2,3 NG?

 

Kan eg bruke coil fra noken andre audi wv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenummeret er: 8A0 905 105

 

Denne sitter også på bl.a Audi 100, 200 ,80 og Cab.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg mener gnisten skal være blå og ganske kort og liten. (ikke stor og blå/hvit eller gul - da er det noe feil).

 

Hvis gnisten har feil 'form og farge' er ofte selve tennpluggen gåen.

 

Det er selvfølgelig et spørsmål om hvorfor tennpluggen(e) blir slik... der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg da jeg ikke har spesifikk kunnskap om disse tenningsanleggene.

 

Hva med å prøve med nye tennplugger først for å sjekke om bilen fyrer? Prøv evt. med noen gamle brukte som gnistrer riktig (liten blå gnist) for å se om det har noe for seg.

 

Håper dette hjalp litt.

 

 

mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør på dag og sjekk at du får høyt nok trykk til bensinen. Ellers kan du sjekke timinga og evt. lese ut feilkoder.

 

Om du tror det er noe galt med coilen, så kan du ta du gjøre en primitiv test ved å sjekke hvor langt gnisten orker å hoppe for å finne jord.... mener det bør være 1-2cm såvidt jeg husker...

og ja.. det vil si at om fingern din er nærmere så hoppern gjennom deg og det er ubehagelig :P

 

Jeg tviler på at det er hal-giveren siden den ikke pleier enten å fungere eller ikke fungere... enten avhengig av varme eller alltid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensintrykk må selvfølgelig være i orden og er sikkert en vanlig feil, men hvis gnisten på pluggene er gul og/eller blåhvit samt stor er dette en feil som jeg mener må utbedres (bytte plugger til noen som gnistrer korrekt).

 

Vet at dette er en 'ikke uvanlig' feil på små motorer (både 2 og 4-takt), min egen erfaring på dette område stammer først og fremst fra gokart. Har også hatt en Honda CB100N (4-takt) som 'spiste' plugger og ødela dem på denne måten i den grad at den var umulig å bruke. Har hørt om flere CB100N som har hatt samme problemet.

 

Er ikke store jobben å bytte noen plugger... har du noen brukte som gnistrer korrekt burde det være bra nok til å se om bilen fyrer og går riktig, evt. se om feilen kommer tilbake med en gang.

 

Uansett får du ha lykke til!

 

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pluggene var vel bytta om jeg ikke leste feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oopps! Det så jeg ikke : bh :: bh :: bh : Beklager!

 

Men mener fortsatt at pluggene ikke skal ha stor gul gnist dersom bilen skal starte og gå skikkelig, det gjelder i hvertfall de motorene jeg har vært borti. Nå skal det imidlertid også sies at dette fenomenet ikke er særlig vanlig på bilmotorer.

 

Som sagt før så er det vel en årsak til at pluggene ryker dersom de gjør det.

 

Ønsker ikke å være veldig påståelig på dette, men jeg hadde mistenkt tenningsfeil også dersom det var min bil. Høres ut som en god idé å foreta en enkel test for å se om det er nok spenning i tenningsanlegget (ikke bruk fingrene dersom du har hjertefeil).

 

Mener med dette at jeg har fått frem poenget mitt; nemlig at gnisten må være korrekt og at hvis det er en grunn til at gnisten blir feil må dette fixes.

 

Tror jeg skal trekke meg litt tilbake fra denne diskusjonen da jeg neppe har særlig mer å bidra med her.

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for innspill :-) coil og halgiver skal byttes no til veka, så får sjå da, eller så blir vel neste steg og bytte fordeleren :-( bensintrykket har eg sammen ligna med ein lik bil (da eg ikkje har noke å måle med) og det var veldi likt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

woups... trenger ikke bytte fordeler og hallgiver. Bare hallgiveren som går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for innspill :-) coil og halgiver skal byttes no til veka, så får sjå da, eller så blir vel neste steg og bytte fordeleren :-( bensintrykket har eg sammen ligna med ein lik bil (da eg ikkje har noke å måle med) og det var veldi likt!

 

Hvordan har du sammenlignet bensintrykket når du ikke har noe å måle med da?

Latt strålen sprute mot fingeren og kjent hvor hardt det spruter? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har du sammenlignet bensintrykket når du ikke har noe å måle med da?

Latt strålen sprute mot fingeren og kjent hvor hardt det spruter? : rolleyes

 

Hehe, nei :-P hadde ei flaske på returen og sjekka at det kom ut samme bensin mengden :-P

 

Har da prøvd ny coil og hall giver, uten hell. Einaste som skjedde var at det plutselig sa poff rundt luft filter boksen ein plass :confused: det er ingen ting som er tett i luft veiene vertfall, noken som har ein anelse?:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bensinpumpe releet har du en mulighet til å sette inn en sikring mener jeg , så bensinpumpa går hele tiden.

 

Det at de sa poff er nok at det er litt uforbrent bensin som antennes.

 

HAr du skrudd opp på belgen som sitter oppå mengdefordeleren, å sjekket at denne skåla beveger seg som den skal ?

 

Om du har gnist, å den er bra ligger det nok problemer på bensinsiden. Har komplett mengdefordeler + diverse liggende mener jeg, om noe skulle være galt der.

 

Prøv å løft opp den tallerken mens du prøver å starte den, da skal iallefall bensin komme til dysene...

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112165 Sjekk denne åsså !

 

Håper du får det til fort som fy !:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig sjelden selve mengdefordeleren blir ødelagt såfremt det ikke har kommet vann inn i den, På K-/KA-Jetronic er den laget i støpejern og da vil den ruste, men KE-Jetronic har mengdefordeler i aluminium og korrosjon er ikke noe problem.

 

Det største problemet med KE-Jetronic er at det sitter et potensiometer på mengdefordeleren som gir signal til ECU'en om hvor mye luft som trekkes inn i motoren, og det skjer at dette potensiometeret blir utslitt, men motoren vil allikevel starte. Om dette potensiometeret blir utslitt kan man få merkelig tomgang, akselerasjon som minner om en kenguru etc.

 

Personlig mener jeg fremdeles du bør få lest av pumpetrykket ditt med et manometer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vore ute å prøvd litt i dag og eg, mistenker kanskje at caten er tett eller noke, er tilbake slag i manifoilen når eg tjinner ei stund :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.