Hurtigkjetting, snowsock etc...

Anbefalte innlegg

Har gjort det store... Lagt quattroen for salg og kjøpt meg en passat fwd. Får se hvor lurt det var:-)

Har i den anledning tenkt å skaffe meg noe hjelpemiddel de gangene dette trengs. Dårlige forhold opp til skisenter etc.. Noen som har prøvd slike?

Blir da på en passat 3c. Har erfaring med å legge kjetting på lastebil en del år tilbake.

Er vanlig kjetting en tryggere løsning? Tenker da på at alle disse fikse løsningene med hurtigkjetting kan ryke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det store... Lagt quattroen for salg og kjøpt meg en passat fwd. Får se hvor lurt det var:-)

Har i den anledning tenkt å skaffe meg noe hjelpemiddel de gangene dette trengs. Noen som har prøvd slike?

Blir da på en passat 3c. Har erfaring med å legge kjetting på lastebil en del år tilbake.

 

Kjøpt meg ett sett kjettinger på Coop Obs!, ikke akkurat de enkleste å legge på og neppe beregnet for lange turer i større fart, men fungerer meget godt til sitt bruk.

 

Planen er å investere i Easy Grip Kevlar som NAF selger til ca. 1000,- :)

 

Men, uansett hvilken type en velger så anbefales det på det sterkeste å øve på å legge dem på.

Trodde selv jeg var dreven etter mye bruk av kjetting i forsvaret, men første gangen jeg skulle bruke dem ble det bare krøll:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fra NAF så veldig bra ut. En kryssning mellom snowsock og kjetting. Lest i tester nå at den snowsocken er ubrukelig på snø. Fungerer på is.

Men den fra NAF skal jeg se nærmere på. Laget av michelin tror jeg. Ellers er kjetting fra biltema til 149,- også aktuelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knipetak, striekjetting, snøsokker, snøkjetting, spray, hurtigkjtting osv Jeg har forsøkt flere varianter over en del år, bortkastet penger er min påstand. Har du i tillegg kjørt deg fast, glem det. Gamle gode kjettinger montert riktig med strikker og det hele er det som holder og funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som fungerer på en Transporter da? Skal dra henger og er litt skeptisk til at det går bra på dei verste plassene til Sverige. Er det noen kjettinger som fungerer og tåler litt fart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjetting er ensbetydende med lav hastighet og brukes vanligvis i lengre stigninger på isete eller snølagt veg. Ser for meg en bratt fjellveg på noen få kilometer til 1,5 mil kansje med hastigheter oppunder 40+ men da må kjettingene vere montert stramme. Jeg har kjørt med piggkjetting på lastebil etter E6 i Nord-Norge, holdt fartsgrensene (80 km) men etter en del mil så var kjettingene borte. Jeg forsto vel ganske tidlig hvor det ville ende : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er klar over at det ikke er mulig å drive med hastighetsløp med kjetting. Men det er vel noen som er bedre enn andre. Kunne tenkt meg noen som er mulig å kjøre litt lenger avstander med viss føret blir for gale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde Autosock på våt is i vinter, de satt DÅRLIGERE enn Hakka R piggfrie dekk som er ett år gamle, så de kan jeg ikke anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knipetak, striekjetting, snøsokker, snøkjetting, spray, hurtigkjtting osv Jeg har forsøkt flere varianter over en del år, bortkastet penger er min påstand. Har du i tillegg kjørt deg fast, glem det. Gamle gode kjettinger montert riktig med strikker og det hele er det som holder og funker.

 

Enig. Sats på skikkelige piggdekk, og planlegg bakkene/bruk hodet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid lett kjettinger i 2wd bilene mine.... , kjekt å ha med :)

 

Brukte de en gang i fjor da jeg skulle hjem fra hjemstedet til samboern , og det hadde blitt væromslag iløpet av helga.

Da var det speil holke , og når man sitter midt i det er det ikke " bare å la bilen stå"

Hivde på kjettingene og kjørte trygt hjem :)

 

På firmabilen (liten lastebil) er det titt og ofte de er ute da den har det med å spinne seg fast... , men legger de sjelden PÅ dekket.

Er som regel nok å hive de ut forran/bak dekkene , slik at man får grep i starten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlige kjettinger er det ikke alltid plass til ! Kjenner tilfeller hvor bremseslanger og oppheng har gått føyka: eek : Hurtigkjettinger er som regel tynnere og tar mindre plass. Legg på - kjør litt - etterstram så kommer du som regel opp den verste kneika;) Kjøre langt med de..........skeptisk: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som fungerer på en Transporter da? Skal dra henger og er litt skeptisk til at det går bra på dei verste plassene til Sverige. Er det noen kjettinger som fungerer og tåler litt fart?

 

Håper ikke det er T5 FWD :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min vw T5 fwd hare jeg ett par hurtigkjettinger liggende baki til evnt. kneiker som må forseres, fungerer glimrende, har aldri opplevd å måtte gi tapt med kjettingene på.

De kan være litt knotete av og til med at de gjerne vrir seg når du skal ta de på, slik at man ikke får endene rett vei ut, da er det bare å dra de ut på bakkene og ordne de på nytt, men selv om jeg sjelden bruker de, så tar det bare ca 5min ferdig montert og 1min å demontere, tar ikke borti noe som helst .

Men dette tror jeg gjelder hurtigkjettinger generellt og ikke bare biltema sine, det som er mest minus med de er den elendige boksen de kommer i, er så mye styr å få de oppi den at det bare ender med at de ligger slengt baki ett sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.