Byttet låsekasse, men sentrallåsen fungerer fortsatt ikke - A6 4B

Anbefalte innlegg

Hei

På bilen jeg kjøpte i november fungerte ikke sentrallåsen på venstre side bak. Selger hadde bilen på verksted like før jeg hentet den, for å skifte en bremsekaliper. Verkstedet (Audi-forhandler) diagnostiserte samtidig sentrallåsproblemet. De kom frem til at låsekassen måtte byttes. Da de ikke hadde delen på lager den fredagen, og jeg skulle hente bilen mandagen etter, ble jeg enig med selger om en liten prisreduksjon og at jeg utbedret problemet selv.

Idag fikk jeg montert ny låsekasse som jeg hadde kjøpt via ebay.de. Men like fullt fungerer ikke sentrallåsen på den døren. Jeg hører klikking i låsekassen når jeg låser/åpner med fjernkontrollen, men den beveger seg ikke.

Hva kan problemet være? Det er tydeligvis strøm frem til kassen siden det klikker i den. Hvis jeg låser bakdøren manuelt, og så låser med fjernkontrollen slik at det klikker i låsekassen, så klarer jeg ikke åpne døren igjen med håndtaket på innsiden. Dette klarte jeg med den gamle låsekassen. Men når jeg låser opp med fjernkontrollen så får jeg fysisk låst opp med håndtaket på innsiden.

Det kan vel ikke være feilkode som må slettes i vagcom for at den låsekassen skal begynne å fungere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forhørte meg med selgeren i tyskland, og låsekassen jeg kjøpte stammer fra en bil som har gått kun 9000km. Låsekassen ble funksjonstestet og var 100% i orden før han la den ut for salg. Så vil jo tro at den fungerer. Men siden jeg får kontakt med låsekassen når jeg bruker fjernkontrollen, så er det vel ikke ledningsbrudd heller??

Når jeg låser bilen, står kupelyset på litt lenge syns jeg. Det er nok fordi den ikke registrerer at bakdøren låser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du el-vinduer bak? Fungerer disse evt? Har vært borti spenningsfall til låsekasse. Har fortsatt hørt at det har klikket i låsekassa ved betjening, men spenningen blir borte når kretsen blir belastet av sentrallåsmotorene. Måler 12v i stikk til låsekasse med ubelastet krets, men hvis du belaster med f.eks en 21w pære så blir spenningen borte. Dette kan jo også være på godssiden. Sjekket ledninger og stikk mellom dør og b-stolpe?

Mvh Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips. Skal se på det nå ikveld! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Jeg sjekket el-vindu, de fungerte fint. Varsellys på døren, lyst under døren og lyset i fotrommet inni kupeen fungerte. Men når jeg demonterte gummibelgen og sjekket kontakter/ledninger, var to små ledninger røket tvers over. Jeg fikk skjøtet dem på igjen (Var endel knot siden de måtte forlenges for å skjøtes og det var ganske trangt), og voila - nå fungerer sentrallåsen igjen. : rock : Takk for godt tips Anders! : vinke :

Så nå har jeg en låsekasse til venstre side bak til overs, som er i god fungerende stand. Dersom noen trenger så bare gi en lyd.

Men, et annet spørsmål: Når jeg sjekket alle dørlys/fotromlys fant jeg at ingen av lysene fungerer på passasjersiden foran. Er det sansynlig at brudd kan være årsaken? Siden fotlyset i selve kupeen ikke fungerer på den siden heller ble jeg litt i tvil. FIkk ikke tid å sjekke kontaktene nå ikveld. Men er det noen som vet om kupelyset også går via kontakten i dørkarmen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Ang. kupelyset så er dette også styrt fra bryteren i låsekassa. Disse signalene må da altså passere fra dør og inn til bilen via tilsvarende gummibelg foran.

Virker kupelyset ved åpning av passasjerdør foran? Hvis ikke så er det jo greit å begynne med å sjekke ledningsforbindelsene mellom dør/stolpe der også. Er dette i orden så kan det være microbryteren i låsekassa som har takket for seg. I og med at sentrallås fungerer så henger isåfall microbryteren på "dør lukket" hvis du skjønner, og den vil ikke aktivere kupelys ved åpning av dør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Takk igjen. Skal sjekke dette så snart jeg har fått minsten i søvn og kan gå ut av huset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Jeg sjekket el-vindu, de fungerte fint. Varsellys på døren, lyst under døren og lyset i fotrommet inni kupeen fungerte. Men når jeg demonterte gummibelgen og sjekket kontakter/ledninger, var to små ledninger røket tvers over. Jeg fikk skjøtet dem på igjen (Var endel knot siden de måtte forlenges for å skjøtes og det var ganske trangt), og voila - nå fungerer sentrallåsen igjen. : rock : Takk for godt tips Anders! : vinke :

Så nå har jeg en låsekasse til venstre side bak til overs, som er i god fungerende stand. Dersom noen trenger så bare gi en lyd.

Men, et annet spørsmål: Når jeg sjekket alle dørlys/fotromlys fant jeg at ingen av lysene fungerer på passasjersiden foran. Er det sansynlig at brudd kan være årsaken? Siden fotlyset i selve kupeen ikke fungerer på den siden heller ble jeg litt i tvil. FIkk ikke tid å sjekke kontaktene nå ikveld. Men er det noen som vet om kupelyset også går via kontakten i dørkarmen?

Var de to veldig tynne ledninger som var røket??

Sliter med det samme problemet på min -00 Passat, har konstantert at det er dårlig kontakt i en eller flere ledninger, men klarer ikke å finne ut hvilken. Husker du event fargen?? (er kanskje likt???) Gjelder venstre bakdør hos meg også.

Mvh

Edvin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det var to veldig tynne ledninger ja. Det er to kontakter i dørstolpen. En blå og en rød. Det var den øverste (Blå) som var problemet hos meg. Den ene ledningen fra denen var brun + hvit? Og den andre var rød/blå mener jeg. Kan ikke si det 100% sikkert. Vet at den ene var brun hvertfall, og at rød og blå var i bildet også. Men husker ikke helt fargekombinasjonene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.