#1 Skrevet Januar 16, 2011 Hei. Handlet meg en A6 4B med en 1.8L motor. Men har funnet ut nå idag at av og til når jeg trykker litt på gassen så rister hele bilen, noen som har en løsning på dette eller vet noe om hva feilen kan skyldes? Motoren går fint på tomgang etter det jeg hører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2011 Antar du har en 1.8Turbo motor? Jeg ville sjekket bilen med vagcom. Tipper du har en eller flere defekte coiler. Du kan ta av pluggen på en coil, starte motoren, gi litt gass. Blir bilen verre var det ikke den colien. Slå av motor, gjenta opplegget. Hvis du har tatt ut en coli og motoren lik har du funnet den colien som er def. En coil koster rett over 500 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2011 Takker for raskt svar.. Men nei, jeg er faktisk en av de få vil jeg si som faktisk bare har 1.8l. Ved hjelp av vagcommen, finner man ut om man har defekt coil da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2011 Takker for raskt svar.. Men nei, jeg er faktisk en av de få vil jeg si som faktisk bare har 1.8l. Ved hjelp av vagcommen, finner man ut om man har defekt coil da? Okei, da så. Ja, du vil nok få opp noe lignede dette: Misfired on cyl 2 f.eks. Ta av plastdekselet på toppen, da ser du rett ned på coilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2011 Er det en coil pr. syl på 1.8 uten T også? Vet at 1.6 kun har 1 coil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2011 1,8t har en coil pr sylinder ja:) Blingsa.. vanlig 1,8 har dobbel coil, altså 2 coiler. den tenner på 2 sylindre samtidig hver gang den tenner.. Sitter montert på toppdekesl med to pluggrør til to av sylinderene og 2 pluggkabler ut av coilen til de to andre:) Mao. om det er en deffekt coil så vil man få feil tenning på 2 sylindre uansett på 1.8 125hk. Det kan også være en eller to deffekte pluggkabler:) Syl 1 og 2 har pluggkabler, 3 og 4 har dobbelcoilen montert rett på seg:) Stikker ut av plast deksel på motoren, (alu kjøleribber) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2011 Fikk du A6 4B med 1,8 sugemotor? Få lest av feillageret, nøkking er som nevnt over er ofte pga coil/pluggledning. Hvordan er lyden på motoren når du gir på? normal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2011 1,8t har en coil pr sylinder ja:) Blingsa.. vanlig 1,8 har dobbel coil, altså 2 coiler. den tenner på 2 sylindre samtidig hver gang den tenner.. Sitter montert på toppdekesl med to pluggrør til to av sylinderene og 2 pluggkabler ut av coilen til de to andre:) Mao. om det er en deffekt coil så vil man få feil tenning på 2 sylindre uansett på 1.8 125hk. Det kan også være en eller to deffekte pluggkabler:) Syl 1 og 2 har pluggkabler, 3 og 4 har dobbelcoilen montert rett på seg:) Stikker ut av plast deksel på motoren, (alu kjøleribber) Takk, skal ta diagnose på bilen til trådstarter etterpå, så dette var nyttig å vite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2011 Titta på denne bilen istad, og den hadde en coil pr. syl! .. og ingen feilkoder, forsåvidt. På tomgang hørtes det ut til at den gikk helt fint, men begynte å rote av og til hvis man rusa den. Jeg kobla fra en og en coil, og det ga veldig utslag på alle utenom den siste. Der var det bare av og til motoren endra rytme når jeg kobla ifra coilen, men noen ganger gjorde den det. Kan det være denne coilen som er dårlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2011 Er bilen europeisk import? Sikker på at det ikke er en 1,8t? Har personlig aldri hørt om eller sett en a6 4b 1,8 125 hk:) De i tidligere a6 og a4 b5 har dobbelcoil. Kan jo tyde på at det er noe med den coilen/pluggen da ja. kryssbytt og se om problemet flytter seg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2011 Fra meca; 1.8i-20V Sedan 125 07.97-01.05 AJP, AQE, ARH Modell: A 6 (4B), 97-04 KW: 92 Volum: AJP: 1781, AQE: 1781, ARH: 1781 Sylinder: AJP: 4, AQE: 4, ARH: 4 Karosseri: (WAU) ZZZ4B Anmerkning: motor i sv-solgte: 98-99 AJP, 99-00 AQE 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 18, 2011 Jøss, aldri vært borti en 1,8 uten turbo 125hk i en slik A6 selv, kun i A4 og A3. Men hvis du hadde tilgang på Vagcom, var det ingen feillager inne? Er det tenningsfeil på en sylinder, slett feilen og sett coilen på en annen sylinder. Følger feilen med på denne sylinderen er det defekt coil. Sjekk også at plugger er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 18, 2011 1.8 L I4 20v 1.8 L I4 20v Turbo 2.0 L I4 20v 2.4 L V6 30v 2.8 L V6 30v 3.0 L V6 30v 2.7 L V6 30v Turbo 4.2 L V8 40v 1.9 L I4 TDI 2.5 L V6 24v TDI 1.8 20v 1,781 cc Inline 4 DOHC 92 kW (125 PS; 123 bhp) 168 N·m, 11.3 sec 203 km/h 1997–2001 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 18, 2011 Fortsatt en sjelden bil, har ikke vært en slik på audi der jeg jobber på de 10 åra jeg har jobba der hehe. Er den ny i norge? Mange motor/gir kombinasjoner man ikke får i norge, men i andre land.. derfor jeg lurer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2011 Jøss, aldri vært borti en 1,8 uten turbo 125hk i en slik A6 selv, kun i A4 og A3. Men hvis du hadde tilgang på Vagcom, var det ingen feillager inne? Er det tenningsfeil på en sylinder, slett feilen og sett coilen på en annen sylinder. Følger feilen med på denne sylinderen er det defekt coil. Sjekk også at plugger er i orden. Det lå ingen feilkoder på hjerne :\ Veldig merkelig synes jeg, hvertfall med tanke på at det heller ikke kom noen når jeg kobla fra coilene en og en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2011 Det lå ingen feilkoder på hjerne :\ Veldig merkelig synes jeg, hvertfall med tanke på at det heller ikke kom noen når jeg kobla fra coilene en og en. Hvis det ikke er noe problemer med coilene vil det heller ikke legge seg feil på en sylinder siden den du byttet til også var frisk. Lenge siden pluggene er i byttet? Skru ut en og en og se om de er ok. Kan også være en falskluftlekkasje som gjør at den suger luft etter LMM og får for mye luft i det sjåføren gir gass. Sjekk luftføringslanger og vakumslanger nøye. Sjekk nå og skal-verdiene til luftmengemåleren også, den pleier ikke å legge seg som feil og må sees på i måleverdiblokker. Selvom problemet her er nøkking, og ikke kraft-tap så er det verdt å sjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 25, 2011 som jeg trodde, var det coilen som var gåen her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...