Anbefalte innlegg

Da Audien har rullet snart 270000km synes jeg det er på tide med en overhaling av motoren!

Planen er og bytte stempelringene å ventiltettinger og få slipt ventilene...

 

Mulig å bytte stempelringene uten å ta motoren ut?

Er dette en vanskelig jobb?

Har en kompis som kan gjøre jobben, han har selv gjort det på en Mazda 626 med 16v motor, og han brukte ca 1-2 dager på jobben...

 

Og hvor mye koster delene sånn ca?

Andre ting jeg bør bytte med det samme jeg er igang? oljepumpe å den berømte silen?

 

Noe spesial verktøy som trengs?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du skal kunne klare å ta ut veiva, rådene og stemplenne med motoren i, men jeg tror dette vil bli så klønete at det er nok lettere å ta ut motoren.

Skal du ha en litt større overhaling bør du nok bytte veivlager og rådelagre. når man skal ha av rådene skal man egentlig også bytte strammebolter til råden.

Du bør også bytte alle pakninger og oljepumpe, eller eventuelt bare rense sila. kan jo også hende det hadde vært smart å hona sylindre, men det ser man jo ann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre som har peiling? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkeno problem å få ut stemplene uten å skru ut motoren.. Av med toppen og bunnpanna, skru av lagrene og banke opp råden/stemplet med tresiden på en hammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

 

Så var det delene, noen som vet hvor jeg skaffer disse til en billig penge, akkurat nå sitter jeg på ebay.de, men så var det kvaliteten da...

 

Stempelringene

 

Ventiltettinger

 

Pakninger

 

Noen som er gode i tysk? :)

 

Er det mye mere jobb å ta å bytte veiv å rådelagrene?

 

Sliter også noe voldsomt med ventilkakkling når oljenivået begynner å synke litt og bilen har stått på tomgang en stund.. Er det de hydrauliske løfterene som bør byttes da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

 

Så var det delene, noen som vet hvor jeg skaffer disse til en billig penge, akkurat nå sitter jeg på ebay.de, men så var det kvaliteten da...

 

Stempelringene

 

Ventiltettinger

 

Pakninger

 

Noen som er gode i tysk? :)

 

Er det mye mere jobb å ta å bytte veiv å rådelagrene?

 

Sliter også noe voldsomt med ventilkakkling når oljenivået begynner å synke litt og bilen har stått på tomgang en stund.. Er det de hydrauliske løfterene som bør byttes da?

 

Link nr 2 er hydr. løftere, ikke ventiltetninger ;) Husk at frakt, moms og fortollingsgebyr tilkommer (DHL er DYRE!).

Velox Motor kan nok gi deg god pris på alt du trenger.

 

Tar ikke mye tid å bytte veiv- og rådelagre. Tar mer tid å ta ut, rengjøre stemplene og bytte stempelringene. Uansett, ta motoren ut først, blir da MYE enklere å utføre jobben. Har du en GOD grav å stå på så kan jobben gjøres med motoren i bilen, men subrammen må slippes ned.

Ventiltikkingen kommer sannsynligvis av slitt oljepumpe (eller for lite olje på motoren). Er fort gjort å bytte når bunndel er åpnet. Om løfterene har gått 270k så er de også modne for utskifting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du trenger å overhale hele motoren?

Har du i det hele tatt sjekket tilstand på motoren?

 

Mål f.eks kompresjon og oljetrykk, da finner du lett ut om det er behov for en såpass omfattende og kostbar jobb.

 

Min erfaring med diverse motorer er at en slik overhaling du sikter til stort sett er unødvendig ved en slik km stand.

Det er mange eksempler på vesentlig høyere km stand uten noen overhaling av den grunn.

 

Hvis bilen-motoren har hatt jevnlig og godt vedlikehold fra den var ny skal den enda tåle mange km til.

 

Uten å vite noe om tilstand på din motor vil jeg i utgangspunktet tro at nye ventiltetninger(ofte årsak til forhøyet oljeforbruk) og ventilløftere (vanlig at disse ikke holder trykket godt nok da de blir slitte) vil klare seg lenge.

Dette så lenge oljetrykk og kompresjon måles til normale verdier.

 

Du må vurdere arbeidsmengde og kostnader til deler-arbeid opp mot verdien på bilen og forventet levetid-salgsverdi på bilen videre.

Jeg tror dette lett blir dyrere enn hva som er fornuftig og koste på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.