#1 Skrevet Januar 16, 2011 Har ett lite problem med passaten min, den har da en 2.2 KV femmer med k-jet som bruker litt under 2 liter på mila. Bilen er ikke mye ibruk, men det hadde vært greitt å fått det noe ned Ved kald motor er det så vidt den går på tomgang, dvs den går opp og ned mellom 400-800 rpm. Ved driftsvarm motor går den helt fin på tomgang, ca 900-1000 rpm konstant. Har prøvd å nappe av ledningen til kaldstartventilen på både kald og varm motor, ingen forskjell. Har prøvd å nappe av ledningen til tomgangsmotoren (eller hva det nå enn er, som står rett før gasspjeldet), ingen forskjell. Varmkjøringsregulatoren har jeg ikke prøvd, men regner ikke med å merke noe forskjell momentant på den. Hva er det som styrer de forskjellige komponentene på disse motorene ? Det står en tempføler på innløpet til toppen, med en ledning påkoblet. Opplever ofte at tempinstrumentet ikke virker i det hele tatt, men det virker av og til. Styrer denne tempføleren kaldstartdyse etc også ? Mulige årsaker til høyt bensinforbruk ?: - Lekk kaldstartdyse ? - Manglende spenning på varmkjøringsregulator ? - Hoveddyser som lekker ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 17, 2011 Det sitter en temp måler bak på toppen , mot torpedopedo veggen, den er i alle fall til motorsystemet. Temp måleren til dashen sitter som regel på kjølevans koblinga på siden litt framme på toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2011 Det sitter en temp måler bak på toppen , mot torpedopedo veggen, den er i alle fall til motorsystemet.Temp måleren til dashen sitter som regel på kjølevans koblinga på siden litt framme på toppen. Det gjør det ja, den må jeg ta en kikk på. Mulig begge sensorene er defekte da siden instrumentet ikke virker så veldig ofte. Noen som vet hvilke verdier man skal måle på disse ved kald og varm motor ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2011 Da har man fått målt og feilsøkt litt. Det har på ett tidspunkt vært byttet motor fra en ukjent femmer med lambda, til en KV motor. Ledningsnettet tilhører fortsatt den gamle motoren, så ting stemmer ikke helt overens. Målte pluggen til kaldstartventilen med kald motor igang: 0V Målte pluggen til bensintrykkregulator med kald motor igang: 0V Målte pluggen til tomgangsmotoren: 0V Sitter også en sak nede på luftfilterboksen som ikke er tilkobla... Motorstyringen fra gamle motoren sitter fortsatt der... Skal KV ha noe slikt ? Tror jeg i første omgang skal finne ett KV nett slik at jeg får koblet til alt. Noen innspill ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2011 Da har man fått målt og feilsøkt litt. Det har på ett tidspunkt vært byttet motor fra en ukjent femmer med lambda, til en KV motor. Ledningsnettet tilhører fortsatt den gamle motoren, så ting stemmer ikke helt overens. Målte pluggen til kaldstartventilen med kald motor igang: 0V Målte pluggen til bensintrykkregulator med kald motor igang: 0V Målte pluggen til tomgangsmotoren: 0V Sitter også en sak nede på luftfilterboksen som ikke er tilkobla... Motorstyringen fra gamle motoren sitter fortsatt der... Skal KV ha noe slikt ? Tror jeg i første omgang skal finne ett KV nett slik at jeg får koblet til alt. Noen innspill ? "Målte pluggen til tomgangsmotoren: 0V" den motoren feila en gang hos meg, og da gikk den så vidt på tomgang, så jeg tok ut kontakten på den bare og justerte tomgangen på spjell huset. funket fin det. vet ikke om du har no kontakt inn på den luftmengde måleren, men på min kv motor var det ingen kontakter. se bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 25, 2011 Må nesten takke Dag Bøsterud for kjempeservice på msn. Fikk forklart hvordan k-jetten fungerer og mange feilsøkingstips. Skal nå bytte ledningsnett til KV nett slik at ting som skal ha spenning får spenning osv. Kommer tilbake med mer etterhvert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 7, 2011 Fant en veldig bra side som omhandler k-jet i detalj. (riktig nok ford granada, men det er samme systemet) http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm#INNHOLD 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 7, 2011 Fant en veldig bra side som omhandler k-jet i detalj. (riktig nok ford granada, men det er samme systemet)http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm#INNHOLD Dette er en kopi av verkstedhåndboken for Ford Granada. Merk at de fleste verdier for trykk og mengde ikke vil stemme med din motor, da alle komponenter er tilpasser hver motortype. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 7, 2011 Dette er en kopi av verkstedhåndboken for Ford Granada.Merk at de fleste verdier for trykk og mengde ikke vil stemme med din motor, da alle komponenter er tilpasser hver motortype. Trykk og slikt vil nok sannsynligvis ikke stemme nei, men resten er jo veldig relevant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 7, 2011 HER står det jo også litt diverse, men garanterer ikke at det fungerer på din Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 7, 2011 HER står det jo også litt diverse, men garanterer ikke at det fungerer på din Audi. Dette er om CIS-E, altså KE-Jetronic. Mye er annerledes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...