Tips til lufting av clutch Audi A4 B5?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Opplevde her om dagen at clutchpedalen min plutselig ble liggende i gulvet og kom ikke ut igjen av seg selv.

Drog den ut igjen for hånd og pumpet noen ganger så fungerte den helt fint. Det gjør den nå også helt til jeg står i kø og holder clutchen inne over ei lita tid. Da henger den inne igjen når jeg skal løse den ut.

 

Fikk varsel om at jeg hadde lite bremseveske etter dette var skjedd så har fyllt på der nå (måtte fylle en hel del) så rekner egentlig med at det er kommt luft i systemet av denne grunn?

Det jeg lurer på da er hvordan jeg går fram for og lufte clutchen min? Leser i noen poster her at jeg må sette trykk på, men kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal få til dette da jeg ikke har planer om og lage hull i lokket på beholderen min.

 

Fungerer som sagt helt fint nå så lenge jeg holder den inne i kun korte øyeblikk. Når den legger seg i gulvet så får jeg den ikke i gir så den henger ikke på, men kobler ikke inn i det hele tatt før jeg har pumpet trykk på den.

 

Mvh Tor Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det man har spesial verktøy for:) sette på trykk;) man skrur av lokket, kjører trykk i form av bremseveske inn i beholder, og åpner luftenippel på slavesylinder på kassa, Så når denne er åpen så tar man med hånden clutchpedalen hurtig helt inn og ut igjen ca 15 ganger og holder den i bunn på sisste, mens en andre person feks lukker luftenippelen:) Prosessen gjentas til man har en god pedal:)

 

Sikkert flere måter som virker også:) Men det er en måte å gjøre det på som funker 100% i allefall:)

 

Det går ann å lufte uten trykk.. men da lønner det seg at man har en som etterfyller mens man pumper, i beholder så man ikke går tom.. og beveg pedal litt saktere bare:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw

høres i grunn ut som en clutchpumpe (ved pedal) med innvendig lekasje, om det ikke løser seg ved å lufte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!:) da skal jeg prøve og lufte først. Håper dette er grunnen da det var godt under minimum på beholderen.: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!:) da skal jeg prøve og lufte først. Håper dette er grunnen da det var godt under minimum på beholderen.: dum :

 

Er nok ganske sikkert at det er pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså slavesylinderen som sitter på girkassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært ute og kikket litt på det og giddet ikke prøve og lufte enda pga jeg har nok et annet problem som dere sier.

Fyllte beholderen for bremsevæske full når jeg var i Bergen på Lørdag og har kjørt ca 20-25mil og nå hadde det minka betraktelig i bremsevæsketanken.

Har ikke merket noenting på bremsene så de er helt i orden. Men clutchen fungerer som sagt helt fint så lenge jeg ikke står i kø f,eks. Altså holder pedalen inne ei lita stund. Da "henger" den inne. Drar pedalen ut med foten og pumper 2-3 ganger så er den helt fin igjen: klø :

Ser heller ingen lekkasjer noen plasser. Ikke oppå kassa og heller ikke inne i bilen. Så hvor tar væska mi veien av?:confused:

Ville tro at jeg merket det på bremsene om det var her den forsvant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo lufte clutchen uten at man trenger noe trykkluft eller spesialverktøy. Kan som du sier bare vere dårlig væske eller luft, så jeg vil anbefale deg å prøve å lufte det før man begyner å bytte sylinder osv.

 

Skal man lufte den mauelt må man nesten være to persone, og da gjør man følgende:

 

Først finner du niplen. Denne er bak motoren oppå girkassa (lik som niplen på bremsecalipern), så løsner du niplen - han inni bilen trykker inn clutchen - du skrur igjen niplen (fortsatt med clutchen inne) - han inni bilen slippe opp clutchen. gjør dette ca fem ganger eller til du eventuelt kjenner at den blir bedre. Pass på at det aldri blir tomt for væske. Hadde samma problem på min selv, og da luftet jeg den og etter det har alt fungert bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Får iike audi 2.5 tdi 93 mod i gear når den går. Det kom forvarsel ved at den en periode var vanskelig å få i revers. Men det skjedde plutselig at jeg ikke får bilen i de andre gira. Jeg starter den i gear, og trykker så inn cluchen, og da frigjør den delvis, men den frigjør ikke helt (kanskje 60-70%).

Har skiftet hovedsylinder og slavesylinder idag, og det er fortsatt det samme. Nesten værre...

Sliter litt med å lufte skikkelig. Bruker settet som monteres på bremsevæskebeholder og setter trykk på. Ble anbefalt av Møller å ikke ha høyere trykk enn ca 1 bar for ikke å sprenge beholder. Men, jeg opplever ikke at det kommer særlig med olje fra nippel på slavesylinder selv om jeg også samtidig pumper på clutchen. Clutchen føles dog fin med god motstand, og den går ut som den skal.

Noen som har svar på poblemene mine??

På forhåmd takk :-))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter vil jeg tro hadde lekkasje på slavesylinder, hvor væsken forsvant inn i girkassen. Hos deg tror jeg derimot at kan være luft eller kanskje at du har noe som tetter for gjennomstømning siden du sier det kommer lite væske ut når du pumper.Ved rask pumping på pedal skal det være ganske kraftig sprut ut luftenippel på slavesylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips når man har luft i clutchkrestsen og trenger å lufte clutch

 

- Tråkk clutchpedalen helt i bunn. La den stå i denne posisjonen rundt 20-30min

- Pump pedalen opp og ned i 5 min

- Tråkk igjen clutchpedalen i bunn og la den stå i 20-30 min

- Gjenta dette helt til det kommer bremsevæske. Husk og fyll underveis som du lufter

 

Gjorde denne fremgangsmåten på a4en da jeg skiftet clutchen og clutchpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Frank Johansen:Trådstarter vil jeg tro hadde lekkasje på slavesylinder, hvor væsken forsvant inn i girkassen.

Stemmer, ikke lekkasje overhode hos meg.

Skal ta en ny lufting imorgen, så får jeg håpe det løser problemet..

Dersom det ikke hjelper må jeg kanskje bytte clutch. Men siden den ikke slurer i det hele tatt er den vel ikke spesielt slitt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Stemmer, ikke lekkasje overhode hos meg.

Skal ta en ny lufting imorgen, så får jeg håpe det løser problemet..

Dersom det ikke hjelper må jeg kanskje bytte clutch. Men siden den ikke slurer i det hele tatt er den vel ikke spesielt slitt??

 

Hvis den ikke slurer, så tviler jeg på at den er så mye slitt. Satser på at det bare er luft i systemet.Husk å hele tiden ha helt full beholder siden uttaket for væsken til clutch står ganske høyt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er lufting utført, og det kom noen bobler de første pumpene. Dessverre får jeg den ikke i gear nå heller.

Noen som har tips til hva som da kan være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

clutch frier ikke nok ut :)

 

Du får den kanskje i gir når motor nikke går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morten Holla

Ja, jeg får den i gir når ikke motor går. Jeg kan starte den i gir, og når jeg trykker inn clutchen da så tar den veldig svakt. Clutchen altså. For å gire må jeg treffe på turtallet, men det er ikke så praktisk å drive med :-/))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket overføringen til girkassen? Har vært borti dette med en passat hvor den plutselig ble vanskelig å få i gir, og da var overføringsstagene nesten skrudd seg fra hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank Johansen

Sjekket overføringen til girkassen? Har vært borti dette med en passat hvor den plutselig ble vanskelig å få i gir, og da var overføringsstagene nesten skrudd seg fra hverandre.

Var ikke det som var feil heller. Dessuten ville det nok da være vanskelig å få bilen i gir når motor ikke går også.

Begynner å nærme seg at clutchen må sjekkes. 3 ukers ventetid på verksted :-(( Noen som vet om det er lett å gjøre mye feil om jeg skal gå løs på jobben selv? Altså clutchbytte? Har ikke grav, bare bukker til å kjøre fronten opp på.(20 cm). Bør kansje få bilen høyere. Spesialverktøy man trenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke det som var feil heller. Dessuten ville det nok da være vanskelig å få bilen i gir når motor ikke går også.

Begynner å nærme seg at clutchen må sjekkes. 3 ukers ventetid på verksted :-(( Noen som vet om det er lett å gjøre mye feil om jeg skal gå løs på jobben selv? Altså clutchbytte? Har ikke grav, bare bukker til å kjøre fronten opp på.(20 cm). Bør kansje få bilen høyere. Spesialverktøy man trenger?

 

Du har nok rett i det ja. Såfremst du ikke har en 4x4, så skal bytte av clutch gå ganske greit uten hjelp av grav eller løftebukk. men vil være behov får å få den så høyt at du klarer å få ned og ut kassen. Eneste du trenger er sentreringsverktøy til clutchen.Har aldri brukt dette selv.Bruker som regel bare det jeg finner i garasjen som passer inn i hullet inn i svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjapt svar:

Iom. at clutchen funka før den siste utluftinga(right?), så ville jeg tro at det var utluftinga det er noe galt med. Utluftinga av clutchen på disse bilene er litt vriene, men det går fint. Men du BØR ha lufttrykk. På min så må jeg ha trykk på beholder for å få clutch-pedal ut igjen. Vi snakker lavt trykk, type minst mulig, ellers kan du blåse beholderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.