B6 Tdi, rykker ved gasspårdag. Feilkode lest.

Anbefalte innlegg

Oppdaget et par ganger i dag at bile rykket kraftig ved gasspådrag. Kjørte en scan med VCDS Lite og fikk denne feilmeldingen.

Noen sammeheng? Skal prøve en mer komplett av Vag-com og slette feilmeldinger i morgen.

Edit: har googlet litt og denne feilmeldingen kan komme fra en gang tidligere hvor jeg var borti dette staget og motoren stoppet.

close_shudder_open.JPG&t=1

Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AJM.LBL

Controller: 038 906 019 JT

Component: 1,9l R4 EDC 0000SG 1572

Coding: 00002

Shop #: WSC 63251

VCID: 729759CB2DA1

WAUZZZ8E93A384650 AUZ6Z0C0094000

1 Fault Found:

19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground

P3105 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: N/A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis denne vakumklokken åpner/stenger ett gass-spjeld, så kan du få fin rykking på en diesel motor:)

For mye diesel og ingen luft blir lugging: bråk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slettet feilkoder og kjørte en tur. Samme feilkode og bilen er nå verre og rykker i et sett.

Kan man risikere at bilen stopper på grunn av dette, det trenger ikke fruen i disse dager.

Tok et bilde av delen jeg mistenker er årsaken til feilen og ser ut som det har lekket litt olje i / rundt denne. Er dette noe som kan repareres eller er det bare å bestille ny del? Hva er evt delenr, klarer ikke å finne denne i ETKA.

N239.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at den svetter litt olje, men i og med at den er vakumstyrt og det er magnetventilen N239 som styrer denne som du får feil på så ville jeg ha begynt der :) Du kan jo f.eks dra av vakumslangen på manifoldspjeldet, blende igjen slangen så den ikke suger falskluft og prøve bilen en tur. Spjeldet vil da være dratt åpent av fjærspennet, og magnetventilen vil ikke ha noen innvirkning. Går den som den skal da så ville jeg ha sett nærmere på magnetventilen. Hvis magnetventilen tuller og åpner innimellom så den betjener/lukker spjeldet under kjøring så kan du få de symptomene du beskriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å ta av slagen og blende den så får vi se.

Noen som har delenr på magnetentilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er anti shudder ventilen som sitter inne i EGRen som tuller så trenger man strengt talt ikke denne.

Hvis bilen stopper (du får skrudd av motoren) uten ettertenning så trenger du den ikke.

Har fjernet den på Golfen til kona.

Vet ikke hvor effektiv denne ventilen er ved eventuel runaway pga defekt turbo, men skjer det er det 5-6 gir, inn med bremsen og dumpe clutchen som gjelder ;)

Runaway :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.