Hvordan 'midlertidig hurtigfikse' riper i lakken?

Anbefalte innlegg

Som jeg har nevnt i en annen tråd har en eller annen idiot herpet bilen min i løpet av forrige helg. Dette må jeg få gjort noe med jo før jo heller, men jeg vurderer i første omgang å bare 'hurtigfikse'¹ det - hvordan bør jeg gå fram?

 

a3_riper.jpg

 

1: Så får vi se om det går ann å gjøre noe mer morsomt når man alikevel må få lakket opp (minst) hele bakluka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få taki sånn liten boks\ m pensel med orginal lakk og lakk på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhh, fått tak i de som hadde gjort det så.... :angrygun::angrygun:

 

Håper du får ordna det på en "lettvin" måte da.

 

Sprittusj f.eks? ;):jegerdum:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhh, fått tak i de som hadde gjort det så....

 

Tror egentlig det er like greit både for den/dem og for meg at så ikke har skjedd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfett området og rub ned (med fin rubbing pasta). Tilslutt legger du i litt lakk med en lakkstift, eventuelt med pensel og rep.lakk fra sprayboks, da må du legge på klarlakk (ikke sikker på om det finnes klarlakk til lakkstiftene).

Når dette er tørket og fått herdet rubber du ned området lett forså polerer opp et større område rundt "skaden".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare er en hurtigreparasjon, som skal gjøres ordentlig til feks sommeren, ville jeg bare brukt en liten lakkstift med pensel, men et tips er å bruke en tannpirker ellet hodet på ei knappenål istedet for børsten. Da for du mye mer kontroll over hvor du putter lakken, og får lagt lakken i ripa, og ikke rundt i tillegg. Når lakken er halvtørr, rubber du med maskin og hard pute med feks Autoglym paint renovator. Da jevner du ut overgangene.Må ofte gjøre dette flere ganger for å få pent resultat. Hvis du ikke har tilgang til maskin kan man rubbe for hånd, men det er SLITSOMT, må presse hardt, Men det går. Kjøp iallefall ei hard pute som du bare holder i. Etterpå MÅ området poleres skikkelig. Har gjort dette på diverse kundebiler i den gamle jobben min, og resultatet blir veldig bra, kan nesten ikke se hvor ripa har vært. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klinte på litt lakk i går. Begynte egentlig ganske pent, men når jeg skulle ha på klarlakk så var den veldig 'klumpete' og helt snål, noe som gjorde at resultatet ble mindre pent - det får bare være så lenge jeg fikk tettet sårene så 'holder det for denne gang'. (hele luka må i alle fall lakkes opp så snart som mulig - jeg orker ikke å kjøre rundt med en sånn bil :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det som er at man trenger ikke klarlakk i når man bruker den metoden jeg sa, så lengfe ikke ripa er over 2-3mm bred/tykk. Ser ikke forskjell likevel. Bruker poleringa som en form for klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det som er at man trenger ikke klarlakk i når man bruker den metoden jeg sa, så lengfe ikke ripa er over 2-3mm bred/tykk. Ser ikke forskjell likevel. Bruker poleringa som en form for klarlakk.

 

Trodde tokomponentlakken 'krevde' klarlakk? (det er snakk om perlemorlakk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, det er sånn sett sant det. Men det er snakk om så lite område, så glansforskjellen er ikke lett å se, heller mer vanskelig å få lagt klarlakken pent i samme såret når det allerede er fylt med lakk, og så få det fint, men så klart er det mulig. Gjorde det på en bil som hadde en steinsprut på ca8mm i diameter. Ble bra det og. Men det krevde SINNSYKT mye mer arbeid. Tror jeg nesten brukte 3 timer på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en prosedyre en gang på en svensk side. Ta å legg lakk nedi, og så tar de en tørkefille av bomull rundt ett bankkort eller tilsvarende, og så drar du av "toppen" på fugen du legger ned.

Når dette tørker, vil det ligge igjen ett søkk, og dette fyller du med klarlakk, og trekker bort "toppen". Etter dette er tørket, er det bare å rubben med fin rubbing, f.eks. Autoglym Paint renovator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.