Anbefalte innlegg

Hei!

 

Henta meg bil i helga. Etter jeg kom i en svær søledam på veg hjem begynte den å fjuske litt. Kom seg på kvelden når jeg kom hjem. Usikker på om det er grunnen.

 

Symptomer:

- Går fint å kjøre på under 1bar.

- Fjusking/hakking på ca 4000 omdr. og utover.

- Ved ca 6000 omdr. blir det enda verre.

- Ved sein akselerasjon fjusker den ikke (lite gass)

- Går ikke på tomgang når den er kald.

- Slokker av og til når jeg clutcher inn mot kryss.

- Litt lyse plugger.

 

Idèer/planer:

- Vatn i luftfilter (Sjekket, OK)

- Coiler (sjekket for fukt, men er vel ikke store sjangser for fukt der?)

- Temp. føler (236 ohm varm, og 944 ohm pisslunka, virer OK)

- Sjekke for lekasjer i slanger (sjekket, får vel trykkteste)

- Vag-com (Sjekket)

- Kan dyser vere tette/bensintirførsel?

- Lmm (koplet ut, men da gikk den vertfall ikke på tomgang, OK?)

- Sjekke "fuktfellen" ved torpedoveggen (Sjekket)

- Lambda (Virker ok)

- Resirk ventil (testet)

- Bensinpumpe

 

 

Litt info om bilen ut i fra slagsannonse:

- Portet/planet topp, med nye løftere, - 7A kammer, doble innsugskammer, - Orginal Motronic ECU, - Bosch MOTORSPORT 498cc dyser (Sjeldne!), - 5 bars bensintrykksregulator, - Bosch 044 MOTORSPORT bensinpumpe, - GARRET uorg. turbo, - FMS Performance Forge resirk.,- Forsterket wastegate fjør (1,5 - 1,8 bar), - Forge boostcontroler

 

Blir kjempeglad for svar/tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo starte med å ta en titt etter fukt i fordeler :) (Hvis du kjører fordeler da) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen fordeler der å finne gitt, men sjekk pluggene dinne...mulig fukt der evt vann i luftfilteret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka litt i dag

 

- Fant en løs ledning på radiatorvifta som jeg kopla inn, så nå er den på 90 grader i stedefor litt over som tidligere

- Tennpluggene var litt lyse (lyse-lysebrune)

- Såg fort over om det var lekasje mellom lmm og turbo

- Kan også nevne at den går dårlig på tomgang når den er kald.

- Justerte ned ladetrykket til 1 bar. Etter det fjuska den litt mindre, men fortsatt litt fjusking.

- Akslererer jeg langsomt fjusker den ikke.

- Ser at turbotrykkmåleren i kjørecomputeren viser mellom 04 og 1, men regner med at den berre er helt på tryne :P

Edit: den funker vist alikavel

 

Lest litt rundt om på forumet og har noen idèer:

- Coiler (hvordan sjekke disse?)

- Lmm (dra ut ledningen og se hva som skjer?)

 

805078.jpeg

Noen som tipsa meg om det ikke skulle vere vacum innpå nippelen som vist på bilde

 

Noen som hadde vert kjempegreie og hjelpe en kar med ikke alt for masse peiling? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville fått lest ut feilkoder, sjekk om vacumslangen i motorrom under sorte plastdeksel under tårnstag ikke har detti av.

Turbotykks måler får signal fra ecu og skal gå over 1 når du lader.

Kan være dårlig vanntempføler siden den ikke er go når den er kald også.

Den sitter bak på toppen

Den nippelen på WG som peker bakover skal det ikke være noe på nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se etter fukt under coildekselet, og nedi plugghullet. Blir fort overslag.

 

Napp av LMM eller prøv en annen, vanndammer kan fort drepe en slik.

 

Ellers se over trykkslanger, nipler etc etter lekkasjer, trykktest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var og sjekket litt nå netopp.

 

Får muligens tatt vag-com på den i morra.

 

Fant ikke den vacumslangen du snakket om, Christian Johnsen.

 

Tok ut KN-filteret, såg fint ut, men da jeg hadde det av kjente jeg på turboen. Det var slakk på ca 1mm radialt. Er det fy-fy?

 

Sjekka vann-temp. Var 236 ohm varm, og 944 ohm etter den var pisslunka. Regner med at det kan virke logisk.

 

Sett etter lekasje på slanger og litt rundt om i motorrommet, men ser ikke noe galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1mm radikalt, dersom du mener 1mm totalt opp og ned så går nok det helt fint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket litt i dag.

 

Testet å kople ut lmm, men da gikk den ikke på tomgang i det hele tatt. Er denne ok da, eller må jeg ta en prøvetur?

Såg også på manometeret til bensinpumpen, den viste ca 4 bar.

 

Har oppdatert første innlegget i tråden om idèer/planer og symptom. Hadde vert supert om noen hadde et tips på lager :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

807699.jpeg

 

Trur den får litt for lite bensin.

 

Snakka med noken og dei meinte 498cc dyser var litt lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

807699.jpeg

 

Trur den får litt for lite bensin.

 

Snakka med noken og dei meinte 498cc dyser var litt lite.

 

Chip'en/programmet som står i hjernen din må jo være satt opp mot disse dysene og resten av delene på motor, ellers vil det funke dårlig.

 

Så da trenger du heller nytt program enn dyser. viss de der gir 498ccm@3bar så holder det til 500hk og vel så det, så er ikke det som er problemet ditt.

 

Kjør en tur med bredbåndslambda så finner du fort ut om det er dette som er problemet, trenger ikke nødvendigvis større dyser, kan funke med mere bensintrykk om den går magert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tenkte at den som bygde detta en gang i tida satt i noen dyser som passa.

 

Har ikke tilgang på noen brebandslambda.

 

Kan jo prøve å stille opp trykket på bensinen, selvom jeg ikke vet helt hvor jeg gjør det : rolleyes

 

Tenkte tanken at det kunne vere tett i bensinfilter elns, men da ville det vel ikke komt opp 4 bar på manometeret?

 

Skal ikke bensinpumpen går når jeg vrir rundt tenninga? Manometeret står på 0 bar helt til bilen starter

 

Takker for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende på min tidligere S4, da var det pumpa som svikta. Dette var en 044 pumpe, ny var den og! Den gav rett og slett for lite. Fikk ny 044, og alt var ok. Den begynnte og gå magert fra ca 0,9 bar (mappet til 1,8).

 

Hadde jeg ikke hatt bredbånd da, er det nok en mulighet for at jeg hadde tatt rotta på motor....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Satt den ned til 0,8 bar nå. Ingen fjusking. Begynner å lure på om det er bensinpumpa/filter. Pumpa skal vel starte når jeg vrir om nøkkelen, det skjer ikke. `

 

Noen som vet hvilket relè som skal slå inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde ikke pumpa skulle svive før den fikk signal fra svinghjulsensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, men da er det utelukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måle leveringsmengde fra bensinpumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer på min.

Skiftet coilrekke og plugger, og bilen ble som ny.

Coilene/pluggene var ikke sterke nok til å lage skikkelig gnist, når trykket steg over 0,3 (1,3 i panelet)

Bilen startet og gikk forøvrig perfekt opp til 0,3 i overtrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Henta meg bil i helga. Etter jeg kom i en svær søledam på veg hjem begynte den å fjuske litt. Kom seg på kvelden når jeg kom hjem. Usikker på om det er grunnen.

 

Symptomer:

- Fjusking/hakking på ca 4000 omdr. og utover.

- Ved ca 6000 omdr. blir det enda verre.

- Ved sein akselerasjon fjusker den ikke (lite gass)

- Går ikke på tomgang når den er kald.

- Slokker av og til når jeg clutcher inn mot kryss.

- Litt lyse plugger.

 

Ser at du har utelukket fuktighet, men siden problemet oppstod like etter du hadde vært igjennom en svær søledam, ville jeg ha dobbelt sjekket dette.

 

Du kan kontrollere om LMM fungerer noenlunde vha VAG-COM.

"Engine load" skal være ca 35% på tomgang ved varm motor ( med original LMM ).

 

"Engine load" finner du under

01 - Engine

- 08 - Measuring blocks

-- 03 - Display Group

--- display field 2 - Engine load

 

Lyse plugger kan tyde på dårlig bensintilførsel, men kan også tyde på at motoren kjøres "rolig".

Bensintilførselen kan enkelt testes ved å koble ifra returslangen etter bensintrykksregulatoren, og måle hvor lang tid det tar å fylle opp f.eks. 1,5 liter flaske.

 

Pluggene må byttet ofte på disse bilene hvis man lader mye. Ved dårlige / gamle plugger bengynner bilen å fuske når den får ladetrykk, spesielt når den er varm.

 

Håper dette hjelper deg litt videre.

Gratulerer med en meget morsom bil / motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måle leveringsmengde fra bensinpumpe?

 

Skal sjekke :)

 

Jeg hadde samme symptomer på min.

Skiftet coilrekke og plugger, og bilen ble som ny.

Coilene/pluggene var ikke sterke nok til å lage skikkelig gnist, når trykket steg over 0,3 (1,3 i panelet)

Bilen startet og gikk forøvrig perfekt opp til 0,3 i overtrykk.

 

Jeg får prøve å få tak i noen med ett sett til overs og prøve.

 

Ser at du har utelukket fuktighet, men siden problemet oppstod like etter du hadde vært igjennom en svær søledam, ville jeg ha dobbelt sjekket dette.

 

Du kan kontrollere om LMM fungerer noenlunde vha VAG-COM.

"Engine load" skal være ca 35% på tomgang ved varm motor ( med original LMM ).

 

"Engine load" finner du under

01 - Engine

- 08 - Measuring blocks

-- 03 - Display Group

--- display field 2 - Engine load

 

Lyse plugger kan tyde på dårlig bensintilførsel, men kan også tyde på at motoren kjøres "rolig".

Bensintilførselen kan enkelt testes ved å koble ifra returslangen etter bensintrykksregulatoren, og måle hvor lang tid det tar å fylle opp f.eks. 1,5 liter flaske.

 

Pluggene må byttet ofte på disse bilene hvis man lader mye. Ved dårlige / gamle plugger bengynner bilen å fuske når den får ladetrykk, spesielt når den er varm.

 

Håper dette hjelper deg litt videre.

Gratulerer med en meget morsom bil / motor.

 

Masse gode tips der :)

 

Må få tatt VAG-com på den nå snart, og da skal jeg få sjekket parameteret "Engine load"

 

Kjøpte noen nye tennplugger (Bosh F5DPOR), får prøve disse, selv om dei som sto i hette FR5DP

Stikker ut og prøver dei.

 

Taakker for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å bytta pluggene gikk den berre dårligere.

 

Får prøve og få lånt meg ett sett med coiler, noen som vil låne bort ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufter berre en liten idè selv om jeg ikke helt tror det er det:

 

Den leker bensin under en plass enten med bensintank eller i nærheten.

Kan den da suge luft fra et bensinrør/slange som lekker?

 

Leker ca et par dl dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at bensintanken ruster og lekker bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt rørene under bilen. Er noen overganger fra slange til rør like ved bakhjulet som jeg ofte har sett kraftig rust på.

 

Løste det enkelt på min (fristet lite og bytte hele rør-lengden...). Så kappet bort den dårlige biten, var på min ca 20 cm. Og brukte koningsverktøy for bremserør (samme dim), samt skjøtestykker for kobberrør. Tror de er 8mm.

 

Har og i noen tilfeller bare kappet bort det dårlige røret og satt inn slange med dobble klemmer. Men brukte koningsverktøyet for og lage en liten kant så slangen ikke hopper av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest ut feilmeldinger:

 

553 LMM (mest sannsynlig fordi jeg prøvde å kjøre uten for et par dager siden)

6535 (etteleranna system OK vist...)

537 Lambda

515 Hallgiver

513 Turtallgiver

 

Skal prøve å måle lambdaen i kveld og se. Vist hallgiveren er deffekt ville vel ikke bilen startet?

 

Edit:

Målte lambda.

4,5 ohm kald

11,5 ohm drift temp.

 

Vet ikke om dette forteller noe da menmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.