Anbefalte innlegg

4,5 ohm kan stemme sålenge det er varme-element du har målt, men denne har nok ikke det. Er vel 3 ledninger.

 

Skal du måle lambda'n, må du lese av spennings verdien den gir. Er 0-1V dette.

Skal gi 0,5V ideelt ved tomgang. Men normalt er 0,45V. Dess lavere spenning, dess magrere er blandingen. Måleområde er fra 0,2 til 0,8v. 0,2v = magert og da 0,8v = fett. Smalbånd lambda er som en av-på bryter. er det under 0,2v gir dette magert, og da over 0,8v gir fet mix. Og tenning/trykk blir justert deretter ifm hvordan ecu er programmert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hadd problemer me fjusknga der på min audi å. da hva d coilen:/ prøv å ta ut en å en coil, vis d bli forskjell på all uten om 1 så er det den som e gåen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4,5 ohm kan stemme sålenge det er varme-element du har målt, men denne har nok ikke det. Er vel 3 ledninger.

 

Skal du måle lambda'n, må du lese av spennings verdien den gir. Er 0-1V dette.

Skal gi 0,5V ideelt ved tomgang. Men normalt er 0,45V. Dess lavere spenning, dess magrere er blandingen. Måleområde er fra 0,2 til 0,8v. 0,2v = magert og da 0,8v = fett. Smalbånd lambda er som en av-på bryter. er det under 0,2v gir dette magert, og da over 0,8v gir fet mix. Og tenning/trykk blir justert deretter ifm hvordan ecu er programmert.

 

Ja, er tre ledninger. Skal prøve å måle dette i morra. Takk :)

 

har hadd problemer me fjusknga der på min audi å. da hva d coilen:/ prøv å ta ut en å en coil, vis d bli forskjell på all uten om 1 så er det den som e gåen;)

 

Skal prøve, men ser ikke helt hvordan en kan skjekke det sånn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale sjekk av coiler..

Min oppførte seg ganske likt som dette, og der var en coil, kanskje 2, meget dårlige...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve, men ser ikke helt hvordan en kan skjekke det sånn :P

 

Han mener nok at du skal ta ut en og en dyse-kontakt, da vil du finne hvilken(e) sylinder(e) som har feil ved tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener nok at du skal ta ut en og en dyse-kontakt, da vil du finne hvilken(e) sylinder(e) som har feil ved tomgang.

 

ja hva d æ meint ja :P takk som forstod ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4,5 ohm kan stemme sålenge det er varme-element du har målt, men denne har nok ikke det. Er vel 3 ledninger.

 

Skal du måle lambda'n, må du lese av spennings verdien den gir. Er 0-1V dette.

Skal gi 0,5V ideelt ved tomgang. Men normalt er 0,45V. Dess lavere spenning, dess magrere er blandingen. Måleområde er fra 0,2 til 0,8v. 0,2v = magert og da 0,8v = fett. Smalbånd lambda er som en av-på bryter. er det under 0,2v gir dette magert, og da over 0,8v gir fet mix. Og tenning/trykk blir justert deretter ifm hvordan ecu er programmert.

 

Målte nå i kveld, den regulerte seg alt fra ca 0,1 til 0,9V ved kjøring. Så regner med at den er i orden.

 

Tenkte å sjekke resirk ventilen i morra.

 

Edit:

Tok av resirken og blenda slangene. Samme fjuskinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener nok at du skal ta ut en og en dyse-kontakt, da vil du finne hvilken(e) sylinder(e) som har feil ved tomgang.

 

Prøvde dette. Den gikk like dårlig på alle omtrent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte hvor mye bensinmengde det kom:

 

8dl på 35sek som vil bli 13,71dl/min

 

Men lurer på om jeg brukte feil fremgangsmåte. Koplet ut tennpluggene og satte returen etter bensinregulatoren nedpå flaska. Sto deretter og kinna motoren for å fylle på siden jeg ikke fant relèet til bensinpumpen. Da går vel noe av bensinen inn i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte hvor mye bensinmengde det kom:

 

8dl på 35sek som vil bli 13,71dl/min

 

Men lurer på om jeg brukte feil fremgangsmåte. Koplet ut tennpluggene og satte returen etter bensinregulatoren nedpå flaska. Sto deretter og kinna motoren for å fylle på siden jeg ikke fant relèet til bensinpumpen. Da går vel noe av bensinen inn i motoren?

 

 

Det er feil metode å måle på. Du må ta av slangen som går INN på railen. Altså før regulatoren. Deretter tvangskjører du bensinpumpa. Måler du ut fra regulatoren får du bare returtrykkeet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte hvor mye bensinmengde det kom:

 

8dl på 35sek som vil bli 13,71dl/min

 

Men lurer på om jeg brukte feil fremgangsmåte. Koplet ut tennpluggene og satte returen etter bensinregulatoren nedpå flaska. Sto deretter og kinna motoren for å fylle på siden jeg ikke fant relèet til bensinpumpen. Da går vel noe av bensinen inn i motoren?

 

Du brukte feil metode, dvs pga for lav spenning til 044 pumpen.

Du kunne også ha brent starteren siden du holdt den inne i 35sek.

 

Har testet noen 044 pumper (kina kopi), her er resultatene:

-----------------------------------------------------------------------

Test av Bensinpumpe, 044 kina? Pumpe M14x1.5

Spec Bosch "044"; 200 liter/h @ 5bar

12,3 volt

@ 4bar 25 sek / 1,5 liter => 216 liter/h

@ 6bar 30 sek / 1,5 liter => 180 liter/h

 

10 volt

@ 6bar 55 sek / 1,5 liter => 98 liter/h

-----------------------------------------------------------------------

 

Som du ser er pumpen meget avhengig av spenningen (volt), målt over pumpen.

 

Leser at du har 5bar, FPR, bensintrykksregulator. Det blir vakuum når du prøver å starte motoren, så man kan anta ca 4,5bar bensintrykk og en spening på trolig under 10volt...

 

13,71liter/min ~ 82 liter/h høres ikke usannsynlig ut.

MEN det hadde vært bedre å sende 12volt til pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes ett relee mod. På amerikanske s forumet. :) For at pumpa skal få 12volt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tenkte jeg hadde gjort feil. Og skulle egentlig fylle 1,5l, men turte ikke mer enn 35 sek.

 

Vist det går på 10V, er det noe i veien for å kople om til 12V? Vil vel ikke tulle med chippen som står i nå heller.

 

Får reise ned å prøve å måle før regulatoren, men hvor ligger relèet til pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant relèet under dashen.

 

Satte flaska før regulatoren og målte 9,4 dl på 20 sek d.v.s. ca 169 liter/h

 

Er dette tilstrekkelig, så jeg kan se på andre ting igjenn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg målte bensinmengde og satt på igjenn bensinrøret funka det utrolig nokk.

 

Prøv den på 1.6 bar nå og er nesten ikke fjusking lenger.

 

Regner kanskje med at manometeret på bensinslangen ikke var tighta sikkerlig eller at pumperelèet kødda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig at ting ser ut til å fungere bedre.

 

En Bosch "044"(Bosch_044_FP-200.pdf) pumpe skal levere ca:

~ 300 liter/time uten belastning

>200 liter/time ved 5bar @ 13,5 volt

 

En original AAN pumpe, skal minimum levere (ref. Bentley C20-17):

115 liter/time @ 10volt

135 liter/time @ 11volt

160 liter/time @ 12volt

180 liter/time @ 13volt

200 liter/time @ 14volt

 

Bensinmengden skal måles ved det ladetrykket du ønsker å oppnå effekten.

F.eks. 1,5bar ladetrykk med bensintrykksregulator (FPR) på 3bar, fører til at bensinpumpen må levere et trykk på 4,5bar.

 

En tommelfingerregel:

Hp = 3,33 x [ liter/time ], eller

[ liter/time ] = 0,3 x Hp

 

Ønsker man 500hp gir dette; 500 x 0,3 = 150 liter/time med bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nesten det samme problemet med min Audi S2 3B

 

Symptomer:

 

- motoren kveles hvis jeg clutcher hvis jeg har mer enn 3000rpm

- den fuster ikke så ofte men hvis jeg kjører det det går får jeg "compressor surge" mens jeg gir på, jeg har verken åpen eller resirkulerende ventil.

tomgangen er på 800rpm er det for lavt?

den går fint på tomgang når den er kald og varm.

 

Noen som har peiling på hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at av og til så kveles den nesten, men ruser seg opp igjen til 2-3000rpm?

Det med at motoren kveles er visst ett vanlig problem på disse her som det ikke enda finnes ett fasitsvar på, men du kan sjekke tomgangsregulatoren evnt. rense denne, og gasspjelddemperen, den kan du og skru litt ut hvis det trengs, bare husk at du må høre at det klikker i bryteren til gasspjeldet når det lukker helt igjen.

 

Edit: kjører du uten noe som helst avlastningsventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at av og til så kveles den nesten, men ruser seg opp igjen til 2-3000rpm?

Det med at motoren kveles er visst ett vanlig problem på disse her som det ikke enda finnes ett fasitsvar på, men du kan sjekke tomgangsregulatoren evnt. rense denne, og gasspjelddemperen, den kan du og skru litt ut hvis det trengs, bare husk at du må høre at det klikker i bryteren til gasspjeldet når det lukker helt igjen.

 

Edit: kjører du uten noe som helst avlastningsventil?

 

jeg har sett at det var litt møkk i tomgangsventilen og viste ikke hvordan jeg tar ut innmaten, det er vell fra kontakt siden og utover, ja jeg kjører uten ventil, turboen skal tåle det fikk jeg vite av en som har peiling, ikke en som bare tror det, men ja det kan oppstå litt problemer med det men jeg tror ikke det er det som er problemer, kanskje jeg burde skru opp tomgangen litt den er på ca 800rpm nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet var hull i alu-røret under bilen som går mellom turbo og ic.

 

823912.jpeg Var hull akuratt med braketten, her ferdigsveiset.

 

Skulle absolutt trykktesta før, men har hvertfall begynt å lære bittelitt om bil :) Takker for hjelpa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne oppigjenn en tur.

 

Lurer på om toppakningen kan ha tatt kvelden.

 

- Får lite varme i cupeen under 2-2500omdr -> bobler i kjøleveske -> dårlig sirkulasjon?

- Kvit røyk/eksos stinker

- Bobler i ekspasjons-tank/slanger etter stopp av motor

- Fjusker enda litt ved 1.1 bar ladetrykk og oppover

- Går ikke på tomgang før 2min med kjøring

 

Lurer på om toppakningen kan ha røket når den fikk falskluft en periode. Ser den leker litt olje ved toppdekselpakningen (men det skal vel ikke ha noe å si i denne sammengheng?)

 

Får sjekke om det er CO i kjøleveska

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips om problemet med varmen i bilen. Se litt på denne.

 

Får du overtrykk på slangene med en gang etter start på kald motor?

Trykket skal øke med temperaturen på kjølevannet. Om det blir trykk rett etter du har startet så er det muligens topp pakning som har gått mellom sylinder og kjølevannkanal.

Kan også bli sotete i eksp.tanken. Om du har fått "majones" under lokket til eksp.tanken så er det olje i vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff huff. Bombesikker på at toppakningen er gåen nå.

 

Bytta termostat;

 

- Så begynte den å koke og fult i luft.

- Etter det prøvde jeg å kjøre uten termostat. Da ser jeg at det bruser/bobler i ekspansjons-tanken når jeg gir gass.

- Kommer også veldig kvit røyk ut eksosen.

- Ryker litt ut ekspansjonstanken når lokket er av.

 

Får vel ta CO-test av kjøleveska og se :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.