Tett olje sill på 1.8T.. Noen som har opplevd?

Anbefalte innlegg

Hei alla samman.

 

Har en 04 A6 1.8 TQ med 108 000km på tellern. Den har fulgt alle servicene på merkeverksted, skiftet olje mellom hvær 15 000 km som annbefales på disse motorene.

Men enda gjikk denne olje silla tett, så motorn får ikke nokk olje trykk.

Det er en reparasjon på ca 25 000,- + eventuelt turbo eller andre skader.

 

Noen fler som har opplevd dette??

Merkeverksted sa at dette er helt normalt på 1.8T motorene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde ein ikkje skifte olje litt oftare enn det på ein 1.8t?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed av merkeverksted at 1.8T ikke burde kjøre lengere en 15 000 km mellom vær olje skift.

Longlife olje service med 20-30 000 km inntervall på disse motorene er ikke bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed av merkeverksted at 1.8T ikke burde kjøre lengere en 15 000 km mellom vær olje skift.

Longlife olje service med 20-30 000 km inntervall på disse motorene er ikke bra!

 

Eg meinte at du burde skifte olje OFTARE, ikkje kjøre lenger på samme olje som longlife!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vært borti ganske mange på verkstedet hos oss- dette gjelder spess AWT motorene virker det som .de vi har vært borti dette problemet på ... og når det er kaldt..om motoren er stoppet med i tide og ikke kjørt uten olje trykk så er det som regel nok å skifte oljesil.. står vel i rep løsningen at man skal vaske/rense motoren med noe syre stell...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott....

 

Kan man sjekke oljetrykket (med vag-com) og dermed sjekke om sila fungerer som den skal?

 

Hva koster det å bytte sila, vel og merke før den ødelegger motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opplevde akkurat det samme med min bil (samme motor) for et par måneder siden . Bilen hadde da gått 212.000 km på longlifeservice.

 

Skjedde selvfølgelig en uke etter å ha kjøpt bilen som hadde komplett servivehefte fra Møller.

 

Jeg var heldig og fikk hjelp av en på forumet her til å rense sil og bunnpanne.

Ikke hatt noe tull siden det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må nok sjekkes med ett oljetrykksbarometer. er kanskje billig sikkerhet å kontrollere oljetrykket på ett verksted. som hele tiden må ha kalibrert og tipp topp utstyr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De f!"¤#! s idiotene hos VAG som kom opp med den "lure" ideen om "long-life" ... Hvilket "long-life" .. ? : bh :

 

Olje er billig. Feks. 5 liter med FINA syntetisk (som er en bra olje) koster 399 kr på Europris. DET er billig forsikring å skifte den på hver 10tkm. De ingeniørene hos VAG som kom opp med denne "long-life"-servicen måtte ha hatt en GEDIGEN BAKRUS!

 

Olja kokser (spesiellt på 1,8T) pga. store tempraturforskjeller og en oljepumpe som ikke er noe større enn det den må være = dårlig kombo.

 

Det danner seg klumper i olja som tetter filteret på "pick-up" på oljepumpa og oljepumpa klarer ikke å dra opp olja = lavt oljetrykk = slitasje på motor = en veldig dårlig ide´ : rolleyes

 

For å ordne på dette kan du prøve en vidunder kur med å kjøpe "oilflush" og kjøre et kvarter med det i olja før du skifter olje. Har du problermer bør du kanskje gjøre dette et par ganger. MEN... dette KAN gjøre ting værre oxo.. , litt gambling dette, men funker det ikke så må du uansett ta ned bunnpanne å skifte oljesil (og aller helst pumpe også).

 

Hvis du skal være irritert så kan du være det på deg selv(eventuellt VAG) for at du har "spart penger" med long-life og kjørt 25tkm på olja.

 

Fyll oilflush, bytte olje med billigolje. Kjør 50-100 mil og fyll oilflush en gang til og skift til ordentlig olje, hvis du fortsatt har problemer er det bare å skifte oljesil (og pumpe).

 

Egentlig synes jeg at VAG burde ha tatt selvkritikk for sitt "fine" long-life program og tatt det på aksjon og skiftet sil og pumpe på alle 1,8T - motorer med problemer.

 

Har du hatt problem med koksing i olja, så bør du samtidig skifte oljerør til turbo også.

 

Veldig klassisk feil på 1,8T-motorene dette. Og vi gjentar: Hurra for VAG sin "long-life"-service. : bh :

 

25 lapper for skifte av dette synes jeg hørtes kraftig dyrt ut.. Kjøp sil og pumpe på VAG (med rabatt fra VWAudi-club) og dra til et greit veksted og be dem skifte det. Er litt jobb, mn 25 lapper er MYE!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alla samman.

 

Har en 04 A6 1.8 TQ med 108 000km på tellern. Den har fulgt alle servicene på merkeverksted, skiftet olje mellom hvær 15 000 km som annbefales på disse motorene.

Men enda gjikk denne olje silla tett, så motorn får ikke nokk olje trykk.

Det er en reparasjon på ca 25 000,- + eventuelt turbo eller andre skader.

 

Noen fler som har opplevd dette??

Merkeverksted sa at dette er helt normalt på 1.8T motorene...

 

25k for å bytte sila?? hva har du fått tilbud på egentlig? Har Møller sagt noe om at motor har tatt skade?

 

Du har jo en varsellampe i dashbordet, og den lyser om trykket er lavt. På B5 (min var 97) er det 2 "områder", et minimumstrykk under og over 2000rpm. Jeg måtte bytte min pumpe på rundt 200.000 pga lavt trykk på lave turtall. (lampa lyste) dog var ikke silen tett her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De f!"¤#! s idiotene hos VAG som kom opp med den "lure" ideen om "long-life" ... Hvilket "long-life" .. ? : bh :

 

Olje er billig. Feks. 5 liter med FINA syntetisk (som er en bra olje) koster 399 kr på Europris. DET er billig forsikring å skifte den på hver 10tkm. De ingeniørene hos VAG som kom opp med denne "long-life"-servicen måtte ha hatt en GEDIGEN BAKRUS!

 

Olja kokser (spesiellt på 1,8T) pga. store tempraturforskjeller og en oljepumpe som ikke er noe større enn det den må være = dårlig kombo.

 

Det danner seg klumper i olja som tetter filteret på "pick-up" på oljepumpa og oljepumpa klarer ikke å dra opp olja = lavt oljetrykk = slitasje på motor = en veldig dårlig ide´ : rolleyes

 

For å ordne på dette kan du prøve en vidunder kur med å kjøpe "oilflush" og kjøre et kvarter med det i olja før du skifter olje. Har du problermer bør du kanskje gjøre dette et par ganger. MEN... dette KAN gjøre ting værre oxo.. , litt gambling dette, men funker det ikke så må du uansett ta ned bunnpanne å skifte oljesil (og aller helst pumpe også).

 

Hvis du skal være irritert så kan du være det på deg selv(eventuellt VAG) for at du har "spart penger" med long-life og kjørt 25tkm på olja.

 

Fyll oilflush, bytte olje med billigolje. Kjør 50-100 mil og fyll oilflush en gang til og skift til ordentlig olje, hvis du fortsatt har problemer er det bare å skifte oljesil (og pumpe).

 

Egentlig synes jeg at VAG burde ha tatt selvkritikk for sitt "fine" long-life program og tatt det på aksjon og skiftet sil og pumpe på alle 1,8T - motorer med problemer.

 

Har du hatt problem med koksing i olja, så bør du samtidig skifte oljerør til turbo også.

 

Veldig klassisk feil på 1,8T-motorene dette. Og vi gjentar: Hurra for VAG sin "long-life"-service. : bh :

 

Han skriver at han har byttet olje på 15k km. Og det burde være ofte nok på en daily driver. Det er forøvrig røret UT av turbo som bør sjekkes. Dette pga går dette tett får du for høyt oljetrykk i turbo og da kommer oljen ut i tettingene og går i eksosen/innsuget.

 

Edit: Enig ang long life.. Mange med V6 TDI som har fått fine overraskelser pga kjørt vell lenge på samme oljen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Den har fulgt alle servicene på merkeverksted, skiftet olje mellom hvær 15 000 km som annbefales på disse motorene.

 

Hvis du skal være irritert så kan du være det på deg selv(eventuellt VAG) for at du har "spart penger" med long-life og kjørt 25tkm på olja.

 

 

han har jo skiftet hver 15000 km skriver han jo å ikke slik som long life intervallene er;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gleder alle langsgående 1,8t. det er pga for liten oljemenge orginalt.. så det oppstår koksing. Fabrikken innførte bruk av større oljefilter fra R5 2.5tdi som gjr at oljekapastiteten øker med 0,4l. Det er fortsatt lite olje så max 15000km er det meste jeg tørr å anbefale. Om bilen chippes eller kjøres veldig hardt ville jeg bytta hver 7500km om det var min bil:) Men ja dette er veldig vanlig..

Ofte tar oljepumpa også skade av å ha tett sil, så det er normalt å bytte pumpa også om det er skikkelig tett.

 

Det beste om det er mye koks er i grunn, rense sila-> montere og kjøre motorrens på bilens oljesystem-> rense sila på nytt og så bytte pumpe eventuelt:) Tilførselsrøret for olje til tubo bør også byttes/renses om det er snakk om mye koks:)

 

Oljetrykket kan ikke sjekkes med vagcom. Ingen oljetrykks-senor her, kun oljetrykks-bryter som sier ifra om trykket går for lavt:)

 

Tror det står 2 eller 3 1,8t som er total skjært på jobben i dette øyeblikk bare, så dette er på ingen måte ukjennt i allefall:)

 

PS dette er ikke et problem som kom etter longlife;) Dette var kjennt før longlife ble innført.. så veit alle longlife elskere det;)

 

Det er ene og alene pga liten oljemengde på en turbo motor:) A3 feks har nesten 1 liter mere olje og er ikke berørt av dette problemet i sånn grad:)

 

Det er heller ingen faktorer som tilsier at det er pga lang km mellom skift av olje som går igjen på bilene som opplever dette.. Det er alt ifra biler som har gått med skift av olje hver 10000km og det er biler som har gått med skift hver 20000 som er vanlig at longlife biler varsler på ved gjennomsnittlig kjøremønster:)

Klart overdreven lang km mellom skift hjelper ikke.. men dette skjer like mye med biler med korte intervaler:)

 

Men for de som ikke veit det.. bytt til oljefilter fra R5 2,5tdi og øk oljemengden med 0,4l.. Dette har vist seg å virke ganske greit:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

//Det er heller ingen faktorer som tilsier at det er pga lang km mellom skift av olje som går igjen på bilene som opplever dette.. Det er alt ifra biler som har gått med skift av olje hver 10000km og det er biler som har gått med skift hver 20000 som er vanlig at longlife biler varsler på ved gjennomsnittlig kjøremønster

Klart overdreven lang km mellom skift hjelper ikke.. men dette skjer like mye med biler med korte intervaler//

 

Enn lengre du kjører med samme olje, jo mer dritt blir det i olja. Det blir vel ikke mindre koks i olja jo lengre du kjører ? :confused: Det å skifte olja oftere vil jo si at du får oftere dritten ut fra motoren = at du får mindre dritt i sila, så det må da hjelpe å skifte olja ofte ?

 

Det at dette problemet også skjer på biler som skifter på hver 10 tkm, har vel litt å si med bruken.. En bil som går langkjøring med 10 tkm tviler jeg på at har store problemer med koksing, men derimot en bil som kun går småkjøring til butikken og kanskje bruker 3-4 år på å kjøre 10tkm, vil 10 tkm på oljeskiftet være for lite... Er nå min mening ;)

 

Ja , jeg så feil , det var 15tkm som var skrevet og ikke 25tkm. På long-life er det vel på 30tkm, som er HELT PÅ TRYNET!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min 2002 mod. Oljelampen slo seg på. Hadde bilen inne på verksted målte oljetrykket, det lå på ca 2bar på maks på varm olje, selv på 4-5000 rpm. Fikk renset silen, vasket bunnpanne og toppdeksel, ny olje og filter. Betalte 7000 kr for jobben på mekonomen bilverkted :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse kokser mye pga overopphetet olje, en av grunnene til det på disse er blandt annet olje røret til turboen går rett over eksosen langs toppen, dette sammen med så ekstremt lite olje gir god grobunn for koks som et utgangspunkt enten det er lav km eller lang på oljeskift:)

 

Det jeg sier er at det er mange biler som er helt ok selv etter å kun ha kjørt longlife intervaler:)

Det er helt riktig at det blir mere møkk i olja på lengre km.. Men disse kan like fort kokse på lav km ved ugunstig bruk:)

 

Det som er saken med longlife biler er det at de har en oljekvalitets sensor som sjekker oljekvaliteten/forrurensingsgraden av olja hver gang du stopper bilen.. den regner så utifra registrert thermisk belastning blandt annet og forrurensingsgraden av olja, når den skal varsle for service.. ytterst få kjører så mye som max grensa er på 30000km før den varsler, en bil med ugunstig kjøremønster er det ikke uvanlig at varsler på 15000.16000km.. selv om den er kodet til longlife:)

 

MAO, om olja i bilen ikke oppfyller de kraven fabrikk har satt til smøring lengre så vil bilen varsle:)

Er olja for dårlig, så vil bilen varsle like tidlig som en bil som er kodet til 12mnd/15000km. Longlifebiler er kodet til å varsle utifra oljekvaliteten og belastning innenfor 12mnd/15000km og 24mnd/30000km:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm har AWT motor.er vel bare og få bytta filter og sila og håpe oljepumpa er hel da: bh :

Og det er jo selvfølgelig et helvete og få av denne bunnpanna: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm har AWT motor.er vel bare og få bytta filter og sila og håpe oljepumpa er hel da: bh :

Og det er jo selvfølgelig et helvete og få av denne bunnpanna: rolleyes

 

I de tilfellene jeg har vært borti har det gått fint med oljepumpe.

 

Men alt er relativt, og kan variere fra tilfelle til tilfelle:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjipt hvis oljekvalitetssensoren begynner å fuske litt med årene da, som diverse andre sensorer/elektriske dingser på VAG-biler. :) Jo oftere man skifter olje jo bedre, det gjelder vel for alle motortyper egentlig. For de som kjører lite, ville jeg uansett anbefalt å skifte en gang årlig. Det dannes diverse skadelige avfallsstoffer etterhvert som oljen blir brukt. Jo minde bruk bilen har, jo mer skade tar motoren av brukt olje. Det er derfor man alltid anbefaler å bytte olje rett før vinterlagring på biler som ikke brukes om vinteren f.eks.

 

Jeg hadde problem med lavt oljetrykk på lave turtall på min forrige bil (A4 1,8T). Jeg kjørte oljerens på et par ganger, og det hjalp noe, men problemet kom etterhvert tilbake. Det tok dessverre litt tid før jeg hadde anledning til å bytte oljepumpe/sil, men likevel var ikke den gamle silen veldig tilstoppet da jeg byttet. Så det ligger vel en sikkerhetsmargin der mtp hvor lavt trykket skal bli før lampen går på, og hvor mye lavere det må bli før motoren tar skade?

 

Jeg byttet forøvrig oljepumpe/sil på bilen før jeg solgte den. Fikk hjelp av en mekanikerkompis. Vi klarte iløpet av en time eller to å bytte oljepumpen. Så at noen tar 25 000,- for en slik jobb høres helt hårreisende ut. Her er litt tips om hvordan vi forenklet jobben: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=189079&page=3

 

En veldig god ide å benytte det større oljefilteret som Stian nevner. Et annet tips er å kle inn oljetilførselsrøret til turboen med en varmeavvisende "Fire Sleeve" som denne: http://www.034motorsport.com/hardware-fittings-hoses-an-rubber-and-vac-hose-fiberglass-fire-sleeve-or-12-id-p-300.html Det vil ytterligere redusere faren for koksing.

 

Edit: Ny oljepumpe med sil koster jo ikke allverdens, så gjerne like greit å bytte pumpe og sil i ett når man først går igang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gleder alle langsgående 1,8t. det er pga for liten oljemenge orginalt.. så det oppstår koksing. Fabrikken innførte bruk av større oljefilter fra R5 2.5tdi som gjr at oljekapastiteten øker med 0,4l. Det er fortsatt lite olje så max 15000km er det meste jeg tørr å anbefale. Om bilen chippes eller kjøres veldig hardt ville jeg bytta hver 7500km om det var min bil:) Men ja dette er veldig vanlig..

Ofte tar oljepumpa også skade av å ha tett sil, så det er normalt å bytte pumpa også om det er skikkelig tett.

 

Vil bare legge til at dem nyeste B5ene har større oljefilter enn dem tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er så kronglete på 3bg så er det nok like greit og bytte pumpa også.Møller skal 3500 for sil og pumpe.Noen andre steder man kan bestille fra?

Blir 7500 intervaller på olja heretter.På passaten til kjerringa er det en del dritt på dekselt over kammen.Hvordan burde jeg rense oppi der?Bilen har gått 168000.Fulgt servicehefte til vi kjøpte den på 155000.Cupraen har gåttt 122000km og her ikke noe dritt oppi der.Den har jeg byttet olje jevnlig og slitedeler når det har kommet.Men er mye enklere og bytte sil på den.

Akkurat hva jeg trengte.Livredd for motorhavari jeg nå asss: faint :Og pengepungen er helt tom:shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte skifte oljepumpe på min 1,8T når den rundet 200k, sila var potte tett..

Kjøpte ny hos NBS, 900kr eller noe...

Skifta til R5 TDI Filteretet som Stian nevner over her og håper det funker..

 

Forje 1,8T'n runda 280k uten tett sil, denne hadde alltids R5 TDI filteret..

Bytt pumpa, bare tull og begynne og rense denne når du først har nede den h¤%T¤"& bunnpanna..

 

Min 1,8T er forholdsvis greit trimmet så jeg bytter faktisk olje 1 gang i mnd jeg..

Har gratis olje på jobb, betaler kun for filteret så ser ingen grunn til og ikke bytte den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet akkurat stempler og råder i min 1.8T, etter å ha inspisert oljepumpen og sett hvor enkelt kontsruert den er så kom jeg frem til at det holdt å bytte silen. Er vell strengt tatt bare havari på kulelageret i pumpen som kan føre til pumpe-havari slik som jeg ser det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått 70millioner PM'er om delenummeret på dette 'store' oljefilteret til 1,8T.

Be om oljefilter med delenr: Delenr er: 068 115 561 F neste gang du skal skifte olje på din 1,8T og oljesil problemet er så godt som eleminert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse kokser mye pga overopphetet olje, en av grunnene til det på disse er blandt annet olje røret til turboen går rett over eksosen langs toppen, dette sammen med så ekstremt lite olje gir god grobunn for koks som et utgangspunkt enten det er lav km eller lang på oljeskift:)

 

Det jeg sier er at det er mange biler som er helt ok selv etter å kun ha kjørt longlife intervaler:)

Det er helt riktig at det blir mere møkk i olja på lengre km.. Men disse kan like fort kokse på lav km ved ugunstig bruk:)

 

Det som er saken med longlife biler er det at de har en oljekvalitets sensor som sjekker oljekvaliteten/forrurensingsgraden av olja hver gang du stopper bilen.. den regner så utifra registrert thermisk belastning blandt annet og forrurensingsgraden av olja, når den skal varsle for service.. ytterst få kjører så mye som max grensa er på 30000km før den varsler, en bil med ugunstig kjøremønster er det ikke uvanlig at varsler på 15000.16000km.. selv om den er kodet til longlife:)

 

MAO, om olja i bilen ikke oppfyller de kraven fabrikk har satt til smøring lengre så vil bilen varsle:)

Er olja for dårlig, så vil bilen varsle like tidlig som en bil som er kodet til 12mnd/15000km. Longlifebiler er kodet til å varsle utifra oljekvaliteten og belastning innenfor 12mnd/15000km og 24mnd/30000km:)

 

Hva er som danner denne koksen da? Er det når olja "koker" eller når en bestemt temperatur som gjør det? Jeg vet ikke hva slags olje disse motorene skal ha, men en olje som tåler høyere temperatur vil vel da hjelpe?

Hvis total oljemengde i en 1.8t er for liten som du sier, til å tåle korte og lange turer, så er jo det en liten designfeil fra audi sin side da?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.