#1 Skrevet Januar 20, 2011 Har en 2007 Audi A6 2.7TDI Q med AAS. For en måneds tid siden var det enkelte dager hvor jeg ikke kunne justere høyden på luftfjæringen; når jeg trykket på "car" kom styringspanel for AAS opp, men alle valgmuligheter var grået ut. Samtidig med dette la jeg merke til at jeg ikke kunne styre stereo og telefon fra multifunksjonsrattet, selv volumjusteringer fungerte ikke (virket fra panel ved girspak). Etter en lengre kjøretur (20mil) før jul forsvant problemet og har ikke vist seg siden. I dag når jeg skulle starte bilen 'snakker' den til meg på tysk, gikk inn på MMI'en og satte språket til engelsk, og beskjeden ble lest opp på nytt; noe om at navigasjonssystemet ikke var initialisert. Sjekket navien og den ser ut til å virke. Skulle så skru opp lyden på radioen (via rattet) og ingenting skjedde... Trykket så på "car" for å sjekke luftfjæringen, men nå er hele AAS menyen borte og kommer istedet inn på menyen for vinduspusser (servicestilling), tid/km til service etc. Forsøkte å resette MMI'en til default settings og når jeg så går gjennom alle funksjoner så ser jeg at telefonlisten nå inneholder numrene som forrige eier hadde lagt inn og jeg tidligere har slettet... AAS menyen er fortsatt fraværende. Noen som har vært borte i lignende? Har ikke noen VAG COM, Ross Tech eller liknende og ser ikke frem til en kjøretur på 50 mil til nærmeste Audi verksted for å finne ut av dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 20, 2011 Du kan prøve å koble fra batteriet ett par timer, da restarter alt fullstendig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 20, 2011 (endret) Oh, hørtes skummelt ut du? Var innom et lokal VW verksted for to år siden, da var det en med en 07/08(?) A4 der som hadde dårlig batteri og ville høre om de kunne skaffe nytt. Svaret han fikk var at dersom de koplet fra batteriet og satte inn nytt måtte de kode om/rekode 'noe' hvilket de manglet utstyr for å gjøre. (Hvorvidt dette stemmer aner jeg ikke). Jeg vil ikke risikere at det skjer meg da det som sagt er 50 mil til nærmeste Audi verksted, så hvor sikker er du på denne fremgangsmåten? Og kan andre (gjerne VAG ansatte) bekrefte metodikken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 20, 2011 Det gjør ingenting om du kobler fra batteriet, men skal du ha nytt batteri bør det kodes med vagcom pga av ladeinnstillinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2011 Jeg har hatt mitt batteri frakoblet i timesvis uten problemer, det eneste som skjer, er at du får noen feilmeldinger, men de må du jo til Møller for å få lest allikevel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 21, 2011 Noen ytterligere symptomer har blitt identifisert; Hver gang tenning har vært av, er språket tysk og må endres til engelsk. Alle lagrede innstillinger (eksempelvis, nivå bass/diskant etc) er nullet ut og satt til default. Når jeg setter bilen i R, eller manuelt skrur på P sensorene, så skal det normalt dukke opp en visuell fremstilling av bil med avstand og retning til hindring; det skjer ikke (det audio varsling fungerer dog). Advanced keyless fungerer ikke, - jeg MÅ bruke 'åpne knappen' på nøkkelen, - det er ikke nok å ta i dørhåndtaket med nøkkel i lomme... Har ikke koplet av batteri enda og ble frarådet dette av Møller da dette angivelig kunne vanskeliggjøre feilsøking når jeg (evt) kommer meg til et verksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2011 Slik jeg ser det, har du 3 muligheter nå: 1: koble fra batteriet. 2: kjøre til Møller. 3: kjøpe VAG-com. At videre feilsøking blir vanskelig om du kobler fra batteriet må da bare være tull, eller i beste fall inkompetanse. OM feilkoder skulle forsvunnet, vil de jo uansett komme igjen om ikke det løser problemet å koble fra batteriet. Men uten at jeg har noe utdanning på dette, vil jeg nesten sette penger på at det enten er en styreenhet som har gått i "heng" og trenger restart, eller en som har tatt kveld. Det kan også være en jordfeil ett sted, uansett ville jeg begynt med å koble fra batteriet. Hvorfor skulle noen produsert en bil som ikke tåler flatt batteri? Det ville jo vært noe bortimot selvmord om det kom ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2011 Du restarter MMI helt om du trykker inn Setup-store dreiknott i midten og hjørneknappen oppe til høyre for den store dreiknotten på mmi betjeninga samtidig i et par sek og slipper de:) Tviler på at det er noe som løser alt dette.. men det er i allefall måten å resette den på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 21, 2011 Men siden du først er her Stian: Du som jobber med disse til vanlig, er det noe som helst problem med å koble av batteriet i ett par timer? Jeg har hatt litt trøbbel med forsterkeren min (Bose), og TSB'en til Audi sier at en skal koble strømmen av den.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 22, 2011 Det gjør overhode ingen annen skade enn at klokke må justeres vinduer grunninstilles feks ved å ta av batteriet:) Man kan trygt koble fra batteriet på en slik bil.. Er en rekke prosedyrer som krever at vi gjør dette først, så det at bilen tar skade av det er tull enkelt og greit:) Minuspolen er den som skal kobles fra. BTW har du avant? Om så har du prøvd å blokkere dysene på bakrute spyleren med fingeren mens noen spyler med de fra innsiden av bilen? (vipp av dekselet over dysene først, så du får blokket begge dysene bak) og sett om det fosser spyleveske ned på forsterkeren i bagasjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 22, 2011 BTW har du avant? Om så har du prøvd å blokkere dysene på bakrute spyleren med fingeren mens noen spyler med de fra innsiden av bilen? (vipp av dekselet over dysene først, så du får blokket begge dysene bak) og sett om det fosser spyleveske ned på forsterkeren i bagasjen? Låner tråden litt, dette problemet har svogeren sin i samme bil, men korleis kjem du til skjøten det lekker fra eller dekselet opp langs stolpen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 22, 2011 Jeg kontaktet møller teknisk via http://www.audi.no og det var der jeg fikk til svar at feilsøking kan bli vanskeligere. -Men så lenge jeg ikke står i fare for at bilen ikke lar seg starte etterpå så er jeg ikke fremmed for å gjøre som anbefalt (kople fra batteri). Skal forsøke nå snart, så i ettermiddag kommer jeg tilbake med en status. MMI'en er forøvrig forsøkt restartet med prosedyren nevnt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 22, 2011 Minuspolen er den som skal kobles fra. Skal på ingen måte overprøve din ekspertise Stian, men rent elektroteknisk synspunkt så spiller det liten trille hvilken pol du tar så lenge du bryter strømkretsen. (Men skal vi plutselig begynne å tenke HMS, så er nok det det smarteste ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 22, 2011 Skal på ingen måte overprøve din ekspertise Stian, men rent elektroteknisk synspunkt så spiller det liten trille hvilken pol du tar så lenge du bryter strømkretsen. (Men skal vi plutselig begynne å tenke HMS, så er nok det det smarteste ) Hms er vel en ting, men hvis du kobler av pluss polen, og den får kontakt med jord(eller gods, hvis du glipper den) skjer det vel saker og ting: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 22, 2011 Hms er vel en ting, men hvis du kobler av pluss polen, og den får kontakt med jord(eller gods, hvis du glipper den) skjer det vel saker og ting: klø : HMS er ikke en ting det er ALT i dette tilfellet, scenariet med kortslutting du beskriver så er det ikke tenkt på HMS, derfor skrev jeg det i parentes. Det har fremdeles ingenting å si, så lenge du ikke kortslutter til gods, men hvorfor ta sjansen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 22, 2011 Konfererte instruksjonsboken før jeg skulle til å kople fra minuspolen. Der står det at enkelte funksjoner ikke vil være tilgjengelig når batteriet koples på igjen, eksempelvis de elektriske vinduene, og funksjonene må programmeres for å bli tilgjengelig. -Hvilke andre funksjoner påvirkes? Så uansett hvordan jeg snur og vender på dette så må jeg altså på et audi verksted(?), enten for å finne ut av hele problematikken, -eller om dette blir løst av en 'boot'; programmere eksisterende funksjoner... - Er dette korrekt forstått? Tysk kvalitet, - my ass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 22, 2011 Konfererte instruksjonsboken før jeg skulle til å kople fra minuspolen. Der står det at enkelte funksjoner ikke vil være tilgjengelig når batteriet koples på igjen, eksempelvis de elektriske vinduene, og funksjonene må programmeres for å bli tilgjengelig. -Hvilke andre funksjoner påvirkes? Så uansett hvordan jeg snur og vender på dette så må jeg altså på et audi verksted(?), enten for å finne ut av hele problematikken, -eller om dette blir løst av en 'boot'; programmere eksisterende funksjoner... - Er dette korrekt forstått? Tysk kvalitet, - my ass. Som nevnt tidligere i tråden det er harmløst å koble av batteriet, en bil som ikke fungerer etter at den er tom for strøm er utenkelig.. Bytter du batteri er det en fordel å sette nye lade innstillinger, ,men heller ikke dette er er noe du må haste med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 22, 2011 Fant noe relatert på et US forum, bare at denne personen fikk de feil jeg har ETTER at han byttet batteri; http://audiforum.us/mmi/9566-disappearing-menus-errors-after-disconnecting-battery.html Hi, Odd things after disconnecting the battery. I had to disconnect the battery for a while, Now after reconnection The front screen menu that normally selects the suspension settings is gone. The MMI starts straight at the menu selections. When pressing car, then setup, there used to be 2 menu items there before, Jacking and something else... Now a message 'There are no further selections available' appears. ABS module in VagCom reports: Address 03: ABS Brakes Labels: 4E0-910-517.lbl Part No SW: 4E0 910 517 C HW: 4E0 614 517 BD Component: ESP 5.7 allrad H44 0330 Coding: 0007637 Shop #: WSC 00088 000 00000 1 Fault Found: 00003 - Control Module 014 - Defective It wasnt before!! Engine II Address 11: Engine II Labels: None Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018 Component: 6.0L W12/4V G ™0110 Revision: --H01--- Serial number: AUX3Z0E0358299 Coding: 0011773 Shop #: WSC 00579 210 82600 1 Fault Found: 18020 - Engine Control Module Incorrectly Coded P1612 - 004 - No Signal/Communication Lastly - Parking brake: Address 53: Parking Brake Labels: 4E0-910-801.lbl Part No SW: 4E0 910 801 A HW: 4E0 907 801 Component: EPB AV1C1010 H01 1010 Revision: AV1C1010 Coding: 0000631 Shop #: WSC 01147 210 51370 1 Fault Found: 02596 - Rear Brake Pads Worn 008 - Implausible Signal Freeze Frame: Fault Status: 01111000 Fault Priority: 6 Fault Frequency: 1 Reset counter: 54 Mileage: 69488 km Time Indication: 0 Date: 2003.06.18 Time: 04:45:34 Freeze Frame: Voltage: 10.87 V Count: 61 Look at the date!! The mileage is about 70 miles ago, but the date is way off! The pads didnt indicate worn before the disconnection as I did a scan first . Any ideas anyone??? Thanks Dale 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 22, 2011 Sorry mack, men det virker ikke som du har tenkt å gjøre noe som helst i frykt av og ødelegge noe... Så ta en tur på møller du.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 22, 2011 Må i alle fall vurdere det litt siden det er 50 mil å kjøre, så du har helt rett i at jeg er skeptisk. -Jeg må i alle fall finne ut hva som kan skje, og om det er mulig uten å besøke VAG å ordne det etterpå. Så langt har jeg funnet ut at man kan påregne å måtte slå inn radio kode på nytt (aner ikke hvor den er), 'lære' opp vindusheisene, lære opp keyless systemet (det var riktignok på en A8, og ikke videre godt forklart). Alt hentet fra US Audi forum, vindusheiser kommer fra både forum og instruksjonsbok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 22, 2011 Ja men å slå inn den koden og grunninnstillingene er jo ikkje så vanskelig, eg har forresten aldri måtte trykke inn noken kode sjølv om batteriet har vore frakobla. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 22, 2011 Var kortsluttning jeg hadde i tankene med frakobling av minus polen først ja;) Like greit å alltid gjøre det.. er fort gjort å komme borti noe når man løsner + polen og kortslutte så hvorfor ta sjangsen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 22, 2011 BTW har du avant? Om så har du prøvd å blokkere dysene på bakrute spyleren med fingeren mens noen spyler med de fra innsiden av bilen? (vipp av dekselet over dysene først, så du får blokket begge dysene bak) og sett om det fosser spyleveske ned på forsterkeren i bagasjen? Låner tråden litt, dette problemet har svogeren sin i samme bil, men korleis kjem du til skjøten det lekker fra eller dekselet opp langs stolpen? Demonterer bakre del av taktrekket, bakluketrekk(øvre og nedre del) og venstre trekk på D-stolpen vippes ut. For videre spm rundt dette, så ser jeg helst at du åpner en egen tråd med spm om det. slik at det ikke blir for mye OT her:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 22, 2011 Jeg har alltid tatt plusspolen på batteriet, rett og slett fordi minuspolen har ett deksel over seg som jeg må skru av reimen for å fjerne, derfor er det lettest å ta pluss hos meg På min 2006 A6 har jeg koblet fra batteriet flere ganger av forskjellige grunner, gjerne i flere timer, uten at jeg har merket NOE som helst etterpå, kun at det dukker opp feilkoder, men det ser jeg jo ikke før jeg har VAG-com'en på. Jeg har riktignok ikke keyless go, men allikevel tror jeg neppe du får problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 23, 2011 Da var det forsøkt, stod i 2 timer uten batteriet tilkoplet. Eneste jeg måtte gjøre (foreløpig) var å stille klokke/dato. Hadde feilindikasjon på esp og luftfjøring, men dette forsvant etter noen meters kjøring (som en annen på et US forum). Blinklys/varsellys blinket heller ikke de første 5minuttene (indikert i dashboard dog). Men manglende meny for AAS er fortsatt MIA dessverre, så da får jeg vel prøve meg på en reklamasjon på dette. Noen som har erfaringer med Alta Motor vs Møller Tromsø? Om jeg må kjøre 50 eller 80 mil spiller ikke så stor rolle, men ønsker å få problemet feilsøkt og rettet der hvor kompetansen forhåpentligvis er best. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...