1.9 TDI går i nødmodus ved hardt pådrag etter nye dyser

Anbefalte innlegg

Har problemer med at bilen går i nødmodus når jeg belaster motoren.

Det er montert nye dyser (764 dyser) ny orginal luftmengdemåler,ny katalysator, fjernet egr ventil og renset innsug og satt på 130 hk PD turbo (awx turbo)

Motoren er en 110 hk AFN motor

Kan dette skyldes større turbo og dyser?

Etter at jeg byttet dyser så går bilen i nødmodus så og si hver gang jeg drar den ut på gira..

Bilen er ikke chippet eller remappet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette skyldes større turbo og dyser?

Ja.

Dysene og turboen lager høyere turbotrykk enn gjeldende programvare liker, du passerer grensen som er satt for å gå i nødmodus.

Har selv erfart at større dyser OG større turbo på en 115 hk R5 ga nødmodus på 4. og 5. gir ved langvarig full gass. Da er løsningen å gå ned på turbo eller endre program slik at grensen for nødmodus heves.

Større dyser alene har jeg ikke fått nødmodus på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha

Men hvis jeg chipper bilen,vil dette bli forbedret da?

Det hendte at bilen gikk i nødmodus etter at jeg byttet turbo mens nå etter at jeg i tillegg har bytta dysene så går den i nødmodus hver gang jeg drar den ut..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, chip skal jo regulere ladetrykket høyere enn orginalt og da legger den nødmodus-terskelen tilsvarende høyere. Så med mindre det er en ekstrem turbo og ekstreme dyser så vil en chip gjøre susen. Kjøper du en som er tilpasset opsettet ditt så er det greit, kjøper du en universal så risikerer du selvfølgelig at den ikke er helt optimal i alle turtallsområder. En mulighet er at den får for mye diesel på tomgang og vil få lett jaging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok

Vet ikke om turboen er noe fysisk større men de bruker den jo på 130 hk pd og 2.0 140 hk pd så større enn org 110 hk vil jeg tro den er.

Da er neste stopp Chipsenteret.no for remapping

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.