Startvansker på A6 '06 etter vinterferie..

Anbefalte innlegg

Har en '06 A6 med "spesialbatteri" fra Audi..

 

Bilen har lav spenning etter mye småkjøring, hvilket har gitt småproblemer på iskalde vinterdager.

 

Jeg har valgt å ikke bytte batteri pga PRISEN Møller har på disse.. (4.500,- inkl VagCom programering : eek :)

Har i steden investert i en grei "batteri-lader" fra Torshov, som jeg av og til bruker på de kaldeste nettene..

Dette sørger for godt batteri og ingen startvansker hele vinteren.

 

MEN...

Nå skal man på ferie i februar, og bilen blir stående uten ladehjelp i 3 uker i varierende (tildels sterk) kulde..

Regner med at jeg KAN komme til å få startvansker når bilen skal startes igjen..

 

Hvilke problemer kan jeg forvente å få om jeg da får starthjelp fra en velvillig billist?

Hva skal jeg passe på å gjøre i den situasjonen?

 

Eller er det bare å "kjøre på" med startkabler, som jeg aldri har hatt problemer med på mine tidligere, eldre biler..?

+ på + og minus på jord.. eller "minus-polen" som jo står laglig til i motorrommet på A6'en (batteriet er i bagasjerommet)...

 

Jeg har også en "starthjelp" fra Biltema.. men siden den blir oppbevart i samme kalde bil, vil vel den også være tom for strøm når jeg måker frem bilen etter 3 uker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg seriøst har vurdert en Biltematur og kjøpt nytt batt til en brøkdel av prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om han kjøper nytt batteri må bilen uansett programeres for riktig lade kurve, og for å få alle comfort funksjonene til å virke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan få starthjelp av en annen, men bruk pluss og minus punktene i motorrommet, og ikke rett på batteriet. Mulig du må vente ca 30 Sek etter du har koblet til før du får noen reaksjon, dette pga batteristyrenhet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik bil må ha orginalt godkjent batteri med BEM kode som legges inn i batteri styreenheten.. ellers vil du få en rekke problemer med el systemer som varsler feil, kobler ut komfortfunksjoner osv. Detter er bare slik det er, helt uavhengig av hva noen andre føler og mener:) Jeg regner med at masse folk sier nei da det går bra også videre.. men med all mulig respekt.. de veit i såfall ikke hva de snakker om:) Ring teknisk avd på møller og spør selv om du tviler:) Vi har ofte inne slike biler med slikt system på audi verksted, det det sitter uorginalt batteri.. med følgende feilfunksjoner.. Uten orginalt batteri, så veit ikke bilen din hvor mye den skal lade, den viser feil batteri nivå i mmi om du fortsatt har så gammel MMI Sw at dette er der, den kobler ut funksjoner feilaktig enten for tidlig forde den tror batteriet har mindre strøm reserver enn det har, eller den kobler ikke ut tidsnok slik at man får startvansker:) Bilens batteristyreenhet veit ikke hvordan batteriet som er uorginalt og ikke kodet inn lader seg ut og lader seg opp, Dette er individuelt fra batteri til batteri.. selv om det er 2 like batterier, det er det BEM koden forteller bilen om, BEM koden er individuel på hvert enkelt batteri og er laget utifra en individuel test av hvert enkelt batteri. Uavhengige tester av feks ADAC i tyskland viser klart at de orginale batteriene også har bedre kapasitet kurve enn tilsvarende uorginalt batteri, selv om det er samme batteri leverandør.. Dette er pga at batteriene varta feks produserer for VAG har høyere standard til ytelse enn de vanlige batteriene fra samme selskap, med tilsynelatende samme effekt i henhold til A tall og Ah tall..De er bestillt fra vag med et høyere krav enn hva varta feks har til sine vanlige batterier.. derav stivere pris. Trust me, jeg kommer ikke til å diskutere dette, da jeg er 110% sikker på det jeg sier om dette samt kan dokumentere det, og har diskutert det her inne før.

 

Om du skal bruke starthjelp enten i form av booster eller startkabler så MÅ du passe på at dette utstyret har overspenningsvern.. ellers kan man få uønskede spenningstopper som knekker i værstefall en bråte styreenheter i bilen.. som fort er snakk om mange mange 10000 vis av kr.. :) Om du har spenningsvern, så er det bare å få starthjelp som vanlig av andre på +- punktene i motorrom som du nevner:)

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspillene!

 

Ja, bruker polene i motorrommet, Øyvind..

 

Har lest såpass om "nytt batteri til nye Audi" at jeg nok kjøper originalt batteri dersom DÉT blir nødvendig ja.

 

Så jeg er enig m deg i den delen, Stian :)

 

Men.. dette med "overspenningsvern"..

DER har jeg lest at dét er bortkastete kr..

Jeg har "vanlige startkabler", men er egentlig ikke fremmed for tanken på å handle nye, DERSOM dét er så viktig som enkelte skal ha det til..

 

Hva er egentlig viktig og riktig dersom jeg får start-hjelp?

Hvordan sikrer jeg BEST å unngå overspenning?

Hva skaper overspenningen?

Kicket i det man setter kabel på pol ville jeg tro..?

 

  • Skal begge bilene ha avslått motor når man kobler til?
    (den ene (min) er selvsagt slått av, da den jo ikke har strøm..: flau :)
     
     
  • Koble kablene først til MIN.. eller først til bilen MED strøm?
     
     
  • Hvor lenge bør bilene stå og lade før jeg forsøker å starte? 5 minutter? 10?

Annet å passe på?

 

(sikkert "selvsagt" for mange dette, men når det står SÅ mye elektronikk på spill, vil jeg sikre meg best mulig :o)

 

BTW Stian..

Etter at jeg har oppdatert MMI til en nyere versjon, forsvant "batteri nivå" osv fra MMI'en..

Får bare opp batteri varselet i FIS'en dersom ladningen er dårlig..

Det er fremdeles et "intelligent batteri system", etter ny MMI?

 

Kan jeg hente inn dette igjen ved programmering av MMI?

Ville gjerne også hatt endret noen andre punkter:

  • Kvitte meg med "belte-pip"
  • Hastighets varsel / sette grenser (der valgte jeg 130 km/t FØR ny MMI versjon, men får ikke ENDRET denne lenger)
  • Automatisk kjørelys i hht norske lys-regler

Noen som kan hjelpe meg, uten at det koster skjorta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet batteri i fatter sin 4f for et par mnd siden. ikke møller batteri. ingen problemer etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si det til alle de som har måtte kjøpe nye styreenheter av div slag etter å ha gitt starthjelp/fått starthjelp uten spenningsvern;)

Kortsluttninger, feil på lading i den andre bilen, el feil på den andre bilen som fører til for høy spenning osv osv:) Mitt tips er i allefall bruk kabler med spenningsvern:) det kan gå bra uten, men det blir FRYKTELIG dyrt om det ikke går bra.. og det skjer:)

Batteri visning i MMI ble tatt ut av nyere utgave av MMI pga kundeklager som ikke likte at batteri nivå ikke ALLID var på 100% (selv om det er helt normalt og ingen feil:) ) Dette kan kodes inn igjen, har ikke denne kodingen i hodet, da jeg ikke bruker vagcom men VAS orginalt diagnoseaparat som gjør dette i en guidet funksjon.

 

Lyskoding styreenhet 09. oppgir hva koden skal være i de 3 første tallene fra høyre: 2-1-1 (mao: slutten på koden til 09 skal være 112.) Om du har lys/regn sensor i frontruta, men 112 ikke funker så kod den 312 til slutt istede:) Er et skille på styreenhetene der.

 

Beltepip: nest sisste tall i instrument koding skal være 0.

 

Har du oppdatert MMI selv eller på merkeverksted?

Jeg har ikke kodingene på det andre her desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet batteri i fatter sin 4f for et par mnd siden. ikke møller batteri. ingen problemer etter det.

 

Det kommer:) Jo mere småkjøring jo fortere:) Systemene er ikke oppe å går slik de skal uten orginalt batteri.. Enkelt og greit. Feilsøking i ettertid på store deler av bilens el system kan man bare droppe også med uorginalt batteri, man har null reel batteri historikk, man kan ikke kontrolere om utkobling av styreenhetsfunksjoner er med rette eller feilaktig gjort av BEM styreenheten, Om du får et problem å må på merkeverksted for å få feilsøkt slikt i senere tid så er det håpløst uten at det er orginalt batteri.. det blir som å prøve å skrive en fornuftig særoppgave utifra et intervju med en som juger så det renner;)

 

Vi har en kunde som sliter med dette nettopp på en A6 4F nå.. Han jobber for sønnak, og mente at et uorginalt sønnak batteri var bra nok.. halvt år senere så er det en bråte feilfunksjoner på bilen.. samtlige pga feil ukodet batteri... Han merket ikke noe i starten da han kjørte sykt mye.. men nå brukes bilen normalt, og feilene dukker opp som bare det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke skaffe en vedlikeholdslader? Kjøpte Gebe sin før jul, da bilen min står i 5 uker i slengen grunnet jobb. Denne lader opp batteriet, og vedlikeholder batteriet når det er fullt, så det slipper å tømmes..

 

Betalte vell 350,- for laderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke skaffe en vedlikeholdslader? Kjøpte Gebe sin før jul, da bilen min står i 5 uker i slengen grunnet jobb. Denne lader opp batteriet, og vedlikeholder batteriet når det er fullt, så det slipper å tømmes..

 

Betalte vell 350,- for laderen.

 

Absolut en god ide:) Disse bilene har et voldsomt strømforbruk, bare med tenning på så er det helt vanlig at bilen trekker over 20A fra batteriet så en vedlikeholdslader er absolut å anbefale om man ikke kjører mye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke skaffe en vedlikeholdslader? Kjøpte Gebe sin før jul, da bilen min står i 5 uker i slengen grunnet jobb. Denne lader opp batteriet, og vedlikeholder batteriet når det er fullt, så det slipper å tømmes..

 

Betalte vell 350,- for laderen.

 

Har en slik og den fungerer (som sagt) fortreffelig.

Men der bilen skal stå i 3 uker, er det dessverre ikke strøm tilgjengelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å ha folk som vet hva de snakker om her inne! Ikke bare å bytte batteri som før i tiden..

Er jo 20-30 hidden enheter i bilene nå.

Vet hvem jeg skal spørre om (når) vi får trøbbel med vagproduktene våre !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si det til alle de som har måtte kjøpe nye styreenheter av div slag etter å ha gitt starthjelp/fått starthjelp uten spenningsvern;)

Kortsluttninger, feil på lading i den andre bilen, el feil på den andre bilen som fører til for høy spenning osv osv:) Mitt tips er i allefall bruk kabler med spenningsvern:) det kan gå bra uten, men det blir FRYKTELIG dyrt om det ikke går bra.. og det skjer:)

 

Batteri visning i MMI ble tatt ut av nyere utgave av MMI pga kundeklager som ikke likte at batteri nivå ikke ALLID var på 100% (selv om det er helt normalt og ingen feil:) ) Dette kan kodes inn igjen, har ikke denne kodingen i hodet, da jeg ikke bruker vagcom men VAS orginalt diagnoseaparat som gjør dette i en guidet funksjon.

 

Lyskoding styreenhet 09. oppgir hva koden skal være i de 3 første tallene fra høyre: 2-1-1 (mao: slutten på koden til 09 skal være 112.) Om du har lys/regn sensor i frontruta, men 112 ikke funker så kod den 312 til slutt istede:) Er et skille på styreenhetene der.

 

Beltepip: nest sisste tall i instrument koding skal være 0.

 

Har du oppdatert MMI selv eller på merkeverksted?

Jeg har ikke kodingene på det andre her desverre.

 

Skal se om jeg ikke investerer i starkabler med overspenningsvern :)

 

Takker&Bukker for "kodene"..

Det gjenstår bare å få noen m VagCom til å hjelpe meg nå da : vinke :

 

Jeg oppdaterte MMI'en selv (sommer'n 2009).. ikk'no hokkus pokkus der..

Og ingen feil, så langt..

Som du sier, forsvant batteri info'en.

Resten "mangler" pga importbil.

 

Hørte Møller tok blodpris på MMI og navigasjons DVD'er, så valgte å gjøre det selv.

Mulig det er tilgjengelig fra Møller for en rimelig pris i dag? Hos deg? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å ha folk som vet hva de snakker om her inne! Ikke bare å bytte batteri som før i tiden..

Er jo 20-30 hidden enheter i bilene nå.

Vet hvem jeg skal spørre om (når) vi får trøbbel med vagproduktene våre !

 

Me too..

Visste i grunn at Stian heiv seg på, når jeg startet tråden.

Gull med experthjelp Stian!

:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me too..

Visste i grunn at Stian heiv seg på, når jeg startet tråden.

Gull med experthjelp Stian!

:tilber:

 

Hahah bør jeg ta det som et tegn på at jeg er her for mye, når folket veit at jeg kommer til å si noe før jeg gjør det;) hehe Takker for hyggelig respons:) Prøver bare å hjelpe, selv om det noen ganger kan miss-oppfattes desverre:)

 

Hvilket Sw nr har du oppdatert til? Hvilken hadde du fra før? Om du husker det da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahah bør jeg ta det som et tegn på at jeg er her for mye, når folket veit at jeg kommer til å si noe før jeg gjør det;) hehe Takker for hyggelig respons:) Prøver bare å hjelpe, selv om det noen ganger kan miss-oppfattes desverre:)

 

Hvilket Sw nr har du oppdatert til? Hvilken hadde du fra før? Om du husker det da?

 

Føler vel at du hjelper mer enn du misoppfattes, og jeg synes det er godt å høre fra deg som har disse bilene inne..

 

Jeg oppgraderte direkte fra 2094 (tror jeg (?)) til 5150..

Høre (selvsagt) etterpå at jeg burde gått innom 2120 eller 3460 FØR jeg gikk videre til 5150, men har som sagt ikke hatt noen som helst problemer m MMI'en etter oppdateringen.

 

Har visstnok kommet en som heter 6030 nå?

Bør denne legges inn, eller bør jeg ligge unna? : rolleyes

 

Har forøvrig 2009 navigasjons DVD'en, men skal legge inn 2011 (om jeg får tak i denne)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du delenr på disken du bruke? :) Trykk setup og return på mmi betjening samtidig slik at du får opp update menyen, velg MMI og trykk så får du opp sw nr på selve mmi systemet, disken oppdaterer mange styreenheter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik bil må ha orginalt godkjent batteri med BEM kode som legges inn i batteri styreenheten.. ellers vil du få en rekke problemer med el systemer som varsler feil, kobler ut komfortfunksjoner osv. Detter er bare slik det er, helt uavhengig av hva noen andre føler og mener:) Jeg regner med at masse folk sier nei da det går bra også videre.. men med all mulig respekt.. de veit i såfall ikke hva de snakker om:) Ring teknisk avd på møller og spør selv om du tviler:) Vi har ofte inne slike biler med slikt system på audi verksted, det det sitter uorginalt batteri.. med følgende feilfunksjoner.. Uten orginalt batteri, så veit ikke bilen din hvor mye den skal lade, den viser feil batteri nivå i mmi om du fortsatt har så gammel MMI Sw at dette er der, den kobler ut funksjoner feilaktig enten for tidlig forde den tror batteriet har mindre strøm reserver enn det har, eller den kobler ikke ut tidsnok slik at man får startvansker:) Bilens batteristyreenhet veit ikke hvordan batteriet som er uorginalt og ikke kodet inn lader seg ut og lader seg opp, Dette er individuelt fra batteri til batteri.. selv om det er 2 like batterier, det er det BEM koden forteller bilen om, BEM koden er individuel på hvert enkelt batteri og er laget utifra en individuel test av hvert enkelt batteri.

 

Interessant. Visste at nyere biler bruker mye strøm og har strømstyring av moduler, men visste ikke at det var en slik knytning til batteriet.

Forstår at det kan være nyttig med info om batteriets profil, men jeg lurer noen ganger på om enkelte ting gjøres av produsentene ikke nødvendigvis fordi det er bedre, men fordi det sikrer mer salg av originaldeler (tilsvarende Apples taktikker rundt vendor lock-in på sine produkter)..

 

Fant forøvrig noe info om BEM og bruk av uoriginalt batteri her:

http://www.bannerbatterien.com/banner/files/Newsletter_Technik_GB3.pdf

Newsletter_Technik_GB3.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant. Visste at nyere biler bruker mye strøm og har strømstyring av moduler, men visste ikke at det var en slik knytning til batteriet.

Forstår at det kan være nyttig med info om batteriets profil, men jeg lurer noen ganger på om enkelte ting gjøres av produsentene ikke nødvendigvis fordi det er bedre, men fordi det sikrer mer salg av originaldeler (tilsvarende Apples taktikker rundt vendor lock-in på sine produkter)..

 

Fant forøvrig info om BEM og bruk av uoriginalt batteri her:

http://www.bannerbatterien.com/banner/files/Newsletter_Technik_GB3.pdf

 

Var i kontakt med fabrikken om akkurat dette via teknisk avd senest torsdag denne uka, og de sier at det kun bør brukes batterier med BEM kode på slike biler:) Vi har testet dette på non biler med kvalitets batteri i samme str og det skaper problemer over tid, det gjør også feilsøking svært vanskelig som sagt, da et uorginalt batteri ikke vil gi riktig logg eller diagnose (feilkoder), dette skjer selv med et orginal batteri om feil BEM kode benyttes;) Også testet:) Så selv om ingenting blir skadet av det, så vil ikke systemene som bilen er utstyrt med klare å gjøre jobben sin riktig med et uorginalt ikke-kodet batteri i bilen:) Det lagres stort sett en rekke feil, som ikke kunden merker noe til etter litt til, etter enda lengre tid kan og pleier det å bli feilaktige strøm spare utkoblinger av div komfort funksjoner, helt til kun motor og gir er med, slik at bilen starter. Disse utkoblingene er fordelt i en prioriteringsliste delt opp i 6 grupper:)

 

Så selv om det kan virke tilsynelatende som at et uorginalt batteri virker ok i bilen, så virker som sagt ikke systemene slik de skal, og jobber med feilaktige refferanse verdier uansett hvordan man vrenger og vrir på det:) Mao Audi sier at det Kun skal benyttes batterier med BEM kode, og det er av tekniske årsaker, det er her snakk om ekstremt små summer for audi sett i det store spekter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betviler på ingen måte det Stian sier her, men vil bare dele min erfaring:

 

Jeg byttet selv med ett likt originalt batteri som det som sto i (på utseende, har ikke samenlignet koder).

 

Etter 2 mnd. er det ingen feilkoder eller problemer som kan knyttes til det.

 

Dette batteriet kostet 2800,- fra Møller, resten av prisen er arb. penger....

 

Det skal jo også sies at jeg har mulighet til å ordne opp i dette om det blir problemer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4500,- for å skifte et batteri blir jo bare for dumt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du delenr på disken du bruke? :) Trykk setup og return på mmi betjening samtidig slik at du får opp update menyen, velg MMI og trykk så får du opp sw nr på selve mmi systemet, disken oppdaterer mange styreenheter:)

 

Har ikke hatt tid til å sjekke bilen ennå, Stian.

Men min siste versjon er 5570 fant jeg ut ved å bla i bildemappa på pc'en..

(tok bilder av oppdateringen, mai 2009)

 

Har nok ikke "delenummer" på disken, da dette var en jeg tilfeldigvis fant på nettet.. : rolleyes

 

Vet du siste versjon ute i dag?

Og siste navi kart er vel 2011?

 

Har du delenummer og eventuelt priser på disse?

 

Send gjerne PM..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke 2011 kart har kommet for Europa enda.

Navteq har sagt de skal få inn støtte for trafikkmeldinger i Norge på 2011, så den er nok verdt å vente på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke 2011 kart har kommet for Europa enda.

Navteq har sagt de skal få inn støtte for trafikkmeldinger i Norge på 2011, så den er nok verdt å vente på.

 

AudiForum.us melder at det HAR kommet 2011 kart for Europa.

Audi MMI High (MMI 2G) Navigation DVD Edition 2011

 

4E0 060 884 CJ - Europe Edition 2011

 

Vet det finnes 2 versjoner.

Én på 1 GB og én på 3 GB..

Den på 1 GB er vel strippet, og har kun kart.. ikke SW..

 

Info om disse:

 

Audi Navigation-DVD Europe 2011 for MMI-High-Navigation

 

Coverage:

Andorra, Belgium, Denmark, Germany, Estonia, Finland, France, Greece, Great Britain, Ireland, Italy, Croatia, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxemburg, Monaco, Netherlands, Norway, Austria, Poland, Portugal, San Marino, Sweden, Switzerland, Slowakia, Slovenia, Spain, Czech Republic, Hungary, Vatican City.

It has been reported Romania is also very well covered as well as major parts of Bulgaria with Sofia in detail, main roads of for Serbia, Bosnia-Herzegovina and Montenegro

 

 

Languages

German, English, French, Italian, Dutch, Portuguese, Spanish.

 

Following models

 

A4 Avant (Mj.2009)

A4 Limousine (Mj.2008 - 2009)

A5 (Mj.2008 - 2009)

S5 (Mj.2008 - 2009)

A6 allroad quattro (Mj.2007 - 2009)

A6 Avant (Mj.2005 - 2009)

A6 Limousine (Mj.2005 - 2009)

A8 (Mj.2003 - 2007)

Q7 (Mj.2007 - 2009)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.