#26 Skrevet Januar 24, 2011 Moro med MMI oppdatering, og gleder meg til nye kart og funksjoner(?) ! Håper Stian finner ut av siste versjon av MMI sw... Er det 5570 eller har det kommet nyere.. Som f.eks 6030 ? Men en svært kort tur tilbake til mitt opprinnelige problem.. Hva er egentlig viktig og riktig dersom jeg får start-hjelp? Hvordan sikrer jeg BEST å unngå overspenning? Hva skaper overspenningen? Kicket i det man setter kabel på pol ville jeg tro..? Skal begge bilene ha avslått motor når man kobler til?(den ene (min) er selvsagt slått av, da den jo ikke har strøm..) Koble kablene først til MIN.. eller først til bilen MED strøm? Hvor lenge bør bilene stå og lade før jeg forsøker å starte? 5 minutter? 10? Annet å passe på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 24, 2011 Litt mer OT vedr MMI... Har funnet en MMI - High CD med denne koden/art. nr: SVM code: MMIEUK921 Det står trykket på plata (tysk og engelsk): MMI - High: SVM code: MMIEUK921 Use with in-car CD drive only og: To be used in accordance with TPL / Technical solution (HST) Copyright AUDI Dette skal visstnok være MMI 6030, men.... ? Stiiiiiaaaaan.... !!?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 24, 2011 Da er du mer oppdatert enn meg, Frode På sidene til Audi i både tyskland og UK er det kun 2010 tilgjengelig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 24, 2011 Da er du mer oppdatert enn meg, Frode På sidene til Audi i både tyskland og UK er det kun 2010 tilgjengelig... Selvfølgelig er jeg det... hehe.. Neida ! Audi har vel ikke solgt ut lageret av 2010 kartene ennå, og holder derfor litt igjen.. kanskje..? Det tok ikke lange tia før jeg fant flere ref. til dette kartet, så det er jo mulig at det ER tilgjengelig.. Tror ikke jeg tør putte DVD'en i bilen FØR jeg hører fra Stian i hvert fall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 24, 2011 Sisste jeg har hørt så skal det ikke komme TMC på MMi 2g navi fra 2011. Mulig det er gjort endring på det. Skal sjekke opp jeg. En ting er sikkert MMI 2G er et avsluttet kapittel for Audi AG og det vil ikke komme noen nyere update av dette systemet enn hva som er den nyeste pr dags dato:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 24, 2011 Sisste jeg har hørt så skal det ikke komme TMC på MMi 2g navi fra 2011. Mulig det er gjort endring på det.Skal sjekke opp jeg. En ting er sikkert MMI 2G er et avsluttet kapittel for Audi AG og det vil ikke komme noen nyere update av dette systemet enn hva som er den nyeste pr dags dato:) Det var en tråd her tidligere om TMC, der en på forumet kontaktet Navteq (som lager kartverket for Audi) og fikk til svar at de hadde fjernet TMC fra Norge, fordi de hadde fått beskjed om at det ikke var i bruk her, men etter han tok kontakt hadde de sjekket opp i det, og funnet ut at dette var feil og de sa på mail til han at de ville legge det inn i 2011 kartene. Men det gjenstår å se om de har gjort det. At det ikke kommer mer oppdateringer til 2G kan vi vel være enig om, ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 25, 2011 Har lagt inn ny navi DVD 2011.. Det fungerer uten feil (foreløpig).. Har ikke fått kjørt mer enn rundt i byen, men så langt er alt vel.. Ser ingen forskjell, og har ikke sjekket TMC.. Må vel slå denne på manuelt, eller..? MMI navi 2009/2010: MMI navi 2011: ..eller er dette 2010 navi'en? Siden det står A013/20100826230858 ? Det er vel antagelig dato'en dette kartet er LAGET ? 26.08.2010 ? Mener å ha lest at enkelte har fått 3D navi kart på MMI High 2G... Dét finner ikke jeg noe sted i min MMI.. MMI 5570: Var det disse tallene du var ute etter Stian? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 25, 2011 Sisste update som kommer på MMI 2G er 5570. Denne består av 3 cd`r. Med delenr 4L0 998 961. For biler som har SW under 770 i kanal nr 7 (utlest med diagnoseutstyr feks) må kjøre update med CD 4E0 906 961H først. Det er ikke utlevert noen nyere SW enn 5570 fra audi så det er isåfall en forkastet utgave som ikke ble godkjent under utvikling og kommet på avveie istede for å bli kastet eller en pirat SW. Det kommer ikke noen nyere utgave enn 5570. Denne CD pakken har SVM kode MMIEUK1006.. (obs denne gjelder kun for A6, A8 og q7 med MMI high generasjon 2.) Hold inne setup knappen og return samtidig for å få opp SW utgavene hver enkelt styreenhet har i ditt MOST-bus system. (update menyen) Lurer på om alle styreenheter har fått sisste update siden du har hoppet fra gammel sw til nyeste i ett steg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 25, 2011 Ser ut som om TMC ikke virker, mener å huske ikonet var massivt i Danmark, akurat som TP er på bildene dine... "Fant" du dette kartet noe sted, eller har du kjøpt de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 25, 2011 Først og fremst.. Tusen takk for at du hjelper meg her (igjen) Stian !! Sisste update som kommer på MMI 2G er 5570. Denne består av 3 cd`r. Med delenr 4L0 998 961. Det er denne jeg har brukt.. For biler som har SW under 770 i kanal nr 7 (utlest med diagnoseutstyr feks) må kjøre update med CD 4E0 906 961H først. Eh... Hæææ..? Siden jeg ikke har noe diagnose utstyr.. hvordan ser jeg om jeg har SW under 770 i kanal 7? Og.. hvilken (om noen) "oppdatering" er det som har dette art.nr 4E0 906 961H ? (en av de jeg har listet nederst her?) Hold inne setup knappen og return samtidig for å få opp SW utgavene hver enkelt styreenhet har i ditt MOST-bus system. (update menyen) Lurer på om alle styreenheter har fått sisste update siden du har hoppet fra gammel sw til nyeste i ett steg:) Jeg gikk gjennom "alle" enhetene jeg fikk frem når jeg tok den store oppdateringen.. Gikk fra 1200 til 5150 og videre til 5570 Da kom det opp at jeg hadde oppdatert alle, men meget mulig du har rett i at jeg skulle ha gått fra 1200 stegvis oppover.. Jeg har tatt noen bilder av "ståa" nå, men vet ikke om du kan lese utfra disse om "alt er oppdatert? Interface box side 1 Interface box side 2 CD-Changer DSP-High C6 Tuner NaviBox D3 Gateway Når jeg ser etter.. virker det jo ikke som om alt ER oppdatert.. "SW-Date" ser jo ut til å variere på alle sammen.. fra 05.05.2005 til 27.08.2008.. På den annen side er det jo ikke sikkert at det er foretatt endringer på akkurat disse enhetene.. eller..? Jeg har "noen" disker", men alle utenom 5570 er 1-CD oppsett.. Skulle de være 3-CD sett alle sammen? Jeg har : 2120 3460 4220 5150 5570 (3 CD'er) Tror disse er komplette, men er ikke 100% sikker.. Hva gjør jeg nå, dersom jeg ønsker å legge inn én og en av disse.. på nytt? Starte med 2120, eller vil den ikke "nedgradere" sånn uten videre? Er det en "re-sett" knapp noe sted? Ut med Navi-dvd'en først? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 25, 2011 Ser ut som om TMC ikke virker, mener å huske ikonet var massivt i Danmark, akurat som TP er på bildene dine... "Fant" du dette kartet noe sted, eller har du kjøpt de? Fant dem på det store stygge internettet ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 25, 2011 Samtlige av dine styreenheter lagt ut her har nyeste SW tilgjengelig til de. Og det er i sin skjønneste orden, det er ikke all SW som har trengt å utbedres, derav eldre dato på flere:) Det vil ikke komme noen nyere Sw til disse styreenhetene enn hva du har pr dags dato:) Nei det er ikke 3cd`r i disse;) Det er kun CD 3 som er selve MMI update cdn. Cd 1 er kun mellom oppdateringer for å klargjøre styreenhetene for nyeste SW. CD 2 er en cleanup cd for TLF styreenheten (interface). SW770 trenger du ikke tenke på, da din bil har oppdateringene i orden;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 26, 2011 Samtlige av dine styreenheter lagt ut her har nyeste SW tilgjengelig til de. Og det er i sin skjønneste orden, det er ikke all SW som har trengt å utbedres, derav eldre dato på flere:) Det vil ikke komme noen nyere Sw til disse styreenhetene enn hva du har pr dags dato:) Nei det er ikke 3cd`r i disse;) Det er kun CD 3 som er selve MMI update cdn. Cd 1 er kun mellom oppdateringer for å klargjøre styreenhetene for nyeste SW. CD 2 er en cleanup cd for TLF styreenheten (interface). SW770 trenger du ikke tenke på, da din bil har oppdateringene i orden;) Takk igjen Stian! Fabelaktig hjelp! Må si jeg puster lettet ut nå.. Hva m at "Gateway'en" ikke har HW-nummer? Noe feil der? Annet jeg kan/bør gjøre for å være helt up-to-date på SW'en? Bare om for meg å finne noen som kan kode via VagCom nå da.. Noen som melder seg?? Takk igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Januar 26, 2011 Hvor fikk du tak i 2011 kart? Og til det du lurte på om batteri info.. For MMI 2g: Hold [CAR] og [sETUP] sammen for 3 sek, velg [DIAG SETTING] så [Car Menus Maske]. Velg [bATTERY LEVEL], kryss av og [Accept Changes] Done http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=2178163&postcount=227 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 26, 2011 Hvor fikk du tak i 2011 kart? Og til det du lurte på om batteri info.. For MMI 2g: Hold [CAR] og [sETUP] sammen for 3 sek, velg [DIAG SETTING] så [Car Menus Maske]. Velg [bATTERY LEVEL], kryss av og [Accept Changes] Done http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=2178163&postcount=227 Sikker på at dette fungerer på siste oppdatering (5570)? Skal forsøke senere i kveld, takk for tipset! Sender deg PM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Januar 26, 2011 Sikker på at dette fungerer på siste oppdatering (5570)?Skal forsøke senere i kveld, takk for tipset! Sender deg PM Jeg har batteri nivå på 5570. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Januar 27, 2011 Ja da det funker fint det med batteri nivå på den, det er bare tatt ut av den sw utgaven i tilpassing:) Ikke noe problem å få det tilbake:) Det er vanlig at det står ??? på Hw på gateway;) Ikke tenk på det. Ret SW messig så har du den nyeste utgaven på alle:) Det kommer ikke noen nyere i fremtiden heller fra audi AG, så du er safe sånn sett hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Januar 27, 2011 Og til det du lurte på om batteri info.. For MMI 2g: Hold [CAR] og [sETUP] sammen for 3 sek, velg [DIAG SETTING] så [Car Menus Maske]. Velg [bATTERY LEVEL], kryss av og [Accept Changes] Done http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=2178163&postcount=227 Hmmm.. Ikke tale om at jeg får noe meny ved å trykke inn [CAR] og [sETUP] sammen i 3 sek.. Noe jeg må gjøre "før dette" ? [DIAG SETTING] har jeg ikke sett noe til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Januar 27, 2011 Hmmm..Ikke tale om at jeg får noe meny ved å trykke inn [CAR] og [sETUP] sammen i 3 sek.. Noe jeg må gjøre "før dette" ? [DIAG SETTING] har jeg ikke sett noe til.. Det kan hende du må aktivere den menyen med VAG-com... Men når du holder nede knappene, skal det kun være lys i en av de, tror det var car. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Februar 11, 2011 Jeg betviler på ingen måte det Stian sier her, men vil bare dele min erfaring: Jeg byttet selv med ett likt originalt batteri som det som sto i (på utseende, har ikke samenlignet koder). Etter 2 mnd. er det ingen feilkoder eller problemer som kan knyttes til det. Dette batteriet kostet 2800,- fra Møller, resten av prisen er arb. penger.... Det skal jo også sies at jeg har mulighet til å ordne opp i dette om det blir problemer Mye strømproblemer og mere kommer!!!! har problemer med bat selv og prøvd og lade det men laderen stopper på 12,5 det hjelper ikke lenge med lader alikevel. (dessverre) Hvis a6 bruker så mye strømm og det er et generelt problem hvorfor kan man ikke finne en løsning som virker istedet for og bytte bat hvert 3år? hva med og montere større dynamo? eller kode de signalene i bilen til og priotere lading?? Kjipt at møller ikke tar disse problemene seriøst og kommer med en fornuftig løsning. Hilsen skuffet audi eier!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Februar 11, 2011 Selvsagt stopper laderen på 12,5V, det er jo ett 12V batteri.... Om du trenger nytt batteri hvert 3'dje år, er det noe galt, eller du har veldig mye småkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Februar 12, 2011 Normal ladespenning ved 0 grader på et 12v-batteri er rundt 14,7-14,8 volt. Vedlikeholdslading ligger som oftest med pulser noe lavere enn dette. Om du har en batterilader som ikke gir høyere spenning enn 12,5 volt må det være noe feil med den, om du ikke tenker på hvilespenningen etter at laderen er fra koblet.. Hovedårsaken til strømproblemer på biler er at ladespenningen er for lav, ligger typisk i underkant av 14 volt, og da blir aldri batteriet mer enn 50% fullt og får derfor forkortet levetid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Februar 12, 2011 Jeg tolket han dithen at når laderen stoppet, hadde batteriet 12,5V, det skal være ganske riktig, men som Eyvind sier, skal jo laderen og dynamoen levere rundt 14,5V ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Februar 12, 2011 Ja, hvilespenning på et fulladet batteri etter at overfladeladingen er borte skal være 12,65 volt, men når laderen er tilkoblet skal man, om det er en moderne "intelligent" lader, måle alt fra ca. 13,5 til over 15 volt avhengig av temperatur og hvor i ladeprosessen laderen har kommet. Tar man laderen rett av batteriet og måler får man ofte over 13 volt på batteriet, men dette er "overflatelading" som forsvinner. Spenningen skal stabilisere seg på 12,65 volt med fullt batteri. Faktisk skal det så lite til som at hvis hvilespenningen ligger på 12,2 volt er batteriet bare halvfullt, på 12,0 er det ikke 25% engang. En liten automatisk lader av type Ctek eller lignende er nesten et "must" i Norge, spesielt på nyere biler med mange forbrukere. Selv om man kjører mye og langt er rett og slett ladesystemet for dårlig til å lade batteriet fullt, samme hva MMI og lignende sier om batteristatus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Februar 12, 2011 Et orginal batteri i en slik bil som ikke kjøres med mye EL belastning i småkjøring lever langt lengre enn 3 år.. Lader du batteriet riktig? Hvor kobler du til laderen på bilen? Det er en liten % av bilene der ute som har problemer med dette.. Så at møller på grunnlag av det skal kunne endre hvordan audi lager biler.. det er i beste fall optimistisk. Når man har en bil som trekker borti 30A bare tenninga står på, så blir et batteri uansett en slitedel i større grad enn en basic bil. Dette er også grunnen til at det er laget systemet med BEM, som i større grad (om man bruker innkodet orginal batteri) forlenger kapasiteten til batteriet, ved å koble fra komfort funksjoner fordelt i 6 prioriterings trinn for å beholde startytelse. Hadde man ikke hatt et slikt system så hadde det garantert vært flere med deffekte batterier der ute på disse bilene. Om bilen er frisk rent elektronisk, og bruken er vettug i forhold til hvor mye strøm det faktisk brukes i disse bilene/eventuelt bruker en bra vedlikeholdslader koblet til på rett sted, det sitter orginalt batteri i bilen som er kodet inn med DET batteriets BEM kode.. så er det ingen problemer med disse.. Problemene kommer av ugunstig kjøremønster, EL.feil, feil vedlikeholds lading, eller feilkodet/uorginalt batteri. Uansett hvordan man vrenger og vrir på dette med uorginalt kontra orginalt batteri her, så er det 100% sikkert at BEM systemet i bilen som er der nettopp for å øke levetiden på batteriet i bilen IKKE fungerer slik det skal om batteriet ikke er orginalt eller kodet inn. Koster å være kar:) A3 er jo et fint alternativ om man ikke liker slikt system 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...