Startvansker på A6 '06 etter vinterferie..

Anbefalte innlegg

Et orginal batteri i en slik bil som ikke kjøres med mye EL belastning i småkjøring lever langt lengre enn 3 år.. Lader du batteriet riktig? Hvor kobler du til laderen på bilen?

Det er en liten % av bilene der ute som har problemer med dette.. Så at møller på grunnlag av det skal kunne endre hvordan audi lager biler.. det er i beste fall optimistisk.

Når man har en bil som trekker borti 30A bare tenninga står på, så blir et batteri uansett en slitedel i større grad enn en basic bil. Dette er også grunnen til at det er laget systemet med BEM, som i større grad (om man bruker innkodet orginal batteri) forlenger kapasiteten til batteriet, ved å koble fra komfort funksjoner fordelt i 6 prioriterings trinn for å beholde startytelse.

 

Hadde man ikke hatt et slikt system så hadde det garantert vært flere med deffekte batterier der ute på disse bilene.

 

Om bilen er frisk rent elektronisk, og bruken er vettug i forhold til hvor mye strøm det faktisk brukes i disse bilene/eventuelt bruker en bra vedlikeholdslader koblet til på rett sted, det sitter orginalt batteri i bilen som er kodet inn med DET batteriets BEM kode.. så er det ingen problemer med disse..

 

Problemene kommer av ugunstig kjøremønster, EL.feil, feil vedlikeholds lading, eller feilkodet/uorginalt batteri.

 

Uansett hvordan man vrenger og vrir på dette med uorginalt kontra orginalt batteri her, så er det 100% sikkert at BEM systemet i bilen som er der nettopp for å øke levetiden på batteriet i bilen IKKE fungerer slik det skal om batteriet ikke er orginalt eller kodet inn.

 

Koster å være kar:) A3 er jo et fint alternativ om man ikke liker slikt system

:)

 

Glemte jeg og si at det er webasto montert!!

 

Ja jeg lader batteriet riktig. (foran med smartlader) Men er det en ide og ta ut batteriet og lade det?

 

Joda BEM er genialt, webasto,nøkkel,ratt,coupelys og utv lys har skrud seg av i perioder til jeg har ladet batteriet, Men jeg har ikke klart og lade batteriet så webastoen kan kjøre.

Jeg har ikke hatt varm bil om morran i hele vinter og det er lidt kjipt. I tilleg har webastoen kuttet ut som tillegsvarmer når motoren er igang

 

Er det ikke noen mulighet for og trimme/bytte til større dynamo eller noen andre smarte løsninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger et vlies batteri 92Ah (orginalt) Dette er et filt batteri, som er spessielt til biler med webasto. Dette batteriet har lavere Ah tall 92 kontra det vanligste som er 110Ah, men dette batteriet takler mye bedre gjentatte dype utladinger (som er vanlig ved webasto bruk) og tar fortere lading. Dette koster ca 6000kr ferdig montert hos audi. Det er ingen hensikt å lade batteriet ute av bilen. Er TP aktiv i radio setup?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger et vlies batteri 92Ah (orginalt) Dette er et filt batteri, som er spessielt til biler med webasto. Dette batteriet har lavere Ah tall 92 kontra det vanligste som er 110Ah, men dette batteriet takler mye bedre gjentatte dype utladinger (som er vanlig ved webasto bruk) og tar fortere lading. Dette koster ca 6000kr ferdig montert hos audi. Det er ingen hensikt å lade batteriet ute av bilen. Er TP aktiv i radio setup?

 

Takk for info.

TP er på men TMC virker kun i danmark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TP trekker ganske så mye strøm når bilen er skrudd av også, så om du allerede har problemer med dårlig batteri.. så deaktiver denne.

TMC skal ikke virke i norge på MMI 2G. Har tilgode å se noen vise meg at de har TMC aktiv på MMI 2G i norge, så da står jeg fortsatt fast ved det jeg har fått opplyst fra audi at dette ikke kommer på navi i MMI 2G i norge, inntil noen viser meg en aktiv TMC på MMI 2G i norge:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TP trekker ganske så mye strøm når bilen er skrudd av også, så om du allerede har problemer med dårlig batteri.. så deaktiver denne.

TMC skal ikke virke i norge på MMI 2G. Har tilgode å se noen vise meg at de har TMC aktiv på MMI 2G i norge, så da står jeg fortsatt fast ved det jeg har fått opplyst fra audi at dette ikke kommer på navi i MMI 2G i norge, inntil noen viser meg en aktiv TMC på MMI 2G i norge:)

 

Takk for det men key less trekker også strøm hele døgnet. Men alt hjelper.

Hva med og bytte batteri i sverige er det fornuftig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TP trekker ganske så mye strøm når bilen er skrudd av også, så om du allerede har problemer med dårlig batteri.. så deaktiver denne.

TMC skal ikke virke i norge på MMI 2G. Har tilgode å se noen vise meg at de har TMC aktiv på MMI 2G i norge, så da står jeg fortsatt fast ved det jeg har fått opplyst fra audi at dette ikke kommer på navi i MMI 2G i norge, inntil noen viser meg en aktiv TMC på MMI 2G i norge:)

 

Jeg kan desverre bekrefte at TMC ikke fungerer med 2011-kart på 2G.

Noen påstår det har virket med eldre kart, men det har jeg ikke prøvd selv, da det eldste jeg har hatt er 2009.

 

Har Audi noen begrunnelse på hvorfor det ikke er lagt inn for Norge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet når Audi begynnte med BEM koder til batteriene sine?

Jeg har en A4 B7 06mod som trenger nytt batteri. Må jeg til Audi forhandler eller kan jeg kjøpe på mekonomen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B7 har ikke BEM styreenhet. Alle kvalitets batterier funker her:) Kan byttes av alle i grunn.

 

TMC har aldri vært aktivt på mmi 2g i norge i følge audi.

Manglende landskode var det sisste jeg hørte. + MMI 2g er et avsluttet kapittel for audi.. så der kommer det ikke noe nye utgaver med dette lagt inn.. kun kart oppdateringer.

 

Vi snakker over 200mA med aktiv TP. En 4F som er orginal, og med KESSY trekker ikke 10mA en gang når den er låst og gått i sleep om TP er avslått.

 

Det er det samme hvilket land du monterer batteriet i:) så lenge det er orginalt og blir kodet inn med de 10 sisste tegn i BEM koden (og da helst et vlies batteri 92Ah filtbatteri pga webasto)

 

Man finner dette batteriet under noen biler bare på ETKA, 07 mod 4F feks så finner man vlies batteriet. merket med "filt". Dette er et batteri for flere biler enn bare de den finnes under på ETKA. Men det er et eksempel på hvor man finner det når man skal bestille det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B7 har ikke BEM styreenhet. Alle kvalitets batterier funker her:) Kan byttes av alle i grunn.

 

TMC har aldri vært aktivt på mmi 2g i norge i følge audi.

Manglende landskode var det sisste jeg hørte. + MMI 2g er et avsluttet kapittel for audi.. så der kommer det ikke noe nye utgaver med dette lagt inn.. kun kart oppdateringer.

 

Vi snakker over 200mA med aktiv TP. En 4F som er orginal, og med KESSY trekker ikke 10mA en gang når den er låst og gått i sleep om TP er avslått.

 

Det er det samme hvilket land du monterer batteriet i:) så lenge det er orginalt og blir kodet inn med de 10 sisste tegn i BEM koden (og da helst et vlies batteri 92Ah filtbatteri pga webasto)

 

Man finner dette batteriet under noen biler bare på ETKA, 07 mod 4F feks så finner man vlies batteriet. merket med "filt". Dette er et batteri for flere biler enn bare de den finnes under på ETKA. Men det er et eksempel på hvor man finner det når man skal bestille det.

 

 

 

Takk for info.

 

Da er verksteds besøk booket i morra.

Håper jeg slipper flere problemer!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B7 har ikke BEM styreenhet. Alle kvalitets batterier funker her:) Kan byttes av alle i grunn.

 

Takk og lov for det:) Noen anbefalninger på produsent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varta er ofte det som sitter der orginalt. Men mange som er bra:) Hadde gått for et batteri fra en annerkjent produsent bare:) Sønnak er også gode. Mange andre også. Bare å velge å vrake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et orginal batteri i en slik bil som ikke kjøres med mye EL belastning i småkjøring lever langt lengre enn 3 år.. Lader du batteriet riktig? Hvor kobler du til laderen på bilen?

Det er en liten % av bilene der ute som har problemer med dette..

 

Om bilen er frisk rent elektronisk, og bruken er vettug i forhold til hvor mye strøm det faktisk brukes i disse bilene/eventuelt bruker en bra vedlikeholdslader koblet til på rett sted, det sitter orginalt batteri i bilen som er kodet inn med DET batteriets BEM kode.. så er det ingen problemer med disse..

 

Hvor er rett sted å lade en A4 B8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er rett sted å lade en A4 B8?

 

Det som Stian refererer til på A6, er + og - pol under panseret, de er veldig greit merket og synlige, og batteriet er gjemt under bagasjerommet, der er det klart merket at du IKKE skal lade...

 

Regner med du ser det lett hvor du kan lade på B8 også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På B8 så har man et lite deksel som det er merket + på midt foran frontruta på selve det sorte plast dekselet over vannkassen. man tar av dette så er det en + pol der man kobler lader på, så har man jordingspunkt for lader på venstre støtdempertårn omtrent. Dette er bare en forhøyet mutter festet på karosseriet. Merket på bilde. + polen er umulig å ikke finne. :)

112_0901_04z+2009_audi_a4+engine.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, er det evt noe egnet punkt bak nærmere batteriet i bagasjerommet også?

På min forrige bil (A4 B6) så hadde jeg en slik tilkoblet batteriet:

CTEK_Comfort_Connect.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ferdig løsning for riktig lading bak nei. Men det er fullt mulig å feste en slik lade kabel sak på disse punktene foran, mutteren kan skrus av, og det er uttak å feste på på + punktet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en nærmere titt på batteriet i min A4 allroad i dag (med fabrikkmontert tilleggsvarmer) - 105Ah AGM batteri, kraftigere enn jeg hadde forventet..:

IMG_20110226_180936_edit0.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm..

Ikke tale om at jeg får noe meny ved å trykke inn [CAR] og [sETUP] sammen i 3 sek..

Noe jeg må gjøre "før dette" ?

[DIAG SETTING] har jeg ikke sett noe til.. :(

 

Får heller ikkje dette opp, noken som veit korleis ein aktiverer denne med vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

If this menu doesn’t work and your MMI version is up to date, you need to enable the menu with the following VAG-COM steps: Head unit controller (07), Adaptation, Channel 8, change 0 to 1, Save.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan BEM-kode programmeres inn via VAG-COM?

Har kjøpt og montert selv nytt originalt batteri til min 06 A6 i Sverige (NOK 2.000,- cirka), og jeg tok bilde av BEM-koden (pluss tilhørende QR-kode) som stod klistret på toppen av batteriet.

 

Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde sikkert en god porsjon flaks jeg da, måtte gi starthjelp med vanlige kabler et par ganger før jeg fikk i nytt originalbatteri. Det sto i et ganske nytt sønnakbatteri, og jeg fikk problemer når det ble kaldt, selv om bilen startet og spenningen på batteriet var bra, fikk jeg ikke satt på bakrutetråder og varme i setene, selv etter at bilen var startet.

 

Får vel invistere i et par kabler med overspenningsvern, og sette på vedlikeholdsladeren en gang i blandt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.