Bør converter stå igjen når motor tas? - A6 V6 2.5 TDI tiptronic

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier skal jeg til å bytte motoren i A6 en, lurer da på om det er lurest å la konverteren stå igjen på gearkassen eller om jeg skal ta den ut sammens med motoren. :confused:

 

Det enkleste er vel å ta den ut sammens med motoren sette den på kassen og montere den nye motoren?

Er litt betenkt på å ta den med ut, da jeg har hørt den kan ta skade av det, så ville egentlig høre om det var noen som hadde gjort dette før. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, IKKE finn på å gjøre noe annet enn å la converteren sitte igjen på girkassen når du tar motoren ut. Tar du den ut sammen med motoren er sjansen stor for at girkassen blir ødelagt, og setter du den inn igjen fastmontert på motoren er du 100% sikker på at girkassen blir ødelagt.

 

Skal converteren tas av/på girkassen må det gjøres forsiktig og etter riktig prosedyre som beskrevet i verkstedmanualen. Til dette bruker man kun hendene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt hode er det ikke noe tema å unnlate å skru løs converteren fra startkranshjulet slik at converter kan stå igjen i kassa. Converteren skal stå igjen fordi:

 

  • Usikker på om du i det hele tatt klarer å dra ut motoren med converter hengende på, bakerste del av motoren må en del opp for å komme klar av travers. Med converter hengende på så må motoren frem minst 10 cm før du kan heve den og det er ikke så god plass frem til traversen.I såfall måtte du ha løftet kassa en del cm, usikker på om det er nok plass oppover.
  • Du risikerer å skade simringen i kassa.
  • Converteren skal stå i kassa når du monterer, så det er like greit å la den stå igjen fra første stund.
  • Siden du likevel må ta av starteren så er det så lite jobb som skal til for å ta de tre boltene

 

Hvorfor må motoren ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg risikerer man vel å miste endel ATF når man tar ut converteren, så like greit å la den sitte.

 

Hvorfor må motoren ut?

 

Se i signaturen hans, så får du en pekepinn. Lukter total overhaling, eller byttemotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) da var det riktig det jeg trudde :)

 

Motoren skal ut da det er ca 90% av vippearmene som er borte og fant bare rundt halvparten av de i toppen.. tru det eller ei, men motoren startet og gikk :P hehe

Så har de som byttet diverse deler på den i sommer, bare fylt på vann på istedenfor kjøleveske og latt den stå ute.

Da jeg var å så på den nå i nov. så startet han motoren for han skjønte ikke hva som var galt, jeg misstenkte kammene med en gang og kjøpte bilen. og da jeg fikk bilen innomhus, lot den stå og kose seg over natten inne i oppvarmet lokale :) var det en fin vanndam under den (nei det var ikke sny og is)

Da jeg tok av slangen på radiator kom det bare litt vann ut..

 

Kjøpte så en brukt motor og byttet kammene på den, + litt TLC :) som skal inn :)

Så skal jeg se over den andre motoren for å se om det er en stor skade og bruke det som går å bruke :)

 

Så må bare takke deg Steinar og Hans for DIY på reg reim og kam bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg risikerer man vel å miste endel ATF når man tar ut converteren, så like greit å la den sitte.

 

 

 

Se i signaturen hans, så får du en pekepinn. Lukter total overhaling, eller byttemotor.

 

Ble vist byttemotor ja :P hehe og det var denne som hadde 1 knekt arm og 4 som manglet.. :)

 

Skal bytte olje å filter på kassen uansett... oljen som var i kjøleren så ikke direkte god ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål til, har lest litt i tråden om olje skifte på kassen, er det tappe plugg på converteren? eller er det bare å ta den av kassen å tømme den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål til, har lest litt i tråden om olje skifte på kassen, er det tappe plugg på converteren? eller er det bare å ta den av kassen å tømme den?

 

Det er ingen tappeplugg på disse converterene.

Du vil ikke få ut all oljen om du fysisk tømmer den. Den tryggeste metoden - om du ikke er så vant til å drive med automatkasser - er bare å la den være, og skifte oljen på automatkassen et par ganger. Da vil det bli rent og pent der inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

Nei, har ikke den helt store erfaringen fra disse, enn det jeg har lest. (og byttet kasse på en merche 300D W123 en gang)

Da tar jeg to olje bytter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tar jeg to olje bytter :)

 

Lurer du på mer om oljeskift på kassa se DIY-tråden om det emnet og post gjerne spørsmålene der.

Som det fremgår av denne posten i den tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2031323post2031323 så går det fint an å tømme converteren ved oljeskift, da får du skiftet all oljen. Du bruker bare 2-3 liter ekstra og får all den nye oljen helt ren, fremfor å bruke 6 liter ekstra og fortsatt ikke få skiftet alt, i tillegg til at du får jobben to ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god grunn til å la converteren sitte er at det på disse ZF-kassene er ekstremt lett å ødelegge oljepumpen i girkassen når man setter converteren inn igjen om man ikke er 110% sikker på nøyaktig hva man driver med. Best å la den være i fred og skifte olje etter oppskriften her.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.