Borring av 2.2 og oversize mål

Anbefalte innlegg

Da jeg må borre opp blokka mi, har jeg et lite kort spørsmål..

Hvor får jeg tak i oversize stempler til 10vT, original komp og alt som 1B har, bare større borring.

Finner et hav til 20vt, men som jeg har forstått så kan ikke 20vt stempler brukes i 10vt?!

 

Det er ingen planer om å trimme opp denne motoren.

 

Løsning: JE-stempler på egendefinerte mål og borring av blokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De motorene er etterhvert sjeldne å borre opp, det gjør at leverandørene neppe ny-produserer.

 

Da jeg skulle gjøre det samme for ca 6-7 år siden så kjøpte jeg de siste som Mahle hadde på lager i Tyskland i første overdim. Om de har produsert noen etter dette er det ikke godt å si, men jeg antar at de ikke har det.

 

Den gang var normal pris på 5 stk rundt 12K, så dette er såpass dyre stempler at du neppe finner noen leverandører i Norge som med vilje har dette på lager.

 

Er det 79 eller 81 borring på disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg må borre opp blokka mi, har jeg et lite kort spørsmål..

Hvor får jeg tak i oversize stempler til 10vT, original komp og alt som 1B har, bare større borring.

Finner et hav til 20vt, men som jeg har forstått så kan ikke 20vt stempler brukes i 10vt?!

 

Det er ingen planer om å trimme opp denne motoren.

 

Hva med å poste på audifans-mailinglisten?

Det kan jo være et firma i USA kan tilby noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren har 81mm borring.

 

Jeg har fått et tilbud på 7500 for JE etter ønsket borring og komp. Inkl krysspinne og ringer.

Ellers kan jeg også få tak i et sett Mahle med +0.50 borring, altså 81.50, men de stod det ikke noe pris på.

 

Disse blokkene i god stand er vel heller ikke så veldig lett å få tak i lenger, så jeg ser begrensede muligheter for å få meg en ny god motor enn å borre opp min egen. Jeg vil jo gjerne beholde spesifikasjonene til 1B. Stempla på min 1B går jo i en bra MC-blokk riktignok, men da er saken å finne meg ny blokk som er lite nok slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren har 81mm borring.

 

Jeg har fått et tilbud på 7500 for JE etter ønsket borring og komp. Inkl krysspinne og ringer.

Ellers kan jeg også få tak i et sett Mahle med +0.50 borring, altså 81.50, men de stod det ikke noe pris på.

 

Disse blokkene i god stand er vel heller ikke så veldig lett å få tak i lenger, så jeg ser begrensede muligheter for å få meg en ny god motor enn å borre opp min egen. Jeg vil jo gjerne beholde spesifikasjonene til 1B. Stempla på min 1B går jo i en bra MC-blokk riktignok, men da er saken å finne meg ny blokk som er lite nok slitt.

 

Det er jo strengt tatt ingen forskjeller på en MC1, MC2, 1B, 2B og 3B-blokk, så du kan jo bare bruke det du har for hånden... foruten at det vil stå en annen bokstav der da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en tråd ute om ønske om å kjøpe en blokk/motor fra denne serien. Er klar over at det er samme hvilken blokk jeg har, men jeg tenker at å finne en blokk som er bra stand, dvs lite slitt, antakelig ikke er lettest, så er det vel like greit å borre min egen. Det største problemet som ser ut til å være løst nå, var å finne oversize 10vt stempler. Stempler til 20vt finnes det et hav av...

 

Skulle likevel noen ha fler tips til hvor jeg får tak i stempler, så rop ut!

 

Toppen min, bank i bordet var veldig bra stand. Ingen sprekker! Veldig lite endeslakk på ventilene også (og ganske rene og pene ventiler), jeg tror faktisk ikke det er lenge siden denne er overhalt. Det var dog lekk mellom sylinder 3-4 og 4-5 på toppakningen, da mistenker jeg at den ikke er planslipt etter et toppakningskifte tidligere?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet kreativt forslag er å bygge 2,5 liter. Det er lettere å få tak i en 2,5 blokk/veiv med lite slitasje (feks dia 81,04) enn en 2,2 10V.

 

Du får en del andre små utfordringer, men du sparer hele stempel og borre kostnaden. Imidlertid må du ha nye ringer og muligens råder, dersom du ikke tar på deg en større planejobb og høvler ned hele blokka.

 

Men siden du ikke har planer om mer effekt så vil du vel ikke ha mer bunndrag og tidligere ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskineringen har jeg et lokalt verksted som gjør ganske rimelig. Er kjent i Amcar miljøet rundt her, så jeg stoler på at de gjør en god jobb. Største prislappen er jo selvsagt stempler som blir det utslagsgivende.

 

Jeg liker forslaget med å bygge en 2.5l, skulle noen ha det jeg trenger der liggende da?

Da vil altså mine original-stempler som jeg har funke? Jeg har nemmelig nye ringer til dem.

Samme verksted kan nok da ta å høvle blokka for meg, istedetfor å borre og planslipe blokka mi som de har planer om pr idag.

Men hvordan blir det da? Høvler jeg den ned, så er den vel ikke 2.5l lenger?

 

Jeg har ingenting imot mer effekt, altså. :) Men jeg har k-jet, så jeg har jo ingen gode muligheter for å kontrollere bensinmengden, så jeg må jo ha en motor som dette virker med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskineringen har jeg et lokalt verksted som gjør ganske rimelig. Er kjent i Amcar miljøet rundt her, så jeg stoler på at de gjør en god jobb. Største prislappen er jo selvsagt stempler som blir det utslagsgivende.

 

Jeg liker forslaget med å bygge en 2.5l, skulle noen ha det jeg trenger der liggende da?

Da vil altså mine original-stempler som jeg har funke? Jeg har nemmelig nye ringer til dem.

Samme verksted kan nok da ta å høvle blokka for meg, istedetfor å borre og planslipe blokka mi som de har planer om pr idag.

 

Jeg har ingenting imot mer effekt, altså. :) Men jeg har k-jet, så jeg har jo ingen gode muligheter for å kontrollere bensinmengden, så jeg må jo ha en motor som dette virker med.

 

Det er fullt mulig å bygge 2,5 10vt, men effekten blir sånn ca det samme fordi 80 mm målespjeldet ikke klarer å flytte mer luft. Vil vel og merke tro at man får noe mer moment pga økt volum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare forklar meg hva jeg skal få tak i, så finner jeg jo fort ut tilgjengelighet og hva jeg får igjen mest for. Er ikke negativ til å bygge 2.5l 10vt om jeg kommer bedre ut av det både økonomisk og effektmessig.

Jeg har kun k-jet i bilen, med Ben Swann chip, og noe å få ut noe mer av k-jet er veldig optimistisk som Dag også understreker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil altså mine original-stempler som jeg har funke?

Men hvordan blir det da? Høvler jeg den ned, så er den vel ikke 2.5l lenger?

 

Ja, 25tdi blokka har orginalt 81,01 borring. Det finnes ekesmpler på slike som ikke er slitt opp mer enn at de er på 81,03-81,04. Dermed passer stemplene.

 

Blokka er 16mm høyere enn 2,2 20VT blokk, jeg antar det er samme mål på 10VT blokka.

Om du høvler ned blokka har du fortsatt 2,5 liter, da det er den økte slaglengden som skaper det økte volumet. Alternativt kan du sette på lengre råder, men da går jo noe av vinninga opp i spinninga.

 

Jeg aner ikke hva som evt må gjøres av sveising på blokka, til 20V så må man sveise en plass og tette et annet hull.

 

25tdi har 12mm topplokksbolter mot 11mm til 20VT, innebærer at man må borre opp bolthullene i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, Det var et ganske forklarende svar.

Hva pleier 2.5 blokkene + veiv å ligge på i pris? Greia er jo at da må jeg få tak i slik blokk, gjøre arbeidet på den.

Så blir å veie to priser opp mot hverandre her.

Borre min 2.2 blokk +planslip av topp +planslip av blokk +innsetting av 10 nye styringer +5 stk nye JE stempler med ringer, krysspinne og låseringer, så må jeg ut med ca 11k. Så da må jeg veie dette opp mot hva en 2.5l løsning vil ende opp i pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første oversize borring på 2.2 er 81.51 right?

Sylinderene mine var slitt med over 0.05mm. 81.06 mot 81.001(81.01) som er standard. Det er vel for mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første oversize borring på 2.2 er 81.51 right?

Sylinderene mine var slitt med over 0.05mm. 81.06 mot 81.001(81.01) som er standard. Det er vel for mye?

 

Skal du ikke ha økt effekt, og du maks har 5 hundredeler slitasje så ville jeg vurdert å bare hone og bruke org stempler. Toleransen på 20VT er etter boka 0,08mm men da begynner det å bli litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ikke ha økt effekt, og du maks har 5 hundredeler slitasje så ville jeg vurdert å bare hone og bruke org stempler. Toleransen på 20VT er etter boka 0,08mm men da begynner det å bli litt.

 

Kommer nok ikke til å dra opp effekten mye på denne, nei, så jeg også satt å lurte på å bare maskinhone den, men vil ikke honinga også ta litt av sylinderene, da kommer den jo ørlite nærmere max slitasje, og vil jeg få en god holdbar motor mange km til da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskinhon kan ta et par undredeler, jeg ville brukt flexhon som tar mye mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, for kanten må vel hones vekk?!

Jeg får gå litt i tenkeboksen, jeg sparer utvilsomt mye penger på å slippe å handle inn stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble nye stempler og borring på denne.

 

Men, har noen 10vT slitasje toleransene nedskrevet noe sted? Jeg finner ikke overhodet igjen arket mitt.

Primært målene på rådelager og ellers de på veiva.

 

Så blir det også montert JE-stempler 81.5mm, noen som har mål på hva ring-gapene bør ligge på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring gapet står i papirene fra JE, skal ikke være det samme som orginale

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det så jeg faktisk når jeg leste over papirene.

 

Da trenger jeg toleransene på lagere på veiv og staker bare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.