#1 Skrevet Januar 24, 2011 Hei, liker ikke helt gangen på R5'en for tiden... Bytta fra originale dyser til Kermati 502. Ved start av kald motor tidligere med originale dyser gikk den på litt høyere turtall i begynnelsen, for så å gå ned etter en stund. Nå går den kanskje et halvt minutt på høyere turtall før den begynner å gå ned i turtall. Dette skjer i 5 trinn. Dvs den går først ned litt, så litt mer, osv. Når denne "ned-trinningen" pågår kommer det et lite rykk for hver gang som er ganske merkbart. Skjer ganske straks etter start av kald motor. -Noen som aner hva som kan forårsake dette? Tydeligvis noe som henger sammen med dysene, men hva kan gjøres? Fulgte monteringsanvisningen som ligger med link til TDIclub her på forumet, og var enda til inne på vag-com'en og forsøkte å gjøre justeringer som beskrevet i denne. Fikk ikke gjort noen særlig forandringer, stod man skulle gå inn på "engine" logge inn med "12233" og deretter inn på "adaption" og velge "block 1" Poenget var å få "injected quantity" innen for toleransen på 3-5 mg/R noe som den var ok hos meg. Jeg har en verdi på 3 -3,4 avlest med varm motor. Stod man skulle prøve seg frem og justere med "100" i slengen og trykke "test" -dette har jeg forsøkt i håp om å få forandring, men i det jeg trykker "test" begynner motor å "hakke" og fuske, så dette er helt nytteløst. Lurer på om kanskje dieselpumpa ikke er helt riktig justert...? Rart jeg var innenfor spec siden motor har gått på originale dyser tidligere, og det er forventet i beskrivelsen fra TDI-club at man må endre verdiene her for å få motor til å gå jevnt på hele registeret og ryke minst mulig...? Det kan nevnes at denne R5'en var betydelig kvikk fra 2000 o/min. Vi har tre like biler her lokalt med samme motor -R5 115hk og intern chip i alle tre, men min var ekstra kvikk av disse 3. aner ikke hva slags chip jeg har, men kanskje oppsettet ikke fungerer sammen med 502? Fortsatt utrolig bra drag når jeg gir på, men har litt fusk her og er i registeret. Merkbart på lave turtall i gir... Merker det også når jeg har vært inne på TDI-graph. -I det jeg er ferdig og går til bake, og turtallet går ned igjen får den "hikke"... Sjaastad? Du har jo vært borti disse dysene en del...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 25, 2011 Hei, liker ikke helt gangen på R5'en for tiden...Bytta fra originale dyser til Kermati 502. Ved start av kald motor tidligere med originale dyser gikk den på litt høyere turtall i begynnelsen, for så å gå ned etter en stund. Nå går den kanskje et halvt minutt på høyere turtall før den begynner å gå ned i turtall. Dette skjer i 5 trinn. Dvs den går først ned litt, så litt mer, osv. Når denne "ned-trinningen" pågår kommer det et lite rykk for hver gang som er ganske merkbart. Skjer ganske straks etter start av kald motor. -Noen som aner hva som kan forårsake dette? Tydeligvis noe som henger sammen med dysene, men hva kan gjøres? Fulgte monteringsanvisningen som ligger med link til TDIclub her på forumet, og var enda til inne på vag-com'en og forsøkte å gjøre justeringer som beskrevet i denne. Fikk ikke gjort noen særlig forandringer, stod man skulle gå inn på "engine" logge inn med "12233" og deretter inn på "adaption" og velge "block 1" Poenget var å få "injected quantity" innen for toleransen på 3-5 mg/R noe som den var ok hos meg. Jeg har en verdi på 3 -3,4 avlest med varm motor. Stod man skulle prøve seg frem og justere med "100" i slengen og trykke "test" -dette har jeg forsøkt i håp om å få forandring, men i det jeg trykker "test" begynner motor å "hakke" og fuske, så dette er helt nytteløst. Lurer på om kanskje dieselpumpa ikke er helt riktig justert...? Rart jeg var innenfor spec siden motor har gått på originale dyser tidligere, og det er forventet i beskrivelsen fra TDI-club at man må endre verdiene her for å få motor til å gå jevnt på hele registeret og ryke minst mulig...? Det kan nevnes at denne R5'en var betydelig kvikk fra 2000 o/min. Vi har tre like biler her lokalt med samme motor -R5 115hk og intern chip i alle tre, men min var ekstra kvikk av disse 3. aner ikke hva slags chip jeg har, men kanskje oppsettet ikke fungerer sammen med 502? Fortsatt utrolig bra drag når jeg gir på, men har litt fusk her og er i registeret. Merkbart på lave turtall i gir... Merker det også når jeg har vært inne på TDI-graph. -I det jeg er ferdig og går til bake, og turtallet går ned igjen får den "hikke"... Biltype, årsmodell, motorkode, kmstand, servicestatus? Det første som slår meg er at du bør være helt sikker på at register og pumperem er riktig strammet og timet. Alle andre feil som evt har oppstått kan få merkelige utslag dersom de kombineres med feil på remmene. Dersom remmene er like i nærheten av justerings-toleransen mens den går jevnt kan de komme utenfor dersom remmene er slakke og man gir på eller slakker av. Hikke i forbindelse med den normale nedtrappingen fra forhøyet tomgang kan således komme av dette, men ikke nødvendigvis. Ellers er det jo smart å følge de generelle tips for feilretting på disse motorene, se første link i samletråden for motoren. Det eneste trøbbelet jeg har hørt om ifm større dyser er feilmontasje (strammet mutter for hardt, mangler skive i bunn av injektor, ikke rengjort inni mutter) og ujevn tomgang (da ifm chip som ikke er tilpasset, og dysene en god del større (PP764 på 88 hk). Ellers er jo din siste setning unødvendig, de som har lyst til å svare gjør jo det...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...