Demontering og glassblåsing av kaliper Golf IV

Anbefalte innlegg

Eg skal demontere og glassblåse alle 4 kalipane på Golf`n min. Har for tiden ikkje tid å sette meg ned å lese meg til dette no gjennom div media, så stiller like greit spørsmålet her for å få eit kjapt og greit svar!

 

Er det noe spessielt eg på ta hennsyn til når eg demontera kaliperane? bremse veska regner eg med at ein del renner ut så den kan eg nok like godt skifte? hva er enklaste måten å gjøre det på? går det å koble av eine bremse slangen å pumpe på bremsepedalen til heile anlegget er tomt eller er det fleire kretsa som gjør til at ein ikkje vil greie det på den måte?

 

Ellers så er det noen som har ein kjapp beskrivelse av hvordan demonter klossane hva eg trenger av verktøy?

 

Eg har plan om å glassblåse desse før dei lakkeres for å unngå at rust kommer igjennom etter ein tid! så her er det ganske viktig å få plugga hullet som bremseveska går i eller så er det fort at ein har laga seg eit problem vil eg tro! er det noe anna som ikkje bør blåses? det er vell kanskje noen glide stykker eller noe i kaliperen som eg også bør holde meg unna når eg blåser??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du burde ta hensyn til hullet til bremseveska og selve stempelet m/gummimansjett når du skal blåse.

Utover dette burde det vel være grei skurring å utføre denne jobben :)

antageligvis umbraco som holder braketten til kaliperen, så skal ikke være store jobben å demontere.

Ruste vil det gjøre så lenge du ikke beskytter det støpte godset, her på norske veier. Så må nok beskyttes med noe, som f.eks hammerite eller bengalakk eller noe i den duren.

Lykke til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei! jeg har nettop gjort det som du skal til med. Men jeg demonterte alt, glassblåste alle deler og lakkerte dem. Kjøpte nytt pakningsett og satt det sammen igjen:) Lakkerte bare endeflaten på stempelet og "polerte" sylinderen på kalipperen som stempelet skal inn i. så nå er de bedre enn nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen er å demonter alt, hvilken bil du gjorde dette med? golf IV? for det første så må ein jo av med alle bremse slangane og da vil jo bremse veska renne ut og eg må fylle på meir bremse veske og lufte heile systemet når ein monterer dette tilbaka.. så må eg samtidleg dekke til den koblinga på bramse slangen som er skrudd inn på kaliper`n hva brukte du der??

 

No har eg ikkje sett på den kaliperen så er ikkje heilt sikker på hvordan den ser ut, men hva dekket du til det holet som bremseslangen går inn på med? er det noe meir som må dekkes til og passes på slik at ein ikkje får glass "støvet" inn i?? bilen er 2002 mod har ikkje vært vinterkjørt så det er ikkje så gale med tanke på rust, men litt er det jo så naturligvis så blir å blåse dei også male dei med 2komponent kaliper lakk etter på;) da burde dei vare i mangen år!!

 

Nytt pakkning sett koster vell ikkje allverden så burde vell skifte dei når eg først har dei oppe! bruker du noe spessielt fett når du moterer sammen kalipane igjen, er vell noen glide stykker der? veit det er noen som bruker kobberpasta men det er noe dritt om du skulle kjøre på salta veia da kobber`n eira som fy ved kontakt med salt:S

 

 

 

 

hei! jeg har nettop gjort det som du skal til med. Men jeg demonterte alt, glassblåste alle deler og lakkerte dem. Kjøpte nytt pakningsett og satt det sammen igjen:) Lakkerte bare endeflaten på stempelet og "polerte" sylinderen på kalipperen som stempelet skal inn i. så nå er de bedre enn nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen er å demonter alt, hvilken bil du gjorde dette med? golf IV? for det første så må ein jo av med alle bremse slangane og da vil jo bremse veska renne ut og eg må fylle på meir bremse veske og lufte heile systemet når ein monterer dette tilbaka.. så må eg samtidleg dekke til den koblinga på bramse slangen som er skrudd inn på kaliper`n hva brukte du der??

 

No har eg ikkje sett på den kaliperen så er ikkje heilt sikker på hvordan den ser ut, men hva dekket du til det holet som bremseslangen går inn på med? er det noe meir som må dekkes til og passes på slik at ein ikkje får glass "støvet" inn i?? bilen er 2002 mod har ikkje vært vinterkjørt så det er ikkje så gale med tanke på rust, men litt er det jo så naturligvis så blir å blåse dei også male dei med 2komponent kaliper lakk etter på;) da burde dei vare i mangen år!!

 

Nytt pakkning sett koster vell ikkje allverden så burde vell skifte dei når eg først har dei oppe! bruker du noe spessielt fett når du moterer sammen kalipane igjen, er vell noen glide stykker der? veit det er noen som bruker kobberpasta men det er noe dritt om du skulle kjøre på salta veia da kobber`n eira som fy ved kontakt med salt:S

 

 

 

mine var også til en golf IV! men jeg dekte ikke til noe som helst siden jeg demonterte alt..disse kjøpte jeg brukt så hadde ikke noe hast med å få dem på bilen igjen. Men du kan blåse de med stempelet i og bare bytte den ytterste gummimuffa på stempelet etter lakk. og ha på en løs bremseslange og luftenippelen med hatt mens du blåser. litt enklere og kjappere:) Jeg brukte en høytempratur fett som vi har på jobben, husker ikke hva det heter i farten. Hvis du skal blåse de uten stempel i, så pass på å ikke få lakk i sporet til o ringen nedi sylinderen. den kan reagere med bremsevæska og da holder ikke o ringen tett:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllande svar=) Er kun sommer bil så er ingen hast her i gården heller;) men er greit å gjør slikt no på vinteren så alt er klart til Sommer`n=))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du eit navn på det pakningsettet eller ein link til hvor eg kjøpt det??

 

hei! jeg har nettop gjort det som du skal til med. Men jeg demonterte alt, glassblåste alle deler og lakkerte dem. Kjøpte nytt pakningsett og satt det sammen igjen:) Lakkerte bare endeflaten på stempelet og "polerte" sylinderen på kalipperen som stempelet skal inn i. så nå er de bedre enn nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte mine på howdiaudi i dannmark

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.