Div spørsmål om turbo havari- A6 1,9 tdi 01-mod

Anbefalte innlegg

Havarerte turboen på A6'n på fredag, hvis noen så meg mellom hamar og moelv så skjønte det sikkert det. Så da lurer jeg på hva som er billigst og hva som passer? Dette er en 01 mod. 1.9 115hk PD motor, passer turboen fra 02 modell 130 hk og er det noen vits å sette inn den istedet for den orginale? eller er det noen andre turboer som er mer egnet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havarerte turboen på A6'n på fredag, hvis noen så meg mellom hamar og moelv så skjønte det sikkert det. Så da lurer jeg på hva som er billigst og hva som passer? Dette er en 01 mod. 1.9 115hk PD motor, passer turboen fra 02 modell 130 hk og er det noen vits å sette inn den istedet for den orginale? eller er det noen andre turboer som er mer egnet?

Dersom du tenker på å sette inn større turbo mtp på å trimme, bør du tenke deg litt om.

115 hk PD-motorene er jo kjent for toppakningshavari, så skal du trimme den bør du skifte toppakning til forsterket utgave...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, kjørte fordi deg når du sto på esso i Br.dal med panseret oppe. Skjønte fort tegninga når du dro gitt :P

Beklager offtopic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, den er omprogammert nå også men. er ikke sikkert den tåler så mye mer altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, kjørte fordi deg når du sto på esso i Br.dal med panseret oppe. Skjønte fort tegninga når du dro gitt :P

Beklager offtopic.

Hehe, det var du ja. Så en A4 der ja, lurte på hvem det var. Var vel litt opplagt at det var noe som var gæli ja:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått demontert og funnet ut at turboen er visst veldig død, så har bestillt ny på GIK. Er det noe mer man bør gjøre før man setter sammen igjen dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte olje og filter på motor, samt luftilter. Sjekke Oljetilførsel og oljereturrør for koks.

Når du skal starte, napp ut sikring/rele til motorstyreenhet, så du kan kjinne litt uten at motor starter, for å fylle opp turbo med olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, ikke no demonteringa av bunn panne eller innsug og rense å greier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått byttet turbo og renset alt som finnes i motorrommet snart, samt tatt en liten service på div andre småting. Så nå går A6'n som et skudd igjen. Men Jeg synes at det er litt mye trykk i kjølevannet, og kjølevannet blir borte. Synes det lukter veldig kjølevæske i motorrommet når motoren er varm. Kan det være noe annet enn toppakning, hadde håpet på en enklere og billigere løsning. Har lest div tråder her inne, men blir ikke helt klok på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok sjekke toppakningen først. Toppakningen på 115 pd er den samme korkpakningen som er på 110 hk tdi. Er en kjent sak at disse ikke tåler de nm som er på pd motorene, ikke minst hvis de er chippet. Du får kjøpt toppakning i stål fra Møller, tror ikke den er så dyr. Hvis du har en surklelyd i varmeapparatet når du ruser motoren og har trykk ut i fra kjv. beholderen er muligheten stor for defekt toppakning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT; Men hvilken pris fikk du hos GIK? -Bytteturbo regner jeg med..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en kompis som fikset det og det var visst Turboservice på Høvik det ble. Den er helt ny, ikke bytteturbo. Men kikket litt idag og så det var noen rosa dråper på bakken helt fremst, bare lurer på om det kan være vannpumpa. Det blir ikke ordentlig varmt inne i bilen selv om tempen er på 90 grader, blåser nesten kaldt men blir bedre når jeg begynner å kjøre. Vann pumpa ble byttet i 08 sammen med regreim, men kan vel være def turbinhjul fordet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går som en klokke, men har fortsatt problemer med vannet. Lager en ny tråd på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.