#1 Skrevet Januar 26, 2011 Som topic sier, lurer på forskjellen på rekke6er og v6 med fordeler og ulemper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 26, 2011 R: Smalere men lengre. Trolig tyngre. V: Kortere og bredere (mindre skruvennlig i side, bedre i front) Litt mer ideell angrepsvinkel fra råder mot veiv. (idealmotoren er en stjernemotor, nest best er bokser) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 26, 2011 Effekt messig da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 26, 2011 Effekt messig da? I teorien V6 pga moment på veiv fra flere vinkler. Men i praksis så spørs det på de fysiske mål. V6 kan muligens pga sin korte lengde ha trangere kanaler i toppen enn en R6, dersom begge er 24V. Det er bedre plass til turbo på R6 enn V6, og man her bedre plass på R6 til optimale eksosmanifolder. Det finnes tilpassede kompressorer som fyller opp V'en i V6. Hvorfor spør du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 26, 2011 Rekkesekser har vel mindre vibrasjoner enn v6, og naturlig nok bare en topp,eksosmanifold osv noe som forenkler litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 26, 2011 En del rekkeseksere har hatt problemer med vridning av toppene. Eks, eldre BMW. Flere motorer har i dag balanseaksel, så vibrasjoner er vel ikke noe problem lenger. Rekkeseksere har ett rykte på seg for å være mer turtallsvillige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 27, 2011 En del rekkeseksere har hatt problemer med vridning av toppene.Eks, eldre BMW. Flere motorer har i dag balanseaksel, så vibrasjoner er vel ikke noe problem lenger. Rekkeseksere har ett rykte på seg for å være mer turtallsvillige. Seksere generelt balanserer ut seg selv. En V6 går vel litt mindre vibrasjonsfritt pga hvordan stempler og rådet påvirker veiva, men har sett mange V6-motorer som går helt strøkent... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 27, 2011 Rekkesekser er i balanse og trenger ikke balanseaksel. Den er mer effektiv (mindre friksjon da man slipper dobbelt opp av kamaksler, drev m.m.), billigere av samme årsak, men tar mer plass i lengden. V6 er mer kompakt. http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth3.htm#Inline-6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2011 En del rekkeseksere har hatt problemer med vridning av toppene.Eks, eldre BMW. Verdt å notere at dette skyldes alutopp på støpejernsblokk og varmgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...