"Surkle" lyd i turbo ved full belastning ved ca 2000rpm

Anbefalte innlegg

Har en "surkle" lyd i turbo ved ca full belastning ved rundt 2000rpm i min passat tdi 130hk PD med chip. Lyden blir verre om man drar tung last osv.(henger)

 

Er det slik at turbo drar inn for mye luft, og ikke greier å dra den fort nok igjennom turbo, eller begynner turbo å bli dårlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å skru opp trykket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å skru opp trykket :)

 

tviler på det.. lader 1,5- 1,6 bar... For liten turbo tror jeg, da den jobber på maks tror jeg, defor det skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler på det.. lader 1,5- 1,6 bar... For liten turbo tror jeg, da den jobber på maks tror jeg, defor det skjer.

 

Bare tuller. Kommer du til for å kjenne på skovelhjulet da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare tuller. Kommer du til for å kjenne på skovelhjulet da ?

 

 

Ja, om jeg gidder :P Mener å ha hørt om dette problemet på tdi med chip. Skal visst ikke ha noe med dårlig turbo å gjøre, men husker ikke hvor eller av hvem jeg hørte det.: klø :

 

Det har alltid vært sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surge?

 

Ja, hva er det? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen spooler for fort og produserer mer luft enn motoren greier å svelge unna, denne lufta slår tilbake og bremser kompressorhjulet og dette lager en pulserende lyd. IKKE heldig for turbo : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra et annet forum;

 

Compressor surge is a condition caused, generally when a car with a turbo has a BOV that fails (or no BOV at all). When the driver slams the throttle plate shut, there is still compressed air in the charge pipe.

 

The turbo, however, has no power to spin, b/c theres no load on the motor ( ~0-5% TPS) so theres no exhaust.

This causes there to be more pressure on the turbocharger to backspin than spin in a forward direction.

 

I do not have *tons* of handson experience with it, but my take is that the turbo will "surge" making a kinda 'wub wub wub wub' sound (I've heard this) and go between spinning forward and backwards with the unequal pressures.

This causes massive amounts of turbo lag when you get back on the throttle and absolutely DESTROYS shaft style turbos

 

The other way surge can happen is if a compressor wheel (the cold side) is required to move a volume of air far beyond its capacity (outside the islands on a compressor map, past the surge lines). A similar phenomenon occours, except instead of backspinning the pressure generated by the turbo will oscillate. I have never personally had this occour, and can't say with any assuredness it makes noise. I would guess that it is not only noisy, but makes your boost gauge go psycho.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det normalt, det er ingen vei utenom...? veldig plagsomt, og sikkert uheldig når man kjører tung henger osv, typ 2 tonn osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere pittelitt på aktuatoren slik at du holder deg under surge linja / spooler litt senere så er den saken biff :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.