Kan man kjøre uten luft i fjærene foran? - A6 Allroad 2003 mod.

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Allroad med defekte luftfjærer så den ligger helt nedpå foran. Har derfor følgende spørsmål:

  1. Ligger den an mot noen form for gummiputer eller selve gummibelgen slik at det er litt fjæring foruten dekkene, eller er det helt stumt mot karossriet?
  2. Er bilen kjørbar i slik tilstand, eller eller er den farlig å kjøre med?
  3. Kan man i såfall holde hastigheter opp mot normalt landeveistempo, dvs 70-80km/t?
  4. Risikerer man å ødelegge noe av hjuloppheng/dempere av en tur på 10 mil på god asfalt?

 

Har søkt og forsøkt å finne svar på dette her på forumet uten å lykkes.

Det meste av interessant info finnes i samletråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=205342 , men slik info mangler såvidt jeg kan se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det går, men trur ikkje det er å anbefale, trur det blir problem å svinge i allefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ann å kjøre.. demperen står i bunn.. så den kan ta skade.. et utall biler som har kommet kjørende slik til oss der jeg jobber som har blitt helt fine med ny belg eller belger:)

Kompressoren kan ta skade over tid, om man kjører med lekasje btw.. det blir for mye behov for ny luft, slik at tørkeren ikke får tørket lufta så godt før den går inn i systemet, som igjen over tid ødelegger lager i kompressor:) Men det er da snakk om, over endel tid.. Starter med at de bråker mye.

 

Personlig hadde jeg ringt viking feks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. demperen står i bunn.. så den kan ta skade..

 

Det vil altså si at demperen står helt i bunn, eller holder gummifjæra denne noen cm oppe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en liten pute der.. men den har ikke godt av å kjøres slik:) Korte transporter går greit sånn erfaringsvis.. men ville ikke kjørt 10mil med bilen i bunn:) bytter du demperene også uansett, så er det ikke noe å tenke på:)

 

Vær obs på dårlige kjøreegenskaper og lengre bremsestrekke når den står i bunn:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil altså si at demperen står helt i bunn, eller holder gummifjæra denne noen cm oppe?

 

ikke kjør med demperen i bunn, du kan ødelegge mer, blant annet ringen rundt demperen, og da blir alt mye dyrere, har hatt en del biler inne, som har kjørt med null luft og de blir ødelagt. Litt dumpete vei og ting kan gå istykker og bli dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker til Stian og John for velkvalifiserte og nyttige svar.

Konklusjonen er at bilen til nød kan flyttes en kort distanse, men at jeg ikke skal kjøre langt, fort eller dumpete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket subber i noe ved rattutslag, så det er definitivt ikke lurt å flytte den mange meter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet kompressor da det var ulyd i den.

Skiftet dempere, luftbelger og øvre oppheng for demper foran. Det virker som om det var lekkasje på kun den ene siden.

Da fjærbena var ute skiftet jeg like godt samtidig de øvre to stagene på hver side i multilinken.

 

Alt i fjæring fungerer utmerket nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.