Hvor langt går støtdemperne før de må skiftes? - Allroad 2,5tdi 2003 mod

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Allroad med defekte luftfjærer foran, kmstand ca 250.

Siden jeg ikke har prøvd bilen med fjærene i normal stilling så vet jeg ikke tilstanden på demperne, og vurderer om jeg skal bytte dem samtidig.

Spørsmålene er:

- hvor langt over 250 har din Allroad gått og fortsatt har gode dempere?

- ved hvor mange km ble demperne på din Allroad skiftet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil få en mye stivere front med nye dempere:) etter 250k er de rimelig slappe i forhold til nye:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftbelg på h.side ble byttet ved ca 150.000km på den jeg har. Venstre side ble byttet ved ca 200.000km. Den har nå gått 268k, og høyre foran må byttes igjen. Årsaken til at de ryker så raskt er at det legger seg sand og skitt på de, og når man da hever bilen opp og ned så sliter dette på belgen. Det er derfor viktig å spyle godt og ofte, spesielt i vinterhalvåret.

Det selges luftbelger med garanti til ca 3700 på finn.no, om du skaffer selv så koster det 3000.

Stian: Det er vel ingen forskjell på stivheten når man har luftfjæring, uavhengig av km.stand?

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er demperen som avgjør hvor stiv bilen er hva gjelder gynging:) Hadde det kun vært luftfjærer på den, så hadde bilen spretti av veien ved første dump:) Så en ny demper er stivere enn en som har gått så langt, og man vil få mindre gynging, bedre kjøreegenskaper, kortere bremselengde ved nye dempere:) Demperen gjør akkurat samme jobb på en bil med luftfjæring som en med vanlige fjærer:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forholdsvis umulig å svare på hvor langt støtdemperne går før de må skiftes. Det er så mange faktorer som spiller inn at det vil aldri finnes et fasitsvar. Hvis bilen fremdeles har de originale støtdempere etter 250.000 km, så vil jeg uansett mene at det er på høy tid å skifte dem ut, uansett hvor faste de måtte føles.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.