Hva er normale kompresjons verdier på en audi 20 VT motor?

Anbefalte innlegg

Har problemer med blårøyk og har i den forbindelse tatt en "biltema" kompresjons test der man stapper ett manometer i plugghullet og leser av trykk når man kinner motoren. Har ikke mulighet til å ta en lekkasje test uten å lage til noe med kompressor.

Fikk desse verdiene, men vet ikke hva som er normalt og hvor mye det er lov å avike fra sylinder til sylinder.

Syl 1= 105 PSI ( ca 7.5 Bar)

Syl 2= 113 PSI ( ca 8.0 Bar)

Syl 3= 114 PSI ( ca 8.1 Bar)

Syl 4= 118 PSI ( ca 8.3 Bar)

Syl 5= 110 PSI ( ca 7.7 Bar)

 

Ser at sylinder 1 og 5 er noe lavere med desse målingene, men vet ikke om det er akseptabelt avik og om det kan forårsake blårøyk.

 

Noen som har noen målinger jeg kan sammenligne med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det skal være mellom 9-11bar, min ligger litt høyere, rett over 10 mener jeg å huske med unntak av èn sylinder som er bortimot en bar mindre men fortsatt innenfor "normalen"

Det er mulig at du kan ha litt utslitte ringer og at derfor mer enn nødvendig olje kommer opp i forbrenningskammeret og skaper blårøyk men dette er bare synsing fra meg, men 0,6bar fra høyeste til laveste måling tenker jeg du skal være godt fornøyd med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AAN har følgende spec: Compression pressure bar 9-13

 

Alle slike hidden finnes i DIY-underforumet. Freddy S laget denne utmerkede posten hvor du finner fasiten: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=190547

 

7-8 bar kan medføre at motorens gange blir negativt påvirket. Jeg har hatt en 10V turbo som var helt nede på litt over 6 bar på en av sylindrene mens de andre lå på 8-9, den gikk ikke pent og brukte en del olje.

 

Men har du målt med gasspjeltet åpent? Hvis ikke så er det mulig at målingen ikke blir korrekt slik at du får for lave verdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig at jeg ikke har sett den DYI tråden før, takker for link.: rock :

 

Ang min test, så var det gjort med gasspjeld litt åpent,(tomgang på hiddensprut) men det skal vel ikke gjøre noe da det høyeste trykket er på overlapp med begge ventiler stengt? Kan jo være kammene mine som er stillt litt åpent, men dette problemet er noe som ikke var til å begynne med etter motor og topp var nybygd for ca 7000 km siden og kammene er ikke justert senere.

Comp ratio på min er 8.5 :1 så er litt lavere enn originalt, så det vil vel kansje også gjøre at kompen er litt mindre enn normalt?

I tillegg så er det biltema settet ikke helt bra, får ikke strammet koblingen skikkelig i plugg hullet siden det er så langt ned til plugg hullet, så det kan være jeg mister ørlite grann der også da den ligger bare løst tilskrudd med en o-ring på enden ned mot plugg hullet..

 

Det kommer en del blårøyk ved tomgang og ved oppstart på varm motor. Hvis jeg ruser motoren forsiktig eller ved pådrag, så forsvinner oljerøyken helt. Kan det være ventil tetninger mon tro som drar olje langs stammen i sugemodus? Litt rart det og på en såpass ny topp.

 

Tror kansje også det kan være noe muffens med turboen selv om den er helt ny og kjørt kansje 1500 km. Før jeg byttet så hadde jeg ingen oljerøyk, men ganske kjapt etter jeg byttet så merket jeg denne olje røyken. Turboen kom med restrictor ( det hadde den gamle også) som jeg brukte, og har ca 45 graders fall fra retur til bunnpanne i en -AN 10 slange uten knekk eller svinger. Returen fungerer da jeg har hatt den av på blokka mens jeg gikk på tomgang og det kom olje der, selv om det ikke var den store strømmen, men regnet ikke med noe mer på tomgang heller.

Tilførsel til turbo er -AN 4, og det virket på den forrige turboen, men kan det være at denne blir for stor og at volumet blir for mye? Jeg synes dette er litt rart da det ikke er olje ved rusing og pådrag såvidt jeg kan se.

Turbo nå er en BB comp turbo og den før var en BB Garett turbo, begge med restrictor.

 

Forresten, kan oljering på stempel være ødelagt, samtidig som hoved ringene er inntakte og derav få ok kompresjon men fremdeles olje som smetter forbi?

 

Prøver å spare meg for alt for mye demontering.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg holder en knapp på turboen din ivertfall..men det er egentlig bare magefølelse: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg holder en knapp på turboen din ivertfall..men det er egentlig bare magefølelse: rolleyes

 

Ja, har litt tro på den jeg også,men ser ikke helt for meg hvordan jeg skal feilsøke for å inskrenke hva som egentlig er problemet.

Kan klemme litt på tilførsel slange til turbo og se om det hjelper nå i første omgang. Forstår ikke helt hvorfor det kun er på tomgang heller hvis det er turboen, det er jo da den har minst flow gjennom seg.

 

 

Liten rettelse til min andre post, er ikke overlapp , men kompresjons slaget med begge ventiler stengt jeg mente hadde høyeste trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer for turbo jeg og, akkurat samme symptomer på min forrige turbo.

 

Når eksostrykk øker vil oljelekkasjen minske på eksossiden, samtidig med at det lille som evnt kommer ut forbrennes bedre pga høyere temperatur og mere eksosvolum.

 

Om du tar av trykkslange ut fra turbo og downpipe etter å ha latt motoren gå i 20 sekunder fra kald ser du fort om det er turboen som er synderen som regel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer for turbo jeg og, akkurat samme symptomer på min forrige turbo.

 

Når eksostrykk øker vil oljelekkasjen minske på eksossiden, samtidig med at det lille som evnt kommer ut forbrennes bedre pga høyere temperatur og mere eksosvolum.

 

Om du tar av trykkslange ut fra turbo og downpipe etter å ha latt motoren gå i 20 sekunder fra kald ser du fort om det er turboen som er synderen som regel.

 

Jeg har sjekket IC og den er gulle rein. Jeg tror isåfall (om det er turboen) det kan være gjennomslag i tetningen mellom oljehus og turbin side sånn at oljen går rett i eksos. Er derfor jeg stusser litt på dette med flow. Hvis det er gjennomslag i tetningen ved tomgang og liten flow, så skal det vel være mer gjennomslag med mer turtall og mere flow??

 

Skal ta av DP etter 20 sek og se hva som skjer. Har også temp uttak på grenrøret fra hver utblåsning fra toppen så kan prøve og ta ut dei og se om det kommer blårøyk fra en eller flere av dei også mens motoren går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd følgende med bilen stående i garasjen på tomgang.

 

Tok av DP og startet på kald motor. Litt kondens vann en liten stund men så ble det tørt og kunne ikke se noe olje. Hadde vel motoren igang i ett minutt med DP av.

 

Så med oppvarmet motor og DP på tok jeg av alle temp uttakene på hver sylinder i grenrøret og kjørte motoren en god stund. Ingen røyk å se ut av uttakene, men ser det ut av eksos bak. Muligens lyset lurer meg som forklart i neste test.

 

Tok av DP igjen og kjørte på varm motor. Ser minimalt med røyk ut av turbo, men er sikkert pga lyset da jeg ser det med en gang på eksosen bak når jeg kobler DP på igjen.

 

Klemte litt (ikke helt flat) på oljetilførsel slange til turbo, men ingen forskjell. Tørte ikke mer enn noen sekunder av gangen da jeg ikke vet om dette er så heldig for turbo.

 

For ordens skyld så skal det nevnes at når turboen ble montert ,så kjørte jeg olje gjennom turboen (sjekket returen at det kom ut olje)før jeg startet motoren, så det skal være etter oppskriften.

 

Mens alle testene ble gjort låg AFR på 14.6 til 15.3.

Såg også idag at oljerøyken kommer også hvis jeg ruser motoren litt så se bort fra det jeg sa tidligere at det kun er på tomgang.

Røyken er blågrå og man kjenner det på lukten med en gang at det er brent olje. Det er ingen kjøleveske lekkasjer.

 

Noen tips sålangt hva dette kan være eller tips til flere tester som kan gjøres for å innsnevre søket etter problemet?

For meg sålangt, så heller jeg 50% mot turbo, 25% mot ventil tetninger og 25% mot sylinder lekkasje.

Kan vel være topp pakningen også, men rart at ventil tetninger, sylindrer eller topp pakning plutselig skal få ett illebefinnende rett etter turbo bytte. Kan jo skje, da jeg ikke kan si at jeg såg oljerøyken sekundet etter oppstart med ny turbo, kan ha kommet noen dager etter, men jeg kjørte ikke motoren hardt til å begynne med heller da den ikke var mappet for fullt pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den compen der er iallefall helt ok med senket comp og vasse kammer med overlapp. Du kan jo helle litt olje i sylindrene på lunken motor og prøve igjen, men ville ikke tatt med bryet. Tror nok det kan være turbo. Men merkelig du ikke ser det uten eksosen på, kanskje det er noe gammal morro i eksoen? Kan jo Evt koble bort turboen og sjekke da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den compen der er iallefall helt ok med senket comp og vasse kammer med overlapp. Du kan jo helle litt olje i sylindrene på lunken motor og prøve igjen, men ville ikke tatt med bryet. Tror nok det kan være turbo. Men merkelig du ikke ser det uten eksosen på,

kanskje det er noe gammal morro i eksoen? Kan jo Evt koble bort turboen og sjekke da.

 

Ja, vurderer og bypasse turbo helt og la eksos gå rett i DP og se hva som skjer da. Må bare finne en finurlig løsning å gjøre det på. Kansje en slange av noe slag kan brukes med en varmebestandig teip som holder i noen minutter bare for test.

Tror grunnen til at jeg ikke ser noe særlig med eksos ut fra turbo er lysforhold i garasjen. Ser det liksom bedre bak bilen når hekken står ute i friluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken tykkelse på oljetilførsel slange til BB turbo med restrictor bruker folket rundt om? Jeg har -AN 4, lurer på om det er litt stort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet med å kjøre eksos rett fra grenrør til downpipe uten turbo imellom og.........trommevirvel......... ingen røyk eller brent olje lukt:) Da friskmelder jeg motoren og så ser jeg hva jeg får til mtp garantien på denne turboen. Skal jo ikke være sånn når man setter på en ny turbo.

 

Takker for tips folkens.

 

Forresten, noen som kan informere om hvor tykk slange dere bruker på oljetilførsel til turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra du fant feilen :)

An4 bruker jeg, med restriktor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra du fant feilen :)

An4 bruker jeg, med restriktor.

 

Jepp, er glad det ikke var motoren:)

 

Jeg bruker det samme, -AN4 og 0.5 mm restrictor. Har du comp turbo du og?

 

Med turboen på benken og lyser inn på turbin siden så ser jeg olje bakom skovlene rundt en ring der. Vet ikke om det er den som er tetningsringen men ser ihvertfall olje inni der som følger ringen rundt hvis jeg vender hele turboen rundt på benken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

precision turbo jeg bruker.

 

Må jo være produksjonsfeil det der da. Vet ikke garanti policyen hos comp jeg, men de fleste har jo garanti på det de leverer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

precision turbo jeg bruker.

 

Må jo være produksjonsfeil det der da. Vet ikke garanti policyen hos comp jeg, men de fleste har jo garanti på det de leverer.

 

Ser ut som det ordner seg, leverandør skulle se på saken. Virker som produksjonsfeil for meg sålangt så håper det ordner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.