Hvordan ettermontere multifunksjonsratt? - VW Golf 5 GTI DSG

Anbefalte innlegg

Har en VW GOLF 5 GTI m/ DSG AUTOMAT Kasse.

Girkassen har F1 Giring. Liten kjørecomputer. (Vet egentlig ikke helt hva forskjellen mellom stor og liten)

Var å snakket med Møller Stavanger i dag, som mente det var ingen problem å ettermontere cruisecontrol, men multifunksjonsratt var mer en gåte for dem. De kontaktet videre importøren i Oslo som ikke kunne gi noe mer hjelp.

Se tråden fra Møller her: (KAN NOEN HJELPE MEG HER? DET KAN VELL IKKE VÆRE UMULIG Å FÅ DETTE TIL UTEB Å SKIFTE HALVE BILEN I DELER?!)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det ser ikke ut som om det går. Prøv å les på vw audiklubbens forum, om noen andre har gjort det før

Med vennlig hilsen-

Cathrine Sundt

Butikksjef Delelager

Møller Bil Stavanger

Vassbotnen 17

Postboks 400, 4067 Stavanger

Tlf: 24034000

Mob: 949 75 494

http://www.mollerbil.no

Følg oss på http://www.aktivbedrift.no/moller

Fra: Paulsen, Marco

Sendt: 31. januar 2011 14:23

Til: Sundt, Cathrine

Emne: SV: Multifunksjons ratt

Hei.

Vi har ikke noen oversikt hva som må til for å få dette funksjonabelt og fabrikken gir ikke support på slike ombygninger.

Mvh / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Marco Paulsen

Produktspesialist deler / tilbehør

Harald A. Møller AS

Tlf (+47) 24 03 33 00

Dir (+47) 24 03 3556

Fax (+47) 24 03 33 95

Fra: Sundt, Cathrine

Sendt: 31. januar 2011 13:46

Til: Support Tilbehør - Servicemarked

Emne: Multifunksjons ratt

Hei

Er det mulig å ettermontere multifunksjons ratt på denne GTIen ?

Hva må vi i så tilfelle ettermontere ?

Chassi: WVWZZZ1KZ6P011238

Reg nr: XR49260

Med vennlig hilsen-

Cathrine Sundt

Butikksjef Delelager

Møller Bil Stavanger

Vassbotnen 17

Postboks 400, 4067 Stavanger

Tlf: 24034000

Mob: 949 75 494

http://www.mollerbil.no

Følg oss på http://www.aktivbedrift.no/moller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lese litt her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=113815

Steering Column Control Module

There are 2 types of steering column control modules, each of them has 3 variants. The type is depending on the installed slip ring, either use the part number of the currently installed module or the part number of the slip ring to determine the correct module for the vehicle in question. If a part number is not listed, contact us and ask for help with this topic.

* Type I (Compatible to Slip Ring: 1K0-959-653, 1K0-959-653-A)

o Lowline

+ Part Numbers: 1K0-953-549

o Supported Features: None

o Midline

+ Part Numbers: 1K0-953-549-A

+ Supported Features: Cruise Control, Trip Computer

o Highline

+ Part Numbers: 1K0-953-549-B, 1K0-953-549-D, 1K0-953-549-AD, 1K0-953-549-AM

+ Supported Features: Cruise Control, Trip Computer, Multi-Function Steering Wheel

* Type II (Compatible to Slip Ring: 1K0-959-653-C, 1K0-959-653-D)

o Lowline

+ Part Numbers: 1K0-953-549-E, 1K0-953-549-AE

o Supported Features: None

o Midline

+ Part Numbers: 1K0-953-549-F, 1K0-953-549-AF, 1K0-953-549-AH, 1K0-953-549-AP, 1K0-953-549-BC, 1K0-953-549-BF, 1K0-953-549-BN, 1K0-953-549-CA

+ Supported Features: Cruise Control, Trip Computer

o Highline

+ Part Numbers: 1K0-953-549-G, 1K0-953-549-AG, 1K0-953-549-AK, 1K0-953-549-AL, 1K0-953-549-AQ, 1K0-953-549-BD, 1K0-953-549-BK, 1K0-953-549-CC, 1K0-953-549-CD

+ Supported Features: Cruise Control, Trip Computer, Multi-Function Steering Wheel

Note: 1K0-953-549-BC may have a Bug which doesn't allow Cruise Control Retrofitting, in such a Case you need to replace the Module.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er enklere enn du tror, men det er forholdsvis kostbart om du ikke finner rattstammeelektronikken brukt. Møller tar drøyt 2000kr for denne. Jeg kan gå god for 1K0-953-549-BK til biler med DSG (leveres komplett med ny boks slik at du slipper å bytte innmaten som i linken to innlegg opp), har benyttet nevnte del flere ganger til denne oppgraderingen. Pass på at du får med deg nytt ledningsnett til airbagen om du kjøper rattet på eBay da dette er forskjellig fra multiratt og 'vanlig'. Se delenummer i linken til hr. Østby (1K0 971 584 L) om det ikke følger med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk til alle som bidro med svar!

Er det lov å si at jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre her? :-)

Jeg har allerede GTI sportsratt på bilen. Kan jeg ikke bare sette i sidedekslene med multifunksjonsknapper?

Jeg mener, jeg må ikke ha et helt nytt ratt?

Hvor mange deler trenger jeg egentlig? Hva er en "slip ring"?

Kan det gjøres veldig enkelt:

1. Noen forteller meg hvilke deler jeg må spør Mølller om jeg har i forhold til Multifunksjonsratt.

2. Dere forteller meg hvilke deler som trengs i forhold til de delene jeg allerede har

3. Installere

4. VIPS: MULTIFUNKSJONSRATT! ;-)

Husk, jeg skal også ettermontere cruisecontrol. Vil ikke ødelegge denne muligheten med den eventuelle modifikasjonen.

Sorry folks, I know... Gi meg "VW for dummies" boken ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper ikke å spørre møller. Hvis de kikker i delekatalogen til din bil kan det hende den ratt elektronikken som sitter i din bil ikke stemmer overens med den elektronikken som står i delekatalogen. Kan feks stå en oppgradert versjon i delekatalogen. Du må demontere deklsene på rattstammen for å lese av nr. Så finner du i lista over hvilken elektronikk du trenger til DSG, cruise og mfsw. Så søker du på de delene du trenger på ebay ;) Slepering er den delen som gjør at det blir kontakt mellom ratt og rattstamme. Ser den da du demonterer rattet. Mener du også må bytte rattet da det ikke er mulig å kun fjerne dekslene.

Feks:

Slepering: 1K0-959-653-D

Rattelektronikk: 1K0-953-549-BK

Riktig airbag ledning (jeg ga 10 euro for min).

Ratt med knapper.

!CC,l!j!!2k~$(KGrHqYOKnMEz4TOJwWPBNLFHUd

Bilde av slepering med hendler og Cruisecontroll.

!B288mewCGk~$(KGrHqMOKi8E)IIIdT8DBMkd13,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk til alle som bidro med svar!

Er det lov å si at jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre her? :-)

Jeg har allerede GTI sportsratt på bilen. Kan jeg ikke bare sette i sidedekslene med multifunksjonsknapper?

Jeg mener, jeg må ikke ha et helt nytt ratt?

Hvor mange deler trenger jeg egentlig? Hva er en "slip ring"?

Kan det gjøres veldig enkelt:

1. Noen forteller meg hvilke deler jeg må spør Mølller om jeg har i forhold til Multifunksjonsratt.

2. Dere forteller meg hvilke deler som trengs i forhold til de delene jeg allerede har

3. Installere

4. VIPS: MULTIFUNKSJONSRATT! ;-)

Husk, jeg skal også ettermontere cruisecontrol. Vil ikke ødelegge denne muligheten med den eventuelle modifikasjonen.

Sorry folks, I know... Gi meg "VW for dummies" boken ;-)

Kan vi vet du :)

Som Petter sier. Ikke spør Møller. Dette har de ikke kompetanse på/vil ikke/får ikke gjøre.

1. Du trenger nytt ratt. Airbagen kan du derimot bruke. R32/GTI ratt anbefales

2. Du trenger ny elektronikk. Som sagt, 1K0-953-549-BK vet jeg virker

3. Du trenger ny airbagkontakt om den ikke følger med rattet, f.eks 1K0 971 584 L

4. Du trenger antagelig ny slepering. Sjekk delenummer på din slepering, og se om du må bytte.

Bruker du elektronikken jeg har nevnt over skal delenummer på sleperingen i følge listen til Petter være: 1K0-959-653-C eller 1K0-959-653-D

5. Nå har du alle delene du trenger. Følg monteringsanvisningen i linken fra Christian og du kommer garantert i mål :)

Bare husk å ta fjern (-) polen fra batteriet før du begynner å demontere airbagen slik det er nevnt i guiden.

Ellers er du hjertelig velkommen til å ringe (se under for mobnr) om du trenger assistanse :)

PS!

Jeg har 1 stk cruise control liggende hjemme om du skulle trenge. Egentlig kjøpt inn til min 'gamle' Golf V, men den kom aldri til nytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanonbra! :-)

Og jeg trenger ikke å programere noe etter installasjonen? Plug n play? :-)

God sjangs for at jeg ringer Sondre! :-)

Dersom jeg kan bruke cruisecontrolmodulen med mitt system, selvsagt hvorfor ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du.

Klipt fra DIY'en det er linket til:

Control Module Coding

The following is the label file for 16 – Steering Wheel which needs to be rejigerred.

* 0?xxxxx: Vehicle Type

o 0 = Normal

o 1 = Special Purpose (e.g., Taxi)

* 0x?xxxx: Transmission

o 0 = Manual Transmission

o 1 = Automatic Transmission

* 0xx?xxx: Steering Wheel

o 0 = Steering Wheel without Multifunction

o 1 = 3-Spoke Steering Wheel without Multifunction

o 2 = 3/4-Spoke Steering Wheel with Multifunction without Cruise Control

o 3 = 3/4-Spoke Steering Wheel with Multifunction with Cruise Control

* 0xxx?xx: Additional Equipment

o +1 = Tiptronic (Shift Paddles)

* 0xxxx?x: Board Computer / Cruise Control System (CCS)

o 0 = w/o Board Computer and w/o Cruise Control System (CCS)

o 1 = with Board Computer and w/o Cruise Control System (CCS)

o 2 = w/o Board Computer and with Cruise Control System (CCS)

o 4 = with Board Computer and with Cruise Control System (CCS)

* 0xxxxx?: Rear Wiper

o 1 = Rear Wiper not installed

o 2 = Rear Wiper installed

The original soft code on my car was as follows:

00xxxxx = normal vehicle type

0x1xxxx = automatic transmission

0xx0xxx = steering wheel w/o multifunction

0xxx0xx = no shift paddles

0xxxx2x = w/o MFD and w/ cruise control

0xxxxx1 = no rear wiper

0010021 = old soft code

The revised code was as follows:

00xxxxx = normal vehicle type

0x1xxxx = automatic transmission

0xx2xxx = 3-spoke steering wheel w/ multifunction

0xxx0xx = no shift paddles

0xxxx2x = w/o MFD and w/ cruise control

0xxxxx1 = no rear wiper

0012021 = new soft code (note that 0013021 might also work)

Vag Com Adaptation Procedures

Refer to this link from the Ross Tech Wiki to perform the steering angle adaptation and steering limit stop adaptation to get rid of these lights:

Ross Tech Wiki:

http://wiki.ross-tech.com/inde...ation

You may also need to rejigger your steering assist settings. Select "44" for the control module ("Steering Assist"). Choose "10 Adaptation" and then read channel "1". For my car, the settings ranged from 0 (hardest steering) to 5 (highest assist). I'm an even keeled 3-man myself.

Lastly, window adaptation should be performed after every battery disconnect. Roll down each window all the way and then roll up each window. This will re-activate auto window up.

That's it. You are now sporting the coveted leather multi-function steering wheel. Prepare to get laid.

******* End of DIY *******

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.