Audi S4/S6 2.2T, erfaringer tips?

Anbefalte innlegg

Vurderer og finne meg en forholdvis grei slik en som bruksbil, gjerne varebil med manuell..

 

Store svakhetene og pluss med disse bilene?

Skal ikke ha noe skamtrimma eller styla greier, tenkte på bil og bruke hver dag..

 

Hvordan er girkassene på disse? Disse ble vel levert med både 5 og 6 trinnskasse, stemmer det?

 

2,2T'en er vel en bra motor vet jeg, men hva er svakhetene da?

Hva er gir en chip og en grei eksos av effekt på denne sånn ca?

 

Takker for tips og triks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt er dette slitesterke og bra biler men alt avhenger av bruk og tidligere eiere. 2,2 20vt motorene synes jeg selv er gode motorer. God lyd og nydelig drag i de. Men igjen, er de hardkjørt på høyt turtall gjerne før de er varme så kan de også havarere som alt annet. Om du leser litt rundt på forumet finner du utrolige mengder info om de. Det som er en gjenganger er fusk pga gamle colier og tenningsforsterkere.

 

Det du bør tenke på er at du kjøper en 14-18år gammel bil dessverre..

De manuelle kassene er slitesterke, men liker dårlig rivstarter. Det som ofte skjer er at blir tung giret mellom 1-2 gir.

Dette er fult mulig å fikse, men dyre deler desverre. De nyere kassene av 01E familien er sterkere da disse har bredere drev til 1 gear og en tynnere inngående aksel som svikter litt så kreftene ikke blir så brutale for innmaten. Kassene S4/6 C4 er alle det som heter 01E kasser, girkassekoden er 3 bokstaver som begynner på C. For mere utfyllende info så kan du se her: http://www.elektro.com/~audi/transmission/ eventuelt søke på 01E på forumet.

 

Når det gjeler effekt på 2,2 20vt er det lommeboken som stopper, men 280-300hk skal være enkelt uten bytte av turbo, dyser osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjapt sagt er det moen etterhvert kjente 'showstoppers' på eldre C4'er, nemlig det med tenningen som Cristian sier, og lekk tank.. I tillegg bør du kikke etter en hvor hjullagre er byttet, ellers er opphengsdeler foran og bak relativt greie å bytte ut.

Som du sier er manuell (uansett type) å foretrekke fremfor automat, som har litt dårlig rykte, og regn med å frekventere FAQ'ene her på forumet når brekkwire, calipere bak, after-run, elvinduer, klima og annet 'luksussnacks' med jevne mellomrom slenger inn håndkleet. Jeg har eid en slik i 11 år og 140' km nå, og har (eller burde hatt..) byttet en god del på den. Men det er liksom verdt det når den funker, for det er fantastiske biler når alt er på stell! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som bruksbil syns jeg dette er en knall bil. Den bilen jeg savner mest av ALLE jeg har hatt er min tidligere Audi S6 1995 mod 2.2t med 360hk og 540nm.

 

Ufattelig god bil å kjøre, nydelig lyd og veldig godt drag..Kommer nok til å kjøpe det som en bil nr 2 senere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at senest 1.4.2011 kan *alle* slike varebiler gratis omregistreres til personbil, så det er grunnlag for trekk i prisen dersom baksete med nakkestøtter ikke følger med.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

senest?

 

I 2001 ble avgiftsreglene for varebil endret. De laget en "statskasse" som det måtte være plass til i bilen.. Den kassa går ikke inn i C4 S4 og S6 og mange flere. Dermed ble de siste importert i 2001 med grønne skilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, jeg tolket det litt som at de no hadde lukket det enda mer, sånn at løpet på en eller annen måte var kjørt for de som ikke benyttet seg av sjangsen til å få inn bakseter gratis før den dato :)

 

dermed sagt, jeg tror ikke det har noe å si prismessig på disse lenger om det er vare eller personbil, det de varierer i pris på i bruktmarkedet svarer vel heller til tilstanden på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.