Katalysator eller ikke på 1,9 TDI?

Anbefalte innlegg

Har fått ei lei "skranglelyd" i bilen ved lavt turtall.

Mener å ha lokalisert problemet til å være den fleksible delen av eksosrøret mellom turboen og katalysatoren. Det virker som om denne fleksible delen "flekser" mer enn normalt og resulterer i at mellomrøret kommer i kontakt med et deksel/varmeskjold over den høyre drivakselen inne ved gearkassen.

Bilen er en Passat 3BG som har rullet sine 187 000 km.

Sprøsmålet er om det finnes kat-erstatter til denne bilen og om det er noe å satse på, eller om man bare skal satse på å bytte hele katalysatoren?

Tips og råd mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en universalkat og montert.

Evt erstattet den med med et rør inntil det evt blir påpekt på Eu at den mangler. Måler ikke co på diesel, men likevel påbudt med kat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp vært på EU, så det er et par år til neste gang.

Noen som har tips om hvor de har kat-erstatter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre, du må nesten bare sjekke med firmaer som selger eksos. Eller praie en kompis/bekjent med sveiseapparat og vinkelsliper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at katalysatorer på diesel- og bensinmotorer IKKE er like og ikke går om hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått ei lei "skranglelyd" i bilen ved lavt turtall.

Mener å ha lokalisert problemet til å være den fleksible delen av eksosrøret mellom turboen og katalysatoren. Det virker som om denne fleksible delen "flekser" mer enn normalt og resulterer i at mellomrøret kommer i kontakt med et deksel/varmeskjold over den høyre drivakselen inne ved gearkassen.

Bilen er en Passat 3BG som har rullet sine 187 000 km.

Sprøsmålet er om det finnes kat-erstatter til denne bilen og om det er noe å satse på, eller om man bare skal satse på å bytte hele katalysatoren?

Tips og råd mottas med takk.

Sett en slangeklemme rundt flexidelen og dra godt til så skal du se det blir mindre vibrasjon på lave turtall.

Flexidelen blir slapp etterhvert som den blir "slitt". Hvis du ser på den med motor på tomgang vil du se den beveger seg fram-bakover meget fort, derav vibrasjonsforplantning.

På min ble det så ille at sveisene på ene bakpotta røk, og følgelig ramla den i asfalten med et brak.

Jeg monterte i tillegg et ekstra feste på eksosrøret rett i bakkant av girkassen.

Etter dette har det aldri vært noe problem med vibrasjoner i eksosanlegget.

Tenkte jeg skulle skifte ut flexidelen, men vurderte det til mye jobb.

Har kjørt med denne løsningen i rundt 2 år nå uten vibrasjons problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett en slangeklemme rundt flexidelen og dra godt til så skal du se det blir mindre vibrasjon på lave turtall.

Flexidelen blir slapp etterhvert som den blir "slitt". Hvis du ser på den med motor på tomgang vil du se den beveger seg fram-bakover meget fort, derav vibrasjonsforplantning.

På min ble det så ille at sveisene på ene bakpotta røk, og følgelig ramla den i asfalten med et brak.

Jeg monterte i tillegg et ekstra feste på eksosrøret rett i bakkant av girkassen.

Etter dette har det aldri vært noe problem med vibrasjoner i eksosanlegget.

Tenkte jeg skulle skifte ut flexidelen, men vurderte det til mye jobb.

Har kjørt med denne løsningen i rundt 2 år nå uten vibrasjons problemer.

Har i grunnen avtalt med et verksted at de skal kappe ut og bytte fleksidelen for meg på mandag.

Skal se om jeg kommer under og får kikka på muligheten for et ekstra feste i bakkant av gearkassen.

Takk for tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viste seg at det ikke var flexkoplinga som var problemet likevel.....

Eksosrøret hadde knekt rett av like bak katalysatoren.

Gutta på verkstedet hadde hatt litt av en sjau med å få ut eksosanlegget og katalysatoren, sveise og montere det sammen igjen, men nå er det i alle fall i orden. : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.