Hva er det med bilmerker og service?

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg byttet bil med min fra så fikk jeg den rett fra 60k serivce og når jeg tok en titt i serviceheftet i dag så fant jeg ut at luftfilterskift er hver 90k : eek :

så jeg tok en tur inn til møller i dag og kjøpte meg nytt filter til kr 282kr og det filteret jeg tok ut etter 67k var alt annet enn pent (tok 7min å bytte). helt sort og fullt av støv/sand, og jeg hadde sett med gru på å kjørt slik til den er gått 90k. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor bilmerkene velger å dra ut servicer på en såpass billig del som et luftfilter? jeg tror ikke at luftfilterinnsatsene er så mye bedre i dag enn hva dem var for 10 år siden når dem ble byttet på hver service.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det funker, og fordi servicene blir billigere. Mange bytter jo bil etter 2-3år og 60-90k km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel som med automatkasser som ikke er satt opp med oljeskift - det funker en stund, helt til produsenten ikke har noe garanti/reklamasjonsansvar lenger, så kan alt ryke på løpende bånd. Ting er dessverre ikke som det var..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har nå kjørt litt med bilen etter jeg byttet filteret, og syns den virket mye mer "lettpustet" for å kalle det for noe...det var vel verdt 282kr :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det funker, og fordi servicene blir billigere. Mange bytter jo bil etter 2-3år og 60-90k km.

kjører du med hånden på hjertet med samme luftfilter i 90k?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke no problem på bilene i dag det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke no problem på bilene i dag det.

hva er det som gjør et luftfilter bedre i dag enn for 10 år siden? er det skjedd en revolusjon på den fronten som har gått meg hus forbi? er det mindre dritt og partikler i lufta enn før? :P

er litt på samme måte at fælt få av oss "entusiaster" kjører 30k mellom hvert oljeskift, jeg syns det er akkurat likt med luftfilter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det gjør helt sikkert 9 av 10.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som er rart er jo at selv om oljeskift og andre filterskift dras ut over tid fra fabrikkenes side, så har det heller aldri vært så mye havari....eierene glemmer helt å ta vare på bilene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje dette kommer av at i andre land så er det ikke meningen at bilene skal vare lengre enn 150k km +/-? Er jo bare her i avgift-norge at vi skal presse ut hver eneste km av bilene?

Vet ikke jeg, bare en tanke.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk som kjøper en ny bil idag regner med at fabrikken vet hva som er best for bilen og leverer bare inn bilen til service når de får beskjed om det. Det fungerer for det meste greit, men det skader jo ikke med litt sunt bondevett :) Og å ha ett luftfilter i 90 000km, noe som fort kan bli 4-5 år, høres ikke veldig lurt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.