Bytte av toppakning. (AEB)

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig sikker på at toppakningen min tok kvelden i helga. Dro på i 4.gir på motorveien og motoren kuttet brått, og hvitrøyken la seg over hele 4-felts motorveien. Kjøleveska var borte fra tanken og motoroljenivået hadde steget til det tredobbelte.

 

Dette er en 96 mod A4 1,8T AEB motor.

Tenkte å bytte den selv, hvor lang tid det enn måtte ta. Har ikke gjort det før, så jeg trenger noen tips om jeg trenger noe spesialverktøy, og hva bør jeg bytte i samme slengen? Regner med jeg må ha nye strekkbolter. Registerreim/vannpumpe ble byttet for 10.000km siden så det tar jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom det skjedde så brått kan du muligens regne med at det er mer enn bare toppakningen som må byttes. Her kan mye ha gått galt... Lønner seg vel å ta av toppen først og ta en titt, så kan du bestille deler når du finner ut hva som er gåent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er vel mulig...

Jeg vet det ikke var det rette å gjøre, men etter jeg hadde stoppet på veiskulderen prøvde jeg å vri om nøkkelen. Motoren sveivet rundt uten ulyder, og hørtes ut som den ville tenne et par ganger, men startet ikke. Som sagt, veldig dumt å gjøre, men gjort er gjort.

 

Får skru opp og ta en titt. Har lite erfaring med det, men kan man se med det blotte øyet om toppen er sprukket eller er det noe som må undersøkes nærmere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn å åpne den og se om du ser noe med det blåtte øye. Hvis det har skjedd mye, f.eks. sprekt stempel e.l. kan det være like billig med en brukt motor på bilopphuggeriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville begynt med å åpne opp dvs tatt av toppen. Siden du ikke har gjort dette før så kan det være greit å ha med seg et kamera så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk etter litt om og men tatt av toppen i dag. Har som sagt ikke mye erfaring med dette. Er det noen klare indikasjoner på at en toppakning har røket? Da jeg løftet av toppen delte toppakninga seg, dvs. lå et "flak" av den igjen på blokka, mens de to øverste hang på toppen. Men disse pakningene ligger vel lagvis, og med rett torque så skal de vel holde tett? Den svarte tetningsmassen som skal ligge der var borte mange plasser.

 

Det var klare spor etter vann på stemplene, men det var jo ikke uventet. Var olje på selve pakninga, men det er vanskelig å si om det kom ut av kanalen da jeg løftet av toppen eller om det lå der fra før

 

Hva kan jeg se etter for å finne ut om det er toppakninga eller noe mer alvorlig? (Sprukken topp, blokk, stempel osv.)? Jeg tørket litt med en fille, kunne ikke se noen åpenlyse skader verken på pakninga eller topp/blokk. Men dette er kanskje ting man ikke ser med det blotte øyet?

 

Prøvde å ta noen bilder, hadde ikke annet kamera enn mobilkamera så kvaliteten er desverre deretter.

 

Det er nok umulig å trekke noen konklusjoner ut fra noen dårlige bilder, men i mangel av kunnskap selv så prøver jeg. : rolleyes

 

Ene siden av pakninga som hang igjen på toppen:

IMG_0534.jpg

Andre siden:

IMG_0536.jpg

Nærbilde av stempel nr. 1. Vann og koks ja, men noe unormalt?

IMG_0540.jpg

Stempel 1 og 2:

IMG_0546.jpg

Stempel 3/4. Forferdelig dårlig kvalitet på bildet men...

IMG_0544.jpg

Toppen. Vanskelig å bedømme noe ut fra slike bilder, men sånn så det ut.

IMG_0549.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du til å kjør langt med dette? el stoppet det momentant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du til å kjør langt med dette? el stoppet det momentant?

 

Stoppet momentant ja, merket bare at motoren kuttet brått, turtallet gikk til 0 og varsellamper lyste, samt at hvitrøyken sto ut bak. Skjedde i 100km/t i venstrefila på motorveien så jeg fikk ikke med meg indikasjonene så nøye, måtte bare fokusere på å komme meg over høyrefila og ut på veiskulderen. Prøvde å starte motoren men den ville ikke. Virket som den ville tenne et par ganger men. Var ingen ulyder da jeg prøvde å starte. Sjekket kjøleveskenivået 2-3 min etter den hadde stoppet, da hadde det sunket litt, men ikke mye. Sjekket det igjen dagen etter og da var det fritt for kjøleveske, mens oljen hadde steget mye. Tyder på at kjølevesken sakte hadde gått over i oljen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turna rundt motoren i dag, så at stempel 1 og 4 ikke går likt. Nr. 4 kommer aldri til TDC. Ser ut som jeg har en bøyd råde, evt. ødelagt veiv. Ser ut som det blir ny motor ja. Noen som vet hvor det kan være greit å begynne å lete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger vel ikke ny motor om råden er gåen. Bare å heve inn noen nye bedre råder:) Er jo bare å skru ut bunnpanna og løsne rådene å ta de ut å sjekke de når du allerede har ut toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, er jo en mulighet, men jeg finner ikke grunnen til at det skal ha skjedd. Finner ingen tegn på at toppakning er gåen eller toppen sprukket. Vet ikke hvor jeg skal begynne...tør liksom ikke bare bytte råde og skru sammen motoren, da skjer nok det samme på nytt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er orginal evt chippet? Ikke mere enn det? Feiltenning kan bøye råder. Men da er det en annen feil som lager grunnlaget for feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert K04 turbo,chip og eksos, ellers alt orginalt.

 

Kan feiltenning føre til de symptomene som jeg nevner i starten av tråden da? En plass har ivertfall kjøleveska kommet inn i sylindrene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med kjøleveska ville jeg tro kommer av toppakning som har tatt kvelden. Hvor mye mangler stempel 4 å komme helt opp til tdc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man ikke se om pakninga har tatt kvelden da? Klarer ivertfall ikke se noen plasser det ser ut som den har røket. Det jeg ser for meg som har skjedd er at det har kommet så mye vann inn i sylinderen slik at det har blitt hydraulisk lås og råden har gitt etter...

 

Har ikke målt, men kan tenke meg det er ca 1/2 cm fra kanten og ned til stempelet. det virker også som at motoren låser seg når stempelen nærmer seg bunnen, da får jeg ikke turnet mere, må skru tilbake for å få det opp igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om ikke råden er gått føyken. Men kanskje vann kan gi råden for mye motstand så den bøyer seg, jeg har ikke så god peiling på om det kan bøye råden. Men om det evt er toppakningen som har blitt dårlig og fått vann i sylinderen som har røket råden. Så bør nye råder og toppakning være en grei fiks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bruke opp igjen motoren bør du ha den til et motorverksted som sjekker alt som kan være bøyd, og gir deg beskjed om hva som må byttes. Kan fort bli dyrt. Raskeste en enkleste er vel en brukt motor. Men hvis du bestemmer deg for å bruke opp igjen motoren er det jo enkelt å oppgradere innmat så du kan kjøre på med mye mer HK! :D :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er litt i tvil om det vil lønne seg å bytte råde og toppakning på en motor som er gått over 250.000, skulle vel egentlig ha overhalt hele motoren når man først setter i gang. Da tror jeg det vil bli billigere å få tak i en byttemotor som har gått mindre....

 

Noen som vet hva jeg kunne fått for bilen uten motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil uten motor synker verdien mye. Men om du får sjekket om veiva er god nok for å brukes om igjen uten balansering er det bare å sette i nye råder å montere sammen igjen. Hvis du er interessert i orginalråder har jeg noen liggende til en billig penge. Har faktisk også ei veiv som skal være dugende også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får jeg sjekket om veiva er god nok? Er vel ikke nok å ta den ut og ta det på øyemål tenkter jeg...kan det måles på noe vis? Eller må den til et motorverksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan måles, hvordan er jeg ikke helt sikker på. Men det måles ganske nøyaktig med instrumenter. Men hvis du skrur ut rådene å ser den ene er bendt. Da hadde jeg bytta rådene og lagrene å latt veiva være. Du skal vel ikke ha noe mere krutt i denne motoren enn det er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AV og til helt umulig og se om toppakninga er defekt.. Min var defekt men ingen tegn til noe skade

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan måles, hvordan er jeg ikke helt sikker på. Men det måles ganske nøyaktig med instrumenter. Men hvis du skrur ut rådene å ser den ene er bendt. Da hadde jeg bytta rådene og lagrene å latt veiva være. Du skal vel ikke ha noe mere krutt i denne motoren enn det er?

 

Nei har ikke tenkt å gjøre noe mer, vil bare ha den i orden :) Tenker jeg skrur ut veiva i dag og ser hvordan det ser ut, får vurdere det da : rolleyes

 

AV og til helt umulig og se om toppakninga er defekt.. Min var defekt men ingen tegn til noe skade

 

Greit og vite, har som sagt ikke noe erfaring med toppakning så da er det jo godt mulig at den har tatt kvelden, selv om jeg ikke kan se noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok verdt ett forsøk med ny råde og toppakning:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.