#26 Skrevet Februar 15, 2011 Fikk åpnet motoren i helga og kikket litt på problemet. Som mistenkt, råden så ikke bra ut: Før jeg tok ut stempelet så hadde et av problemene vært at jeg ikke kunne vri veiva en hel runde, fikk svaret på det nå. Det var selfølgelig stempel nr. 4 som var problemet, og det har vandret så langt ned i sylinderen at det har tatt i en tannkrans som sitter bakerst i motorblokka og bøyd denne. Stemplet hadde tydelige slitemerker etter dette, og det var sprukket av belastningen: Hva er denne innerste kransen i blokka? Den er jo ikke kraftig akkurat, er det en signalgiver av noe slag? På bildet vises det at den er bøyd: Det var også en kraftig ripe nedover stempelet,og et hakk. Klarte ikke å se hva som hadde forårsaket det. Øverst til høyre vises noen av delene jeg plukket ut av bunnpanna. Del av en oljedyse, en låsering osv...: På innsiden av stempelet virket det som det hadde forsvunnet en del av et belegg. Kommer dette av normal slitasje eller har det skjedd i forbindelse med havariet? Det var ingen av de andre sylindrene som var slitt. Tannkransen som stemplet har vært borti vises nede til venstre under sylinderen: Med de skadene som har skjedd her, vurderer jeg sterkt å finne en ny motor. Kan sikkert reparere denne men det blir vel like dyrt, om ikke dyrere. Må ha ny tannkrans, (Vet ikke hva den egentlig heter), borre opp sylinderene, muligens avbalansere veiva? Noen som har vært borti noe lignende før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 15, 2011 Var borti liknende på en S3, men der var stempelet gått til h.... Ble byttet motor i den. Kan være irriterende å koste på masse på denne motoren, skru den sammen og finne at det er en ulyd i den eller at den bruker olje/vann. Men du kan ofte ta med blokka, stemplene og veiva til et motorverksted og høre hva de tror det kommer til å koste å reparere alt. Jeg hadde uten tvil kjøpt en brukt motor og satt i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 16, 2011 kjedelig, Fredrik. vi får se om vi kan spore en delemotor. noen som vet om det har noe for seg å få tak i en AJL-maskin, og hvordan den evt går på et AEB-ledningsnett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...