Tåkelys til Golf 2 med små fangere

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er det mulig å få tak i sånne? Jeg finner bare tåkelys til store fangere på NBS.. Synes det er litt fett når de henger under fangeren liksom : rolleyes og når jeg har tåkelysknapp og koblinger i motorrom så er det jo synd at de ikke brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt ble det bare brukt universale lamper fra Hella eller Bosch. F.eks. Hella Comet 450 er en fin størrelse til Golf 2, eller Comet 550 som er litt bredere. Hvis du vil ha noe litt mere moderne med klarglass kan du jo forsøke Hella Micro FF.

 

Hella Comet 450 på en 911

 

coupe1137115721.jpg

 

Hella Micro FF

 

b3b5654d2fb260e.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært stilig.

 

Takk for info; skal kjøre litt rundt i morgen å se hva jeg finner :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp noen moderne med klarglass - det ser ikke riktig ut. Ta deg turen innom et huggeri eller to og gå på lyktejakt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch Pilot 150

 

4181279020_03309eb030.jpg

 

Hella Comet 550

 

DSCN0076Medium.jpg

 

 

Det skal være fester i fangerjernet for denne typen lys, ta en titt under fangeren.

Har selv ett sett Hella Comet 450 og er på utkikk etter Bosch lyktene til min Mk2.(Sistnevnte er mye penere når dekslene er montert)

550 blir i mine øyne for store i forhold til resten av fronten på bilen.

 

Har forøvrig ett bilde lagret en eller annen plass, fra en VW-katalog som viser at disse lysene var ekstrautstyr til Golf/Jetta 2 som kunne kjøpes hos VW i sin tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp noen moderne med klarglass - det ser ikke riktig ut. Ta deg turen innom et huggeri eller to og gå på lyktejakt;)

 

Skal sjekke på den lokale høggeren i morgen :)

 

Bosch Pilot 150

 

4181279020_03309eb030.jpg

 

Hella Comet 550

 

DSCN0076Medium.jpg

 

 

Det skal være fester i fangerjernet for denne typen lys, ta en titt under fangeren.

Har selv ett sett Hella Comet 450 og er på utkikk etter Bosch lyktene til min Mk2.(Sistnevnte er mye penere når dekslene er montert)

550 blir i mine øyne for store i forhold til resten av fronten på bilen.

 

Har forøvrig ett bilde lagret en eller annen plass, fra en VW-katalog som viser at disse lysene var ekstrautstyr til Golf/Jetta 2 som kunne kjøpes hos VW i sin tid.

 

Har du noen formening om hvor jeg kan kjøpe disse lyktene, og evt. pris på de? : rolleyes De Hella lyktene er forøvrig skikkelig sexy!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

550 blir i mine øyne for store i forhold til resten av fronten på bilen.

 

Jeg er enig i den. Jeg har liggende et sett 550 selv (som fjernlys) og de er store, ganske brede. 450 vil passe bedre, akkurat som Bosch 150.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, en liten update: var på høggern' i dag, men fant ingen tåkelys. I stedet fant jeg noen sota Hella baklykter :D blir til at jeg kjøper de Pilot 150 på mandag da jeg får lønn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg. Jeg har ikke fått bestillt enda, men hvordan kobles Pilot 150 opp på ledningsnettet? Ser det er en 3-pin connector ved lysene under panseret. Den går vel på tåkelysbryteren inne i bilen?

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg. Jeg har ikke fått bestillt enda, men hvordan kobles Pilot 150 opp på ledningsnettet? Ser det er en 3-pin connector ved lysene under panseret. Den går vel på tåkelysbryteren inne i bilen?

: klø :

 

Bosch lyktene, på lik linje med alle universale ekstralys, kobles opp, fortrinnsvis via et rele.

Aller helst ville jeg sett om jeg fikk tak på motparten til kontakten du har i motorrommet, så koblet via denne.

Det originale ledningsnettet ville jeg brukt som styring til et rele, strøm og jord ville jeg hentet rett fra batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch lyktene, på lik linje med alle universale ekstralys, kobles opp, fortrinnsvis via et rele.

Aller helst ville jeg sett om jeg fikk tak på motparten til kontakten du har i motorrommet, så koblet via denne.

Det originale ledningsnettet ville jeg brukt som styring til et rele, strøm og jord ville jeg hentet rett fra batteriet.

Ja, ok. Men hvis jeg ikke finner motparten, kan jeg kappe av kontakten i motorrommet og bare lodde sammen ledningene fra tåkelyset?

 

Og ang. releet, det går jo selvfølgelig ikke å bruke releet til tåkelyset bak fordi da vil jo de stå på når de foran står på.. Universalrelee fra Biltema fungerer vel da? Og den kan bare kobles rett i sikiringsboksen?

 

Beklager alle spørsmålene; er ikke så flink med elektronikken i biler. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ok. Men hvis jeg ikke finner motparten, kan jeg kappe av kontakten i motorrommet og bare lodde sammen ledningene fra tåkelyset?

 

Og ang. releet, det går jo selvfølgelig ikke å bruke releet til tåkelyset bak fordi da vil jo de stå på når de foran står på.. Universalrelee fra Biltema fungerer vel da? Og den kan bare kobles rett i sikiringsboksen?

 

Beklager alle spørsmålene; er ikke så flink med elektronikken i biler. :tilber:

 

Du kan kappe bort den kontakten ja.

Universalrele fra Biltema fungerer helt fint.

Du kobler de ledningene du har fra bryteren inn på releet som styring og jord, så en ledning fra batteriets plusspol og til sist en ledning til de nye lysene, disse kan du jorde enten i minuspolen eller i chassi. All koblingen skjer i motorrommet, ikke nødvendig å gjøre noe i sikringsboksen.

 

Følger som regel et koblingsskjema med slike rele, hvis ikke kan jeg, eller flere her inne, lage et til deg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kappe bort den kontakten ja.

Universalrele fra Biltema fungerer helt fint.

Du kobler de ledningene du har fra bryteren inn på releet som styring og jord, så en ledning fra batteriets plusspol og til sist en ledning til de nye lysene, disse kan du jorde enten i minuspolen eller i chassi. All koblingen skjer i motorrommet, ikke nødvendig å gjøre noe i sikringsboksen.

 

Følger som regel et koblingsskjema med slike rele, hvis ikke kan jeg, eller flere her inne, lage et til deg. :)

Så releet ligger bare i motorrommet?

 

Tåkelysknapp til relee, pluss og minus fra batteri til relee og så kan jeg bare glemme den originale kontakten da? Siden alt går igjennom releet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så releet ligger bare i motorrommet?

 

Tåkelysknapp til relee, pluss og minus fra batteri til relee og så kan jeg bare glemme den originale kontakten da? Siden alt går igjennom releet? :)

 

De fleste rele kan skrus fast, så det fester du bare på valgfri plass i motorrommet.

 

Ja, i utgangspunktet trenger du ikke kontakten i motorrommet, går fint å lodde og slenge på litt krympestrømpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste rele kan skrus fast, så det fester du bare på valgfri plass i motorrommet.

 

Ja, i utgangspunktet trenger du ikke kontakten i motorrommet, går fint å lodde og slenge på litt krympestrømpe.

Da sier jeg tusen takk for god hjelp! Da skal jeg se å få kjøpt meg noen tåkelys snart :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger kabel til tåkelyset klar i motorrommet på sene Golf 2, men det er IKKE noen av kablene som ligger foran ved lyktene, med mindre bilen har hatt originale tåkelys fra før. IKKE klipp noen kabler, med mindre du er 100% sikker på hva du driver med.

 

Den originale kabelen finner du ved hjørnet av torpedovegg og venstre rammevang, her kommer den ut av hovedledningsnettet som går bl.a. til venstre hovedlykt. Det er en enkel T-formet kontakt med 2 ledninger på. Den brune er jord, den andre er pluss til lyspærene. Du kan evt løfte ekspansjonstanken til side for lettere å komme til denne kontakten.

 

I releboksen under venstre side av dashbordet finner du en "jumper" montert, denne kan byttes ut mot et rele av riktig type. Dermed er det lys i tåkelysene. Jeg anbefaler selvsagt eksterne releer til alle lysene, men det kan du evt ta senere. Dette fordi det originale ledningsnettet er gammelt og tynt, så det er stort strømtap (som regel) frem til lyspærene.

 

Det er viktig at det er riktig type rele så kontaktene kommer på rett sted. F.eks. har Biltema to like releer, samme pris, men med forskjellig oppsett på pinnene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger kabel til tåkelyset klar i motorrommet på sene Golf 2, men det er IKKE noen av kablene som ligger foran ved lyktene, med mindre bilen har hatt originale tåkelys fra før. IKKE klipp noen kabler, med mindre du er 100% sikker på hva du driver med.

 

Den originale kabelen finner du ved hjørnet av torpedovegg og venstre rammevang, her kommer den ut av hovedledningsnettet som går bl.a. til venstre hovedlykt. Det er en enkel T-formet kontakt med 2 ledninger på. Den brune er jord, den andre er pluss til lyspære...

Takk for innspill! Setter pris på det :)

 

Men hva er så den kontakten ved lysene da? Er en sånn 3-pin kontakt.

 

Har bestilt Bosch Pilot 150 i dag og skal hente de på tirsdag så da får vi se hva som skjer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 3-pinsen regner jeg med er til elektrisk lyshøyderegulering, som ble påbudt på biler levert til tyskland fra 1989 eller 1990. Hadde den kontakten i en 1990 Golf 2 jeg eide. Norske biler ble ikke levert med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 3-pinsen regner jeg med er til elektrisk lyshøyderegulering, som ble påbudt på biler levert til tyskland fra 1989 eller 1990. Hadde den kontakten i en 1990 Golf 2 jeg eide. Norske biler ble ikke levert med dette.

Jaaaaaaa selvfølgelig! : flau : Det er jo veldig sannsynlig. Ja, da skal jeg se etter den kontakten til tåkelyset bak ekspansjonstanken på tirsdag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki doki. Da har jeg hentet tåkelysene, og jeg har kjøpt meg pærer, dobbeltrelé og ledninger.

 

Til å begynne med må jeg kjøpe lengre bolter fordi de som følgte med rekker ikke opp til hullene i fangeren.

 

For det andre, så trakk jeg ut tåkelysbryteren og der er det 5 stifter. En + fra batteri, en 31 (jord), en 58b (?) og en 83a og en 83b. 58b går kanskje til tåkelysreléet i sikringsboksen? 83a og b er vel foran og bak, men hvilken er hva? :confused:

 

Jeg kommer bare til å splitte ledningen fra bryteren til reléene i motorommet. Så koble opp derfra. Jeg fant ikke noen T-kontakt i motorrommet, men skal sjekke litt ekstra godt etter. Er ikke akkurat god plass i en 1.6TD. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG FANT JEG FANT :D Jeg fant den T-kontakten :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta noen bilder når du får på lysene! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre! Skal kjøpe lengre bolter i morgen slik at det passer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.