Anbefalte innlegg

Som topic sier... hvordan får en bort mest mulig røyklukt av en bil? Finnes der spesielle rensestoff som en kan spraye på tak og gulv? Er jo skinnseter så jeg tror ikke så mye lukt sitter i de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier... hvordan får en bort mest mulig røyklukt av en bil? Finnes der spesielle rensestoff som en kan spraye på tak og gulv? Er jo skinnseter så jeg tror ikke så mye lukt sitter i de...

 

De har visst noe go-stoff på bilpleiesenteret som tar røykelukta, men vett ikkje ka det hete. Stikk innom å spør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innendørs brukes jo en skål med eddik natten over - burde funke like bra i bilen?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innendørs brukes jo en skål med eddik natten over - burde funke like bra i bilen?!

 

Stemmer nok godt dette.. Først eddik, deretter tar man en sånn popin-sak (er det vel dem heter disse godlukt-sakene) som heter neutral, skrur av toppen på den, inne under toppen ligger noe som ser ut som tuppen til en sprittusj. Man tar nå å smører med denne langs listene og sidene av konsollet.

 

Hva gjelder taket gjelder kun vasking, friskluft og mer friskluft, men selv der finnes ett lite triks. Skal du lufte bilen, så luft den med solskjermene halvveis nede, det setter seg mye avfallsstoffer fra røyken oppå og uten å gjøre det slik sitter lukten i..

 

Ta inn askebegrene over natten og legg dem i grønnsåpe med furunål eller ajax med sitron. La dem ligge i dette til neste dag før du vasker dem rene.

 

Gummi er noe sabla møkk når det gjelder røyklukt, alle gummimatter osv bør dessverre vaskes i grønnsåpe eller lignende og deretter spyles ganske kjapt så dem ikke blir stive. Gjenta en god del ganger for best resultat.

 

Men, når det gjelder røyklukt er det en plass som er ganske ille, og det er girkule og girspakemansjett, hvis du har skinn girkule har nok veldig mye fra røykefingrene hos forrige eier smitta over, lukt på kula og finn ut om du bare skal bytte den i Momo eller annet gøy først som sist, samme med mansjetten.

 

Gjorde hele prosessen over med ene av de gamle bilene min før jeg skulle selge den (bare for å få den luktfri) og det var nesten som å sette seg i en ny bil igjen, ikke mye lyst å selge den da lenger.. Gleden var dog kortvarig da nye eieren tente en røyk i det han tok av med den, men allikevel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vi gjør på Carshine når det er bare litt lukt, er å vaske HELE bilen innvendig med såpe, sater, tak, dash osv. Spesielt viktig å pusse vinduer! (Ja det høres teit ut. Og husk soltaket hvis du har et slik av glass) Bruk masse vann og såpe. Deretter Står bilen med varme(kupevarmer) og tørker over natta.(Sett ovnen på gulvet fremme på venstre side, åpn litt på høyre bakvindu eller bagasjeluka, bytt om etter ca 6timer). Når bilen er tørr, så sprayer man med en luktfjerner som bryter ned bakteriene. Vips så er bilen luktfri. Er det skikkelig ille, så er det samme prosedyren, men renser seter og teppe med rensemaskin(ikke seter hvis det er skinn, disse bare vaskes med spes såpe og behandles etter alt er ferdig)og etter bilen er tørr settes den med et spesielt apparat, som fjerner all oksygen i bilen, og dermed dreper alle bakterier som lager lukt. Dette tar ca 12 timer i tillegg. (Kalles luktsanering) Etter dette luftes bilen skikkelig. Og bilen lukter INGENTING.;) Så er det opp til deg hva den skal lukte. Den siste behandlingen er forholdvis dyr, men er absolutt verdt det. Gjorde det på passaten min da jeg fikk den. Den luktet ikke røyk, men gammel kebab.

Røyklukten sitter verst i tak, vinduer, lister høytt oppe, ratt og girkule. Hus røyken stiger, så det pleier ikke å være så ille når man kommer litt ned i bilen. Ut med nesa, helt inntil og lukt deg frem til hvor det er verst. Og bare bruke spray, hjelper bare en kort stund, for da erstatter du bare lukta med en annen. : bh :

 

Tidemann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, du har nå rette navn til å vite ting om røyklukt ;)

 

HVordan er det å bruke damp da? Har en sånn liten, bærbar damprenser hjemme som jeg tenkt jeg kanskje kunne prøve med. Om ikke annet så pleier den å fungere veldig bra på vindu!

 

Takk for mange gode tips... ser ut til at jeg får begynne med litt eddik ihvertfall og så gå grundigere til verks etter hvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt å vaske tin og tang med damp. Tror nok det kan funke. Se litt på Carshine.no for flere tips, litt dårlig side, men det står noen nyttige tips der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Attpåtil lukt :) Noen som veit hva dem bruker i bil butikker og sånn for og få "ny lukt" i bilen igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite triks er å sette inn noen boller med vaniljesukker eller bakepulver (kan bli litt kvalmende dersom man ikke liker lukten av vanilje) og la det stå i ett døgn eller to.... det trekker til seg mye lukt.

Dette pleide vi å gjøre med utleiebiler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.